13.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V90 sai kevythybridin, mutta mitä muuta parannettiin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90:n kasvojenkohennuksen päätähdeksi nousee kevythybridivoimalinja. Hyvää: tilat, ergonomia, mukavuus. Huonoa: nihkeä voimalinja, alustan pintakovuus. Volvo V90 -mallin facelift käsittää ruotsalaisvalmistajan muiden mallien tapaan lataushybridivoimalinjojen rinnalle lisättyjä kevythybridivaihtoehtoja, parannettua Bowers and Wilkins -äänentoistoa, usb-latauspistokkeita takamatkustajille tupakansytytinmallisen ulostulon sijaan, uusia sumuvaloja ja uudenlaista etupuskurin alaosaa. Myös kartanomallin takavalot ovat saaneet tuoreen ilmeen. Ehdottomasti merkittävin uudistus näistä on 48 voltin kevythybridijärjestelmä, jonka myötä sähköistys on saatavilla jokaiseen Volvo-malliin. Käyttäjälle kevythybridi on helppo ensiaskel sähköistyneisiin voimalinjoihin, sillä se ei juuri näy käyttäjälle eikä vaadi lataamisen kaltaisia toimia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rivakkaa, mutta viivyttelevää Kevythybriditekniikan myötä valmistaja lupaa kulutuksen alentuvan V90:n tapauksessa 15 prosentilla – niin bensiini- kuin dieselmalleissakin. Koeajetussa bensiini-B4:ssä WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 7 litraa sadalle kilometrille; viikon ajon jälkeen ajotietokone näytti litraa enemmän. Ilmoitettu kulutus lienee kevyemmällä kaasujalalla hyvinkin saavutettavissa. Ajoltaan kevythybridi vastaa perinteistä bensiinivoimalinjaa. Sähköavustusta ei huomaa, ja jarrutuntuma on luonteva brake-by-wire -järjestelmästä huolimatta. 197 hevosvoimaa riittää yli 1 800-kiloisen pitkäkaton vaivattomaan liikuttamiseen vaikka tavaratila olisi pullollaan, mutta vaihteiston viivyttelyt kiihdytyksissä tekevät autosta laiskan tuntuisen. Sport-ajotilassa viivyttelyt yllättäen häviävät täysin, eikä toiminta ole silti järin repivää. Erilaista tärinää V90:n ongelmana oli etenkin tuotannon alkuvuosina jatkuva tärinä matka-ajossa. Vaikka kehitystä on tällä osa-alueella tapahtunut, ainakin 19-tuumaisilla renkailla tuntuu edelleen pientä nypytystä. Huonommalle pinnoitteelle siirryttäessä myös rengasmelu kohoaa hieman häiritseväksi auton luokka huomioon ottaen. Tällöin myös kaista-avustin alkaa häiritsemään. Etenkin teillä joissa keskiviivat puuttuvat täysin, auto kuvittelee joitakin tien uria viivoiksi ja yrittää ohjata ajoittain yllättävästi ojaa kohti. Tämä ei ole ainoastaan Volvossa ilmenevä ongelma, ja onneksi järjestelmä on kytkettävissä pois päältä. Myös tietoviihdejärjestelmän toiminta on aiemmissa koeajoissa tuntunut ajoittain hieman takkuiselta. Sen päivityksistä Volvo ei kerro, mutta uusitun mallin järjestelmä toimi ainakin viikon koeajon verran ilman yhden yhtä jumia. Muuten V90 ei eroa aiemmista malleista: perusasiat ovat yhä kunnossa. Ajettavuuden osalta kallisteluita ei ilmene, jousitus suodattaa suuremmat töyssyt hyvin ja ohjaus on luonnollinen. Tilavat ja käytännölliset sisätilat tuntuvat yhtä premium-henkiseltä kuin aiemminkin, ja myös istuinten ergonomia on erinomaista. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo V90 B4 Business Inscription aut. Hinta alkaen 57 256 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 430 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 145 kW (197 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4945 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2941 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe