22.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmallia korkeampi, tehokkaampi ja varustellumpi Volkswagen Passat Alltrack palvelee käyttötarkoitustaan erinomaisesti, eikä aiheuta turhaa naapurikateutta – kunhan hinnan pitää visusti omana tietonaan. Hyvää: toimiva kokonaisuus, ei yritä olla mitään liikaa. Huonoa: hinta, vaihteisto taajamassa. Volkswagen Passat mielletään ylemmässä keskiluokassa kohtuuhintaiseksi perusautoksi. Löytyyhän VW-konsernilta samaan luokkaan premium-vastine Audi-brändin alla, eikä samoista asiakkaista kilpailevia malleja kannata liiaksi asti tehdä. Volkswagen Passat Alltrack on kuitenkin jo lähtöhinnaltaan yli 50 000 euron arvoinen, ja koeajettu tehokkain bensiinimalli starttaa jo reilusta 60 tuhannesta. Kaksilitraisella TSI-bensiinimoottorilla ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla farkku-Passatin saa R-line -varustein jo 46 000 eurolla, ja edullisimmillaan Passat Variantin voi ostaa 148 hv:n tehoisella moottorilla alle 35 000 euron hintaan. Mitä tämä jopa kymmenien tuhansien eurojen, eli edullisen uuden henkilöauton, suuruinen hintaero sitten tuo lisää Passatiin? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovaa ja korkealta Vastaus löytyy neljästä elementistä: maavarasta, nelivedosta, varusteista ja suorituskyvystä. Alltrack on valmistajansa mukaan 27,5 millimetriä normaalia Passatia korkeampi. Puskurit ja helmat on vuorattu muovilla muun muassa kiveniskemien eliminoimiseksi, ja 4Motion-neliveto lisää veto- ja etenemiskykyä. Yksi tärkeimmistä mausteista on tietenkin 272-hevosvoimainen moottori. Lukema kuulostaa mukavalta, mutta nykyisen hybridiaallon myötä uusien autojen noin 300 hevosvoiman teholukemista ei jaksa enää edes innostua, ennen kuin tehon tunteen on käytännössä kokenut. Ei häpeä katumaastureille Alltrackin maavara on farmariautoksi hyvää tasoa, ja reilulla 17 senttimetrillä se on vain pari senttiä pienempi kuin suosikki-SUV Nissan Qashqaissa. Ainakaan etenemiskyvyn vuoksi katsetta ei siis tarvitse suunnata katumaastureihin. Ajossa Passat Alltrack tuntuu… Passatilta. Autoon on helppo tottua, ja se on hiljainen sekä luonteva ajettava. Korotettu alusta on erittäin miellyttävä: niin routamontut, lumipolanteet kuin hidastetöyssytkin ylittyvät vaivattomasti keinahdellen. Lisävarusteina saatavat aktiiviset turvallisuusvarusteetkaan eivät ilmoita olemassaolostaan, vaan puuttuvat ajamiseen tarvittaessa erittäin pehmeästi. Huomio kiinnittyy ainoastaan hieman jähmeään tietoviihdejärjestelmään ja risteyksissä hermoja syövään moottorin sammutusautomatiikan sekä DSG-vaihteiston nihkeään yhteistoimintaan. Kun 272 hevosvoimasta ja nelivedosta haluaa hieman nauttia lumisilla paikoilla, paljastuu, ettei autoa ole tehoista huolimatta rakennettu sporttihirmuksi. Pehmeän alustan vuoksi tunto auton käyttäytymiseen katoaa melko nopeasti, ja nelivetokin on selvästi suunniteltu enemmän etenemiskykyä kuin hauskanpitoa varten. Pakoäänet ovat miellyttävät, mutta eivät varmasti herätä naapurustoa yötöistä kotiin madeltaessa. Hintansa väärti? Takaisin alun kysymykseen: mitä hurja hintaero Passatin perusmalliin verrattuna antaa, ja kenen mieltymyksiin Alltrack voisi sopia? Passat Alltrack laajalla varustetarjonnallaan on oikeastaan melkoisen hienostunut auto, vaikkei se autotiedottomassa naapurissa herätä kateutta vastaavanlaisen premium-auton tavoin. Juuri tässä piileekin mallin hienous: pehmeää kyytiä, varusteita ja tehoa aivan tavanomaisissa kuorissa. Etenkin huonoja teitä koluavalle, kärryä vetävälle ja mahdollisesti helpohkossa maastossakin liikkuvalle Passat Alltrack voikin olla oikea auto, jos ei anna hinnan haitata. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TSI 4Motion Hinta alkaen 60 307 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 908 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4780 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1537 mm, akseliväli 2788 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?