16.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 – funktionaalisempi farkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Volvo V60 ottaa mallistossa järkevämmän kartanoauton roolin. Hyvää: ajoasento, tilat, käytännöllisyys edeltäjään nähden. Huonoa: pieni suksiluukku. Kuten jo aiemmassa maistiaisjutussa kerroimme, Volvo V60 on muuttanut luonnettaan selvästi. Vuonna 2010 esitelty ensipolven V60:n takapenkki kun oli aika tyköistuva, eikä tavaratila täyttänyt kaikkia perheauton vaatimuksia.Uudessa V60:ssa nämä asiat on otettu vakavammin. Tavaratilaa on nyt 529 litraa, mikä on 99 litraa enemmän kuin vanhassa V60:ssa ja vain 31 litraa vähemmän kuin V90:ssä. Selväpiirteinen kontti on muutenkin miltei kopio isoveljestä.Koeajoauton selkänoja kaatuu sähkönappuloista kahdessa erisuuruisessa osassa kynnyksettömään vaakatasoon, mutta suksiluukku on tässäkin Volvossa pienehkö. Myöskään irrotettavalle suojapeitteelle ei edelleenkään ole varattu tilaa välipohjan alta. Sähköisesti, ja myös jalan heilautuksella, liikuteltava takaluukku on vakiona.Matkustamonkin tilat ovat kasvaneet tuntuvasti. Takapenkille mahtuu vaivatta 190-senttinen reissaaja, vaikka kuljettaja olisi samanmittainen. Mukavuutta tosin heikentää reisituen puute.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelvästi suurempiVäljyydestä saa kiittää ennen kaikkea kasvaneita ulkomittoja. Vanhaan malliin verrattuna uusi V60 on vajaat 13 senttiä pidempi, ja akseliväliäkin on melkein 10 senttiä reilummin. Isoveli V90 puolestaan on 18 senttiä pidempi, muttei siis tarjoa enää mitenkään järisyttävän paljon enemmän tilaa.V60 rakennetaan samalle pohjalle kuin aiemmin esitellyt XC60- sekä 90-sarjan Volvot. Siksi ei ole ihme, että myös korostuneen vaivattomat ajotuntumat olivat miltei identtiset. Kaikki moottorit ovat nyky-Volvo-tapaan kaksilitraisia ja nelisylinterisiä. Tuotanto alkaa etuvetoisella D4-dieselillä (190 hv) sekä nelivetoisella T6-bensamallilla (310 hv), ja juuri nämä versiot olivat koeajettavissa Barcelonan ympäristön vuoristoteillä.Molemmat liikuttavat autoa sivistyneesti ja myös ripeästi. Eniten mieleen jäi bensiinimoottorin ääni, joka kuulosti tällä kertaa hiljaisemmalta kuin aiemmissa Volvoissa. Sen sijaan ruotsalaismerkin perisynti eli automaattivaihteisten mallien liikkeellelähdöissä esiintyvä viivyttely ja sitä seuraava nykäys ovat edelleen läsnä.Ohjaus on ajotilasta riippumatta varsin voimakkaasti tehostettu, ja epätasaisemmalla pinnalla alustasta voi edelleen aistia lievää tärinää. Ilmajousitusta ei isoveljistä poiketen ole saatavilla edes taka-akselille; sen korvikkeeksi Volvo tarjoaa säätyvää iskunvaimennusta.Turvavarustelua on lukuisten aiemmissa malleissa nähtyjen järjestelmien lisäksi täydennetty systeemillä, joka jarruttaa automaattisesti, jos nokkakolari on väistämätön. Tarkoitus on vähentää törmäysnopeutta ja siten onnettomuuden seurauksia. Suomeen syyskuussaV60:lle voi povata Suomessa suurta suosiota, sillä olemassa olevaa Volvo-kantaa – ja sitä myötä asiakkaita – riittää. Ennakkomyynti on ollut käynnissä jo hyvän aikaa, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syyskuussa.Tämä erä sisältää paitsi D4:n ja T6:n, myös vähempitehoisen D3-dieselin (150 hv). Muista malleista tuttua ruudikkainta D5-moottoria 235 hevosvoiman tehoineen ei ole luvassa, vaan valikoimassa on tehtaan edustajan mukaan keskitytty parhaiten myyviin malleihin.Varustetasot ovat nimeltään Momentum ja Inscription, ja lisävarustelista on Volvon tapaan laaja. Syksyllä tarjolle tulee kolmas vaihtoehto, sporttinen R-Design – kuten valtaosa varusteista, sekin tuttu juttu muusta Volvo-mallistosta. Hinnat starttaavat 42 272 eurosta.Lisää luvassaV60-valikoima laajenee entisestään joulukuussa, jolloin on luvassa dieselien nelivetoversiot sekä T5-bensamalli (250 hv). Tammi–helmikuussa puolestaan saapuu ladattava hybridi T8, jonka bensakoneen sekä sähkömoottorin yhteistehoksi kerrotaan 390 hevosvoimaa. Aiemmin näkemättömänä versiona vuoden päästä myyntiin tulee lisäksi vähätehoisempi T6-lataushybridi 340 hevosvoiman yhteistehoineen.Bensiinimoottoriset mallit, kuten myös hybridit, ovat aina automaattivaihteisia. Etuvetodieseleitä on tarjolla myös manuaalilaatikolla, mutta näiden myynti on viime aikoina ollut jo hyvin vähäistä.Palaamme asiaan loppukesällä, jolloin saamme tarkemmat koeajotuntumat siitä, miltä uusi V60 tuntuu suomalaisilla teillä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Volvo V60 D4 Inscription Aut Hinta alkaen 51 864 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti