14.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC60 Classic on klassikko jo eläessään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC60 vältti ikääntymisen huonot puolet, ja jätti seuraajalleen kovat paineet. Hyvää: ajettavuus, jykevyys, istuimet, yleinen toimivuus. Huonoa: pieni kojelaudan keskinäyttö. Classic on perinteinen tunnussana paitsi runsaasti varustellulle Volvon mallille, myös rituaalille, missä hyvin palvellut sukupolvi saatetaan ansaitulle eläkkeelle manttelinperijän odottaessa ensiesittelyään.Nyt Classic-ikään on astunut Volvo XC60, merkin pienempi katumaasturi, tänä vuonna jo yhdeksän vuotta täyttävänä. Piakkoin esiteltävä seuraaja on uusi perusrakennetta myöten, joten nyt hyvästellään monia vanhoja piirteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi ikärasisimiaSukupolvenvaihdoksen tekee erikoiseksi se, että XC60 on ollut koko olemassaolonsa ajan Volvon suosituin malli, ja on sitä edelleen – niin maailmalla kuin Suomessakin. Ja myynti on vain kasvanut, aina kalkkiviivoja myöten.Volvo onkin tehnyt premium-luokassa saman tempun kuin Nissan ”rahvaan” maastureissa: esimerkiksi viime vuonna XC60 myi yhtä hyvin kuin kilpailijoiden eli Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin vastaavat mallit yhteensä.Jokin tässä autossa siis yhä kiehtoo, ikääntymisestä huolimatta. Koeajon jälkeen suosion syitä ei tarvitse ihmetellä.Vanhuuden varmuudellaXC60 oli ensiesittelynsä aikaan ominaisuuksiltaan erittäin tasapainoinen auto. Vaikka tuon jälkeen on esitelty lukemattomia uusia malleja ja automaailman kehitys on mennyt eteenpäin huikeaa vauhtia, tuo balanssi on XC60:ssa edelleen läsnä.Luottamus herää jo ensikosketuksella, sillä ovenkahva on suuri, autoon kulku helppoa ja istuin turvallisen tukeva. Kojelaudassa on paljon pieniä nappuloita ja keskinäyttökin on lilliputtikokoa – etenkin uusiin Volvoihin peilaten. Käyttö sujuu silti.Classic-ostaja saa matkamuistoksi myös ihmisen muotoisen lämmönjakonappulaston sekä litteän keskikonsolin – molemmat poistuvia ruotsalaisdetaljeja.Yksi pytty enemmänEtenkin käyntiääni saa mielen nostalgiseksi. XC60-nelivetodieseleissä käytetään sitä vanhempaa eli viisisylinteristä moottoria. Kuorma-automainen soundi kuulostaa kiihdytyksissä aika kovaääniseltä, mutta myös kovin karismaattiselta.Maantiellä ääni katoaa taustalle, eikä jyrinää esiinny edes matalilla kierroksilla. Käyttöominaisuuksistakin on helppo tykätä. Vaihteisto pelaa pientä lähdön viivyttelyä lukuun ottamatta asiallisesti, ja kaasunvaste on terävää.Tämän parempaa matka-autoa on muutenkin vaikea tehdä. Esimerkiksi myrskyisellä moottoritiellä puuskat lähinnä kuulee, mutta auton suuntaan ne eivät vaikuta. Ohjaus keskittää suoraan tavalla, jota automaailmasta ei muualta löydä.Taajamassa Volvon uuden vuosituhannen perisynti, suuri kääntöympyrä, tuntuu. Muuten ajaminen on kaiken aikaa eleetöntä, riittävän tunnokasta ja – sanoisinko – ihmisläheistä. Mikään ei nouse esille eikä ärsytä, vaan kaikki toimii kuten pitääkin.Siinä on seuraajalla tekemistä.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Volvo XC60 D5 AWD Business Classic R-Design aut Hinta alkaen 58 088 € Koeajetun auton hinta varusteineen 68 173 € Moottori Dieselmoottori 2 400 cm³, 5 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 162 kW (220 hv), 4000 r/min Vääntö 440 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 440 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2774 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää