25.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq 6 – virtaviivaisesti sinun Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sulavalinjainen Hyundai Ioniq 6 panostaa takatilojen sijaan aerodynaamisuuteen. Samalla auto ratkoo osan Ioniq 5:n haasteista. Hyvää: muotoilu, hyvät trendit sähköautoissa. Huonoa: takatilat. Vuoden mielenkiintoisimpiin sähköautouutuuksiin kuuluu Hyundai Ioniq 6. Kulmikkaan Ioniq 5:n jälkeen kutonen panostaa sulaviin linjoihin jopa siihen pisteeseen, että autojen erilaisuus herättää kysymyksiä. Kopiokonemalliston sijaan Hyundailla uskotaan piirteiden voimaan sukunäön luomisessa ja ettei samaa keulailmettä tai kaikkia muotoilufilosofian teesejä kannata tuputtaa joka ikisessä autossa. Trendikäs lentävä kattolinja on tullut viime vuosina tutuksi eri autovalmistajien mallistoissa ja markkinoinnissa on usein flirttailtu takavuosien kaksiovisten coupé-korien imagolla. Onneksi tätä rienausta ei mainita Ioniq 6:n kohdalla ja Hyundain mukaan malli ottaa inspiraationsa streamline-aikakaudesta 1930-luvulta alkaen. Paras käännös tälle on virtaviivaisuus. Sulavat muodot antavat autolle ilmanvastuskertoimeksi 0,21, ollen yksi automarkkinoiden parhaista. Pienempi ilmanvastus merkitsee pienempää kulutusta, jolloin Ioniq 6 pistää hanttiin myös alati kasvavien akkukokojen trendille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtupainotteisestiKattolinjan myötä auton sisustan painopiste on etuistuimilla. Istuimet voikin säätää jopa lähes makuuasentoon lataustaukojen ajaksi. Korealaismerkki on kiinnittänyt huomiota sisustan materiaaleihin ja erilaisia tunnelmia voidaan loihtia kaksialueisella tunnelmavalaistuksella. Takaistuimilla jalkatilaa on hyvin, kiitos Ioniq 6:n pitkähkön akselivälin. Pääntilan suhteen tilanne on haastavampi, sillä katto kaareutuu jo alas tukkalaitteen sijaintipisteessä. Käytännössä alle 1,75 metriä pitkät voivat istua takana ryhdikkäästi, mutta pidempien täytyy löhötä jalkatilaa hyödyntäen, rajoittaen turneen pituutta. Tavaratilaa porrasperämallisessa takakontissa on 401 litraa. Enemmän tavaraa tai kyyditettäviä miettivien kannattaakin kohdistaa katse sisarmalli Ioniq 5:een. Keulatila on nelivedossa symbolinen 14,5 litraa, takavedossa 45 litraa.TäsmällisestiOhjauspyörän takana Hyundai Ioniq 6 liikkuu jouhevasti. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas vieläkään, mutta keskialueelta puuttuu tietty Ioniq 5:ssä oleva tahmeus. Akselivälissä eroa Ioniq 5:een on vain viisi senttiä, mutta Ioniq 6 kääntyy terävämmin ja numeroeroa ketterämmin.Myös alustan osalta kutonen on kehittyneempi. Ioniq 5:ttä satunnaisesti vaivaavat pienet värinät olivat ainakin Madridin alueen tiestöllä poissa. Lyhyet joustovarat merkitsevät napakampia liikkeitä töyssyjen ja muiden merkittävien heittojen kohdalla. Koeajoautot oli varustettu lisävarusteisella 20 tuuman vannepaketilla, joten 18-tuumaiset aerovanteet ja niiden maltillisempi rengaskoko jäävät kotimaan kokeiluun.Ergonomian osalta auto on tuttu. Ohjauspyörän neljä ledipistettä kertovat valitusta ajotilasta ja nelivetomallissa on mahdollista käskyttää auto takavetoiseksi. 12,3-tuumaiset näytöt hoitavat mittariston ja tietoviihdejärjestelmän rooleja, eikä ohjelmistossa ole tapahtunut järisyttäviä päivityksiä. Ikkunoiden ja ovien käyttöpainikkeet on siirretty keskitunneliin mukitelineiden ja lataustelineen jatkoksi. Valinnaiset digitaaliset sivupeilit ovat mielenkiintoisempi ergonomiakysymys. Hyundain ratkaisussa kamerapeilien näytöt on sijoitettu kojelautaan, joista kuljettajan puolen näyttö on hiukan jyrkässä kulmassa. Itse kameroiden toteutus ei ole niin siro kuin kilpailijoilla, mutta sivuvilkut on tehty hauskasti niiden yhteydessä ja kunnon varren ansiosta kamerat saa kääntymään hiukan koria vasten pysäköitäessä. Kameroiden kuva on selkeä niin tunnelissa kuin auringonpaisteessa. Hyundain todellinen oivallus on näyttää kaistaa vaihdettaessa etäisyysviivat peiliruudussa, mikä on vihdoin sellaista käyttöä digipeileille, mitä ei voi tehdä tavallisen lasin keinoin. Lienee henkilökohtainen tottumiskysymys, kuinka nopeasti peilinäkymää tottuu etsimään uudesta paikasta. Tämä on erityisesti kuskin peilin suhteen, sillä ero apukuljettajan peilinäkymän uuden sijainnin suhteen on pienempi. On myös ymmärrettävää, että jos ajokortti on ollut taskussa vaikkapa 40 vuotta, ei sivupeilin uutta paikkaa opi päivässä tai kahdessa.SähköisestiHyundai Ioniq 6 perustuu E-GMP-perusrakenteelle sisarmallinsa ja esimerkiksi Kia EV6:n tavoin. Suomeen tuodaan vain suurempaa 77,4 kilowattitunnin akustoa. Sen turvin pihein takavetoinen malliversio 18 tuuman aerovanteilla yltää 614 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Samalla WLTP-kulutuslukema on vain 14,3 kWh per 100 kilometriä. 20 tuuman vanteilla nähdyt kulutuslukemat vaihtelivat 20 kilowattitunnista reiluun 13 kilowattituntiin per 100 km, joten Ioniq 6:lla on potentiaalia mennä vähällä optimikelissä mutta motarihenkisissä nopeuksissa.Takavetomallissa tehoa on 168 kW ja nelivetomallissa 239 kW. Kummassakaan tapauksessa 0–100 km/h kiihdytystä ei tarvitse jahkailla, vaikka nelivedon 5,1 sekuntia onkin reilut kaksi sekuntia takavetoa ripeämpi. 800 voltin järjestelmän ansiosta Ioniq 6:n latauksen huipputeho on 232 kW ja 10-80% lataus onnistuu sopivan laturin löytyessä vain 18 minuutissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Nykymittapuulla maltillisen akkukoon ansiosta hyvätasoinen Type 2 riittää akun täyttämiseen yön tai työpäivän aikana, mutta tietysti suko-kotilatauksella aikaa saa varata viikonlopun. Ioniq 6 on myös ensimmäinen Hyundai, joka tukee Plug & Charge -toimintoa sopivien latausasemien kanssa. Tuolloin auto käynnistää latauksen ennalta määritellyillä lataustiedoilla pelkällä piuhan kytkemisellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertaisestiIoniq 6:n myyntivaltti lienee ennemmin tyylikkyys kuin samoista muodoista johtuvat hyvät trendit sähköautoissa, kuten pieni kulutus ja nykyisin maltillinen akkukoko. On myös hauska nähdä miten Hyundai rakentaa Ioniq-mallistoa täysin erilaisilla autoilla kloonien sijaan. Tutustumme toki tarkemmin kulutukseen, vannevaihtoehtoihin ja alustamukavuuteen kotimaan koeajossa aikanaan.Hyundai Ioniq 6 on hinnoiteltu Suomessa tällä hetkellä yksinkertaisesti, sillä varustetasoja tai akkukokoja ei ole valittavaksi. Takavetodon aloituskynnys on 60 390 euroa ja neliveto maksaa tasan 5 000 euroa enemmän. Lisävarustelistaltakin löytyy lähinnä lasikatto ja erikoisvärejä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh AWD Ultimate Hinta alkaen 65 390 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli 74 kW, taka-akseli 165 kW. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 77,4 / 74,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 232 kW. Toimintamatka 519 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 239 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,9 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4855 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2950 mm Tavaratila: 401+15 l Omamassa: 2520 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?