16.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 – funktionaalisempi farkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Volvo V60 ottaa mallistossa järkevämmän kartanoauton roolin. Hyvää: ajoasento, tilat, käytännöllisyys edeltäjään nähden. Huonoa: pieni suksiluukku. Kuten jo aiemmassa maistiaisjutussa kerroimme, Volvo V60 on muuttanut luonnettaan selvästi. Vuonna 2010 esitelty ensipolven V60:n takapenkki kun oli aika tyköistuva, eikä tavaratila täyttänyt kaikkia perheauton vaatimuksia. Uudessa V60:ssa nämä asiat on otettu vakavammin. Tavaratilaa on nyt 529 litraa, mikä on 99 litraa enemmän kuin vanhassa V60:ssa ja vain 31 litraa vähemmän kuin V90:ssä. Selväpiirteinen kontti on muutenkin miltei kopio isoveljestä. Koeajoauton selkänoja kaatuu sähkönappuloista kahdessa erisuuruisessa osassa kynnyksettömään vaakatasoon, mutta suksiluukku on tässäkin Volvossa pienehkö. Myöskään irrotettavalle suojapeitteelle ei edelleenkään ole varattu tilaa välipohjan alta. Sähköisesti, ja myös jalan heilautuksella, liikuteltava takaluukku on vakiona. Matkustamonkin tilat ovat kasvaneet tuntuvasti. Takapenkille mahtuu vaivatta 190-senttinen reissaaja, vaikka kuljettaja olisi samanmittainen. Mukavuutta tosin heikentää reisituen puute. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selvästi suurempi Väljyydestä saa kiittää ennen kaikkea kasvaneita ulkomittoja. Vanhaan malliin verrattuna uusi V60 on vajaat 13 senttiä pidempi, ja akseliväliäkin on melkein 10 senttiä reilummin. Isoveli V90 puolestaan on 18 senttiä pidempi, muttei siis tarjoa enää mitenkään järisyttävän paljon enemmän tilaa. V60 rakennetaan samalle pohjalle kuin aiemmin esitellyt XC60- sekä 90-sarjan Volvot. Siksi ei ole ihme, että myös korostuneen vaivattomat ajotuntumat olivat miltei identtiset. Kaikki moottorit ovat nyky-Volvo-tapaan kaksilitraisia ja nelisylinterisiä. Tuotanto alkaa etuvetoisella D4-dieselillä (190 hv) sekä nelivetoisella T6-bensamallilla (310 hv), ja juuri nämä versiot olivat koeajettavissa Barcelonan ympäristön vuoristoteillä. Molemmat liikuttavat autoa sivistyneesti ja myös ripeästi. Eniten mieleen jäi bensiinimoottorin ääni, joka kuulosti tällä kertaa hiljaisemmalta kuin aiemmissa Volvoissa. Sen sijaan ruotsalaismerkin perisynti eli automaattivaihteisten mallien liikkeellelähdöissä esiintyvä viivyttely ja sitä seuraava nykäys ovat edelleen läsnä. Ohjaus on ajotilasta riippumatta varsin voimakkaasti tehostettu, ja epätasaisemmalla pinnalla alustasta voi edelleen aistia lievää tärinää. Ilmajousitusta ei isoveljistä poiketen ole saatavilla edes taka-akselille; sen korvikkeeksi Volvo tarjoaa säätyvää iskunvaimennusta. Turvavarustelua on lukuisten aiemmissa malleissa nähtyjen järjestelmien lisäksi täydennetty systeemillä, joka jarruttaa automaattisesti, jos nokkakolari on väistämätön. Tarkoitus on vähentää törmäysnopeutta ja siten onnettomuuden seurauksia. Suomeen syyskuussa V60:lle voi povata Suomessa suurta suosiota, sillä olemassa olevaa Volvo-kantaa – ja sitä myötä asiakkaita – riittää. Ennakkomyynti on ollut käynnissä jo hyvän aikaa, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syyskuussa. Tämä erä sisältää paitsi D4:n ja T6:n, myös vähempitehoisen D3-dieselin (150 hv). Muista malleista tuttua ruudikkainta D5-moottoria 235 hevosvoiman tehoineen ei ole luvassa, vaan valikoimassa on tehtaan edustajan mukaan keskitytty parhaiten myyviin malleihin. Varustetasot ovat nimeltään Momentum ja Inscription, ja lisävarustelista on Volvon tapaan laaja. Syksyllä tarjolle tulee kolmas vaihtoehto, sporttinen R-Design – kuten valtaosa varusteista, sekin tuttu juttu muusta Volvo-mallistosta. Hinnat starttaavat 42 272 eurosta. Lisää luvassa V60-valikoima laajenee entisestään joulukuussa, jolloin on luvassa dieselien nelivetoversiot sekä T5-bensamalli (250 hv). Tammi–helmikuussa puolestaan saapuu ladattava hybridi T8, jonka bensakoneen sekä sähkömoottorin yhteistehoksi kerrotaan 390 hevosvoimaa. Aiemmin näkemättömänä versiona vuoden päästä myyntiin tulee lisäksi vähätehoisempi T6-lataushybridi 340 hevosvoiman yhteistehoineen. Bensiinimoottoriset mallit, kuten myös hybridit, ovat aina automaattivaihteisia. Etuvetodieseleitä on tarjolla myös manuaalilaatikolla, mutta näiden myynti on viime aikoina ollut jo hyvin vähäistä. Palaamme asiaan loppukesällä, jolloin saamme tarkemmat koeajotuntumat siitä, miltä uusi V60 tuntuu suomalaisilla teillä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Volvo V60 D4 Inscription Aut Hinta alkaen 51 864 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe