22.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmallia korkeampi, tehokkaampi ja varustellumpi Volkswagen Passat Alltrack palvelee käyttötarkoitustaan erinomaisesti, eikä aiheuta turhaa naapurikateutta – kunhan hinnan pitää visusti omana tietonaan. Hyvää: toimiva kokonaisuus, ei yritä olla mitään liikaa. Huonoa: hinta, vaihteisto taajamassa. Volkswagen Passat mielletään ylemmässä keskiluokassa kohtuuhintaiseksi perusautoksi. Löytyyhän VW-konsernilta samaan luokkaan premium-vastine Audi-brändin alla, eikä samoista asiakkaista kilpailevia malleja kannata liiaksi asti tehdä. Volkswagen Passat Alltrack on kuitenkin jo lähtöhinnaltaan yli 50 000 euron arvoinen, ja koeajettu tehokkain bensiinimalli starttaa jo reilusta 60 tuhannesta. Kaksilitraisella TSI-bensiinimoottorilla ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla farkku-Passatin saa R-line -varustein jo 46 000 eurolla, ja edullisimmillaan Passat Variantin voi ostaa 148 hv:n tehoisella moottorilla alle 35 000 euron hintaan. Mitä tämä jopa kymmenien tuhansien eurojen, eli edullisen uuden henkilöauton, suuruinen hintaero sitten tuo lisää Passatiin? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovaa ja korkealta Vastaus löytyy neljästä elementistä: maavarasta, nelivedosta, varusteista ja suorituskyvystä. Alltrack on valmistajansa mukaan 27,5 millimetriä normaalia Passatia korkeampi. Puskurit ja helmat on vuorattu muovilla muun muassa kiveniskemien eliminoimiseksi, ja 4Motion-neliveto lisää veto- ja etenemiskykyä. Yksi tärkeimmistä mausteista on tietenkin 272-hevosvoimainen moottori. Lukema kuulostaa mukavalta, mutta nykyisen hybridiaallon myötä uusien autojen noin 300 hevosvoiman teholukemista ei jaksa enää edes innostua, ennen kuin tehon tunteen on käytännössä kokenut. Ei häpeä katumaastureille Alltrackin maavara on farmariautoksi hyvää tasoa, ja reilulla 17 senttimetrillä se on vain pari senttiä pienempi kuin suosikki-SUV Nissan Qashqaissa. Ainakaan etenemiskyvyn vuoksi katsetta ei siis tarvitse suunnata katumaastureihin. Ajossa Passat Alltrack tuntuu… Passatilta. Autoon on helppo tottua, ja se on hiljainen sekä luonteva ajettava. Korotettu alusta on erittäin miellyttävä: niin routamontut, lumipolanteet kuin hidastetöyssytkin ylittyvät vaivattomasti keinahdellen. Lisävarusteina saatavat aktiiviset turvallisuusvarusteetkaan eivät ilmoita olemassaolostaan, vaan puuttuvat ajamiseen tarvittaessa erittäin pehmeästi. Huomio kiinnittyy ainoastaan hieman jähmeään tietoviihdejärjestelmään ja risteyksissä hermoja syövään moottorin sammutusautomatiikan sekä DSG-vaihteiston nihkeään yhteistoimintaan. Kun 272 hevosvoimasta ja nelivedosta haluaa hieman nauttia lumisilla paikoilla, paljastuu, ettei autoa ole tehoista huolimatta rakennettu sporttihirmuksi. Pehmeän alustan vuoksi tunto auton käyttäytymiseen katoaa melko nopeasti, ja nelivetokin on selvästi suunniteltu enemmän etenemiskykyä kuin hauskanpitoa varten. Pakoäänet ovat miellyttävät, mutta eivät varmasti herätä naapurustoa yötöistä kotiin madeltaessa. Hintansa väärti? Takaisin alun kysymykseen: mitä hurja hintaero Passatin perusmalliin verrattuna antaa, ja kenen mieltymyksiin Alltrack voisi sopia? Passat Alltrack laajalla varustetarjonnallaan on oikeastaan melkoisen hienostunut auto, vaikkei se autotiedottomassa naapurissa herätä kateutta vastaavanlaisen premium-auton tavoin. Juuri tässä piileekin mallin hienous: pehmeää kyytiä, varusteita ja tehoa aivan tavanomaisissa kuorissa. Etenkin huonoja teitä koluavalle, kärryä vetävälle ja mahdollisesti helpohkossa maastossakin liikkuvalle Passat Alltrack voikin olla oikea auto, jos ei anna hinnan haitata. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TSI 4Motion Hinta alkaen 60 307 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 908 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4780 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1537 mm, akseliväli 2788 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe