30.5.2018

Maistiainen: Volvo V60 – pystyn perän perijä

Volvo V60

Uusi Volvo V60 on vähintään yhtä elämyksellinen kuin edeltäjänsä, mutta tuntuvasti tilavampi.

Mittavan muodonmuutoksen havaitsi jo ennakkokuvista. Uusi Volvo V60 on nykyruotsalaisen menevä, mutta huokuu myös tiettyä käytännöllisyyttä, jota ei tähän malliin ole aiemmin osattu yhdistää.

Olihan väistyvä, miltei vuosikymmenen läsnä ollut ensimmäinen V60 tilankäytöltään lähinnä viisiovinen coupémainen – tai farkkumainen hatchback, miten vain haluatte.

Volvo V60

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lifestyleä ja laatikoita

Nyt huomio sen sijaan kohdistuu pystympään perään – kas siinä perinteinen kartanoauton piirre, joka erottaa uuden V60:n paitsi edeltäjästä, myös pari vuotta sitten esitellystä viistoperäisestä V90-isoveljestä.

Asetelmat mallistossa ovat siis kääntyneet tavallaan päälaelleen. Siinä missä isompi farkku-Volvo oli aiemmin se käytännöllisempi kuormajuhta, nyt tuo rooli on ainakin osittain annettu pikkuveljen näyteltäväksi.

Volvo V60

Transformaatio ei kuitenkaan ole selättänyt näyttävyyttä. Kuten muissakin tuoreimmissa Volvoissa, myös V60:n kohdalla uutuus saa vanhan mallin näyttämään oikeasti vanhalta.

Uusi aika alkaa matalasta keulasta viirumaisine ajovaloumpioineen. Se puolestaan on yhdistetty jännällä tavalla syvään uurrettuun kylkilinjaan sekä sitä seuraavaan voimakkaaseen takalokasuojan pullistumaan.

Volvo V60

Päätepisteenä on sitten se jyrkempi takalasin kulma. Silti tietyistä kulmista V60 näyttää erehdyttävästi myös V90:ltä – sukunäköisyys mallien kesken on selvästi haluttu säilyttää.

Mahtuu mukavasti

Barcelonassa järjestetyssä koeajotilaisuudessa teoria todentui. Takapenkille mahtuu todella hyvin istumaan vaikka hujoppeja, ja vain heikohko reisituki vähentää matkustusmukavuutta.

Volvo V60

Tavaratilaan puolestaan saa nyt lastattua koko porukan kamat ilman kenkälusikkaa. Ero lähes 13 senttiä lyhyempään edeltäjään on siis tilankäytöllisesti selvääkin selvempi.

Modernit piirteet korostuvat koeajolenkillä. Ensiluokkainen istuin, suuri kosketusnäyttö ja korea laatuvaikutelma tuovat V60:n samaan kerhoon isoveljiensä sekä katumaasturisisartensa kanssa.

Tekniikkakin tukee tätä, pohjautuuhan V60 samaan perusrakenteeseen aiemmin esiteltyjen XC60- sekä 90-sarjan Volvojen kanssa kaksilitraisine neloskoneineen.

Volvo V60

Myös ajettavuus on yhtä yksiselitteisen vaivatonta. Palaamme tarkempiin tuntumiin sekä V60-yksityiskohtiin laajemmassa koeajojutussa myöhemmin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola

Luetuimmat