Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro

Ajoneuvot Koeajo Sähköautot 26.12.2022

Koeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin

Audi Q8 E-tron kehittää tuttua sähköautoa edelleen, keskittyen energiatehokkuuteen, toimintamatkaan ja ajettavuuteen. Vallankumouksen sijaan kyse on hiljaisemmasta kehityksestä. Hyvää: mukavuus, toimintamatka. Huonoa: kulutus, virtuaalipeilit, SQ8 E-tronin mielekkyys.

Näkökulmasta riippuen saksalaisvalmistajien sähköautokehiityksen alusta on jo tai vasta neljä vuotta. Mercedes EQC ja Audi E-tron olivat merkittäviä ilmoituksia siitä, että myös henkilöauton kotimaassa otettiin sähköautot tosissaan (BMW i3 oli vieläkin totisempi, mutta sangen erilainen näkemys). Nyt Audi Q8 E-tron saa kasvojenkohotuksen yhteydessä uuden mallinimen, tarjolle tulee suurempi akkuvaihtoehto ja autossa on kosolti pieniä ajettavuuden ja energiatehokkuuden takia tehtyjä uudistuksia.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro SQ8

Nimenäkin Audi Q8 E-tron on mielenkiintoinen. Polttomoottorikäyttöinen Q8 on jo malistossa, joten E-tron-lisänimeä täytyy raahata mukana erottavana tekijänä. Pienemmän sähköauto Q4:n kanssa ongelmaa ei ole. Audin puheissa esiintyy myös täyssähköinen Q6, jonka nimi herättää varmasti hilpeitä lausumisharjoituksia. Q8 E-tronin toisen kattoversion, Sportbackin, ja tehoindeksin kohdalla lisänimi sijoitetaan käsittämättömästi Q8:n ja E-tronin väliin, sabotoiden auton hakutuloksia.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro SQ8

Samalla Audi E-tronin nimeäminen uudelleen kertoo sähköistymisen etenemisestä, sillä kyseessä ei enää ole “se sähköinen Audi”. Merkki aikookin olla kokonaan täyssähköinen jo 11 vuoden päästä ja vuodesta 2026 kaikki uudet automallit täyssähköisiä.

Uusi ilme

Audi Q8 E-tron on tyypillinen kasvojenkohotus niiltä osin, että auto on todella saanut uuden keulailmeen. Uusi aerodynaamisempi tulkinta Singleframe-etumaskista käsittää myös aktiivisia elementtejä jäähdytysilman ohjaamiseen tarpeen mukaan. Keulamaskista on myös eri versioita varustepakettien mukaan.

Samalla Audin logo on vaihtunut uuteen litteämpään malliin osana autoalan digitalisoitumistrendiä. Myös ajovalot ovat uudistuneet ja lisävarusteiset digitaaliset matriisiledit osaavat uusia toimintoja. Ajovalojen välissä olevaa valopalkkia käytetään myös uuden Audi-logon korostamiseen.

Takana muutokset ovat maltillisempia, joskin takaluukusta on siivottu turhat kromimerkinnät pois. Mielenkiintoisesti Audi kirjoittaakin nyt mallimerkinnän kokonaisuudessaan ovien ikkunakehykseen.

Lähes näkymättömissä ovat Q8 E-tronin aerodynaamiset parannukset. Useimmat mallit saavat pienen ilmanohjaimen pyöränkaaren yhteyteen ainakin etuakselilla. Normaalitilanteessa uusi kevyempi (–7 kg) lasikuituinen pohjalevy jää piiloon, mutta sen golfpallomainen muoto parantaa ilman pyörteilyä auton alla. Audi Q8 E-tronin perusversion ilmanvastuskerroin on nyt 0,27 ja sutjakamman Q8 Sportback E-tronin ilmanvastuskerroin on 0,24.

Enemmän akkua, enemmän matkaa

Malliston aiempi iso akku, 95 kWh (89 kWh käytettävissä), on nyt uuden malliston perusakku. Kyseessä on tuolloin Q8 50 E-tron, jonka sähkömoottorien yhteisteho on 250 kW (340 hv) ja auton pikalatauksen huipputeho on 150 kW. Katumaasturiversion WLTP-toimintamatka on 491 kilometriä ja Sportbackin 505 km.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro SQ8

Uusi suurempi akkukoko on 114 kWh (106 kWh netto) ja sen pikalatauksen huipputeho on 170 kW. Audin mukaan akkukemian kehitys ja päivitetty kennorakenne ovat mahdollistaneet noin 20% kasvaneen energiatiheyden.

Tehtaan ajatuksena on ollut, että ideaalitilanteissa kummankin akkupaketin kanssa lataus 10–80% vie noin 31 minuuttia. Autoissa ei ole erikseen akuston esilämmitystä, sillä tehtaan mukaan akkujen kemia mahdollistaa ripeän lataamisen myös kylmissä olosuhteissa. Palaamme asiaan kotimaan koeajossa.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023

Molempien akkuversioiden Type 2 AC-latauksen perusteho on 11 kW, jolloin täysi lataus vie akkupaketista riippuen reilusta 9 tunnista reiluun 11 tuntiin. 22 kW lataustehon mahdollistavat varusteet löytyvät lisävarustelistalta.

Järeämmän akkupaketin yhteydessä mallinimi on Q8 55 E-tron. Tuolloin sähkömoottorien yhteisteho on 300 kW (408 hv) ja toimintamatkat ovat kattoversiosta riippuen 582 km tai jopa 600 km Sportbackille.
Molemmat perusmalliston Q8 E-tronit ovat saaneet taka-akselille uuden sähkömoottorin, jonka energiatehokkuutta on parannettu. Audin mukaan tämä on tehty kasvattamalla moottorin käämitysten määrä 12:sta 14:ään, jolloin moottori tuottaa saman väännön vähemmällä virralla.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro

Myös räväkämpi kolmen sähkömoottorin Audi SQ8 E-tron käyttää kookkaampaa akustoa. Malliversion yhteisteho on 370 kW (503 hv), mutta toimintamatkat jäävät 494 kilometriin tavallisella katolla, 513 kilometriin Sportbackina.

Ajettavuutta unohtamatta

Audi on halunnut myös parantaa Q8 E-tronin ajettavuutta. Ilmajousitus on vakiona ja antaa auton korkeudelle 76 mm säätövaran. Maavaran normaaliasetus on 172 mm ja sitä voidaan korottaa maastoajotilassa 35 mm ja poikkeustilanteessa vielä 15 mm lisää. Ilmajousitusta on samalla säädetty uudelleen sivusuuntaisten kuormien hallitsemiseksi.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro

Progressiivinen ohjaus on vaihdettu hiukan nopeampaan. Etuakselilla on myös vaihdettu ohjauksen pusla jäykempään, jotta etuakselin ja ohjauspyörän yhteys olisi entistä tuntuvampi. Samalla auton elektroniset järjestelmät on säädetty uudelleen ja ajonvakautuksen pitäisi olla aikaisempaa sallivampi.

Tehokasta etenemistä

Lanzaroten mutkateillä Audi Q8 E-tron ei ole mikään matala urheiluohjus vieläkään, mutta autolla on hyvä kyky hallita ja paikoin piilottaa massansa. Comfort-ajotilassa korin liikkeet ovat muiden ilmajousitettujen Audien tapaan hiukan heiluvaisia, mutta muut asetukset toimivat mainiosti. Alustan perusvire on kevyesti pintanapakka, joten vanteita mietittäessä kunnianhimo kannattaa pitää kurissa. Ohjaustuntumasta tulee mieleen hammaslääkärin puudutus, sillä ohjauspyörän kautta välittyy epäilys, että jotain tapahtuu, mutta yksityiskohdat jäävät hämärään.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023

Koeajettu SQ8 E-tron poikkeaa olemalla odotetusti hiukan vielä kovempi perusvireeltään. Vastaavasti auto on ohjattavissa päättäväisemmin ja erilliset taka-akselin sähkömoottorit mahdollistavat aidon torque vectoringin. Toisaalta, tarvitseeko 2,5 tonnia painava katumaasturi erikseen epämukavamman tehoversion?

Audi SQ8 E-tron sähköauto faceift Q8

Yhdenkään malliversion suorituskyvystä ei tarvitse valittaa, sillä 0–100 km/h sujuu hitaimmallakin Q8 E-tronilla 6,0 sekunnissa. Koeajettu Q8 55 E-tron kiihtyy 5,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 200 km/h. Malliston räväkin SQ8 E-tron viilaa kiihtyvyydestä vielä sekunnin (4,5 s.) ja huippunopeus on 210 km/h.

Mukavasti matkalla

Sisätilojen osalta Audi Q8 E-tron on tutulla mallilla, sillä uudistukset ovat koskeneet enimmäkseen materiaaleja. Istuinmateriaaleissa käytetään nyt kierrätyskuituja, kojelaudan näyttöjen yläpuolella oleva kaistale on tehty osittain PET-muovipulloista ja turvavyön lukkokappaleen kuori on tehty kierrätetystä autoteollisuusmuovista. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun turvallisuuteen liittyvä varuste on tehty kierrätysmateriaaleista.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro

Mittariston ja tietoviihdejärjestelmän osalta Q8 E-tron on tuttua kolmen ruudun Audia, eli ilmastoinnin pikkuruutua voidaan käyttää myös tietojen syöttämiseen ja ruutua varten on pieni rannetuki keskitunnelissa. Järjestelmä tuntuu olevan viehtynyt pitkiin ja päättäväisiin painalluksiin, joiden perillemeno kuitataan haptisella värähdyksellä.

Koeajoautot oli varustettu Audin kamerapohjaisilla virtuaalisilla sivupeileillä. Vaikka oviin sijoitetut näytöt toimivat itsessään hyvin, vaatii peilinäkymän kapeus ja näytön sijoittelu totuttelua perinteisten peilien jälkeen. On vaikea välttyä ajatukselta, että tavalliset peilit toimivat helpommin ja säästävät 1 990 euroa.

Takaistuimilla tilaa on hyvin perusmallisessa korissa, mutta Sportbackin ahtaampi kattolinja tuntuu turhalta pihistelyltä. SUV-koriversiossa tavaratilaa on 569 litraa ja Sportbackissa 528 litraa. Molemmissa on 62 litraa keulatilaa.

Faceliftin yhteydessä myös värikartastoa on päivitetty ja tarjolla on yhteensä viisi uutta värisävyä. Erityisesti SQ8 E-tronin Ultra Blue Metallic on räväkän raikas, mutta hiljaisempaa tyylittelijää voi kiinnostaa myös valon mukaan sävyä vaihtava Madeira Brown Metallic.

Ennakkomyynnissä nyt

Audi Q8 E-tron pysyy ajassa kiinni uudistumalla ja sen facelift kertoo myös siitä, mitä on odotettavissa muiden sähköautojen kohdalla puolivälissä elinkaarta. Erityisesti akuston kasvanut energiatiheys kertoo kehityksestä.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023 Sportback 50 55 quattro SQ8

Toisaalta Q8 E-tronin taustalta ei löydy MEB:n kaltaista varta vasten suunniteltua sähköautoarkkitehtuuria, joten sähköistymisen kaikki edut eivät ole auton ulottuvilla. Parannetusta energiatehokkuudesta huolimatta myös kulutuslukemat ovat edelleen reippaassa luokassa jopa hyvissä olosuhteissa.

Audi Q8 E-tron sähköauto facelift 2023

Audi Q8 E-tronin ennakkomyynti on jo käynnissä. Malliston hinnat alkavat Audi Q8 50 E-tronin 74 990 eurosta ja Sportback maksaa 3 000 euroa enemmän kautta hinnaston. SQ8 E-tronien ennakkomyynti pyritään käynnistämään alkuvuodesta.

Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille ”Muuta hyväksyntääsi” -linkistä.

Teksti, kuvat ja video: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat