Ajoneuvot | Koeajo | 22.4.2020

Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack

2.0 TSI 4Motion

Perusmallia korkeampi, tehokkaampi ja varustellumpi Volkswagen Passat Alltrack palvelee käyttötarkoitustaan erinomaisesti, eikä aiheuta turhaa naapurikateutta – kunhan hinnan pitää visusti omana tietonaan. Hyvää: toimiva kokonaisuus, ei yritä olla mitään liikaa. Huonoa: hinta, vaihteisto taajamassa.

Jaa artikkeli

Volkswagen Passat mielletään ylemmässä keskiluokassa kohtuuhintaiseksi perusautoksi. Löytyyhän VW-konsernilta samaan luokkaan premium-vastine Audi-brändin alla, eikä samoista asiakkaista kilpailevia malleja kannata liiaksi asti tehdä. Volkswagen Passat Alltrack on kuitenkin jo lähtöhinnaltaan yli 50 000 euron arvoinen, ja koeajettu tehokkain bensiinimalli starttaa jo reilusta 60 tuhannesta.

Volkswagen Passat Alltrack

Kaksilitraisella TSI-bensiinimoottorilla ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla farkku-Passatin saa R-line -varustein jo 46 000 eurolla, ja edullisimmillaan Passat Variantin voi ostaa 148 hv:n tehoisella moottorilla alle 35 000 euron hintaan. Mitä tämä jopa kymmenien tuhansien eurojen, eli edullisen uuden henkilöauton, suuruinen hintaero sitten tuo lisää Passatiin?

Kovaa ja korkealta

Vastaus löytyy neljästä elementistä: maavarasta, nelivedosta, varusteista ja suorituskyvystä. Alltrack on valmistajansa mukaan 27,5 millimetriä normaalia Passatia korkeampi. Puskurit ja helmat on vuorattu muovilla muun muassa kiveniskemien eliminoimiseksi, ja 4Motion-neliveto lisää veto- ja etenemiskykyä.

Yksi tärkeimmistä mausteista on tietenkin 272-hevosvoimainen moottori. Lukema kuulostaa mukavalta, mutta nykyisen hybridiaallon myötä uusien autojen noin 300 hevosvoiman teholukemista ei jaksa enää edes innostua, ennen kuin tehon tunteen on käytännössä kokenut.

Ei häpeä katumaastureille

Alltrackin maavara on farmariautoksi hyvää tasoa, ja reilulla 17 senttimetrillä se on vain pari senttiä pienempi kuin suosikki-SUV Nissan Qashqaissa. Ainakaan etenemiskyvyn vuoksi katsetta ei siis tarvitse suunnata katumaastureihin.

Ajossa Passat Alltrack tuntuu… Passatilta. Autoon on helppo tottua, ja se on hiljainen sekä luonteva ajettava. Korotettu alusta on erittäin miellyttävä: niin routamontut, lumipolanteet kuin hidastetöyssytkin ylittyvät vaivattomasti keinahdellen.

Lisävarusteina saatavat aktiiviset turvallisuusvarusteetkaan eivät ilmoita olemassaolostaan, vaan puuttuvat ajamiseen tarvittaessa erittäin pehmeästi. Huomio kiinnittyy ainoastaan hieman jähmeään tietoviihdejärjestelmään ja risteyksissä hermoja syövään moottorin sammutusautomatiikan sekä DSG-vaihteiston nihkeään yhteistoimintaan.

Kun 272 hevosvoimasta ja nelivedosta haluaa hieman nauttia lumisilla paikoilla, paljastuu, ettei autoa ole tehoista huolimatta rakennettu sporttihirmuksi. Pehmeän alustan vuoksi tunto auton käyttäytymiseen katoaa melko nopeasti, ja nelivetokin on selvästi suunniteltu enemmän etenemiskykyä kuin hauskanpitoa varten. Pakoäänet ovat miellyttävät, mutta eivät varmasti herätä naapurustoa yötöistä kotiin madeltaessa.

Hintansa väärti?

Takaisin alun kysymykseen: mitä hurja hintaero Passatin perusmalliin verrattuna antaa, ja kenen mieltymyksiin Alltrack voisi sopia?

Volkswagen Passat Alltrack

Passat Alltrack laajalla varustetarjonnallaan on oikeastaan melkoisen hienostunut auto, vaikkei se autotiedottomassa naapurissa herätä kateutta vastaavanlaisen premium-auton tavoin. Juuri tässä piileekin mallin hienous: pehmeää kyytiä, varusteita ja tehoa aivan tavanomaisissa kuorissa.

Etenkin huonoja teitä koluavalle, kärryä vetävälle ja mahdollisesti helpohkossa maastossakin liikkuvalle Passat Alltrack voikin olla oikea auto, jos ei anna hinnan haitata.

Jaa artikkeli

Keskustelu