17.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC60 T8 AWD Polestar Engineered – tarina siitä, kuinka huippualusta tekee autosta vähän huonomman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar Engineered on joukko herkkuja valmiiksi maukkaaseen Volvo XC60 T8:iin. Kokonaisuus ei kuitenkaan ole osiensa summa. Hyvää: Vaivaton suorituskyky, keltaiset turvavyöt, periaatteessa hieno alusta… Huonoa: …vähän väärässä autossa. Volvo XC60 T8 AWD Polestar Engineered ei ole ihan tavallinen Volvo. Nimen alkuosa kertoo perustan olevan keskikokoisessa ladattavassa hybridissä. Viimeiset kaksi sanaa paljastavat auton saaneen päivityksiä Polestarilta – nykyisin lähinnä sähköautonvalmistajana tunnetun brändin tausta kun on moottoriurheilupuolella.Siitä kielii auton muutoksetkin: alustasta vastaa maineikas Öhlins, kuusimäntäiset etujarrut taas tulevat japanilaiselta Akebonolta. Lisäksi moottoritilan joustintukia tuetaan järeällä poikkitangolla ja 2-litraisen turbomoottorin huipputehoa on korotettu 15 hevosvoimalla ja 30 newtonmetrillä. Hybridijärjestelmän kokonaisteho on nyt 405 hv.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHillittyä ilmettäVisuaaliset muutokset ovat hillittyjä: R-Design-varustelun päälle on lisätty kiiltävän musta maski ja mustat pakoputkenpäät. Vanteet ovat peruskoossa 21-tuumaiset, lisätuuman saa lisärahalla.Herkullisista muutoksista huolimatta auton nimi on osuva: kyse on yhä samasta ladattavasta XC60 T8 -katumaasturista ripauksella sporttia. Ärrä-Volvon paluusta ei voi puhua.Säädä se itseÖhlinsin alusta perustuu edessä kierrejousitettuihin joustintukiin, multilink -taka-akselin kuorman kantaa volvomainen poikittainen komposiittilehtijousi.Alustaa voi säätää, mutta muutokset tehdään perinteiseen tapaan vaimentimien säätönupeista. Etuiskunvaimentimissa tämä onnistuu helposti konepelti avaamalla. Takaiskunvaimentimiin pääsee käsiksi työntämällä käsi takapyörän ja pyöränkaaren välistä iskunvaimentimen luo. Iskunvaimentimen yläpää on osin sisälokasuojan takana, mutta näppäräsorminen pystyy silti nostamaan säätönuppia suojaavan kumin pois ja kääntämään asetuksia. Kuraantumiselta ei kuitenkaan voi välttyä.Polestar tarjoaa asetuksiin kolme esiasetusta: mukavuuspainotus, tehdasasetus ja urheiluasetus. Mikäli auton mukana kuuluisi tulla asetukset kertova lappu, oli se koeajoautosta jäänyt matkalle. Onneksi Volvon nettisivut paikkasivat tilanteen.Erittäin hyvä, muttaAloitimme palauttamalla säädöt tehdasasetuksiin ja lähdimme kokeilemaan. Ensivaikutelma alustasta on varsin ristiriitainen. Toiminta on kyllä hyvin laadukasta alustan herkän reagoinnin ansiosta, mutta erittäin rautainen vaimennus tekee korin liikkeistä päättäväisiä. Toisaalta herkkyyden ansiosta pintamukavuus on kunnossa, ja varsin tasaisella moottoritiellä XC60 T8 Polestar Engineered kulkee mukavasti.Mukavuusasetus tuo menoon hivenen lisäpehmeyttä, mutta edelleenkin tehokas iskunvaimennus pitää joustoliikkeet yhä mahdollisimman lyhyinä. Kaikki suuremmat töyssyt siis tuntuvat selvästi läpi, alustan pääprioriteetti on selvästi pyörä-tie -kontaktin maksimoiminen, ei tasaisen kyydin tarjoaminen.Volvon Polestar Engineered lähestyy katumaasturin laatualuastaa aivan eri tavalla kuin Fordin Fox Racing -alustalla varustettu Ranger Raptor: Ford ottaa ilon irti lava-auton suurista joustovaroista, Volvo taas haluaa tehdä XC60:stä niin ratakelpoisen kuin näillä muutoksilla on mahdollista.Polestar Engineeredin Öhlins-alusta ei missään tapauksessa ole huono, mutta autoa harkitsevan kannattaa käydä koeajolla ja esittää itselleen kysymys: tuleeko korkeasta ja painavasta hybridikatumaasturista parempi laittamalla siihen alusta, joka on parhaimmillaan auton kaarreominaisuuksien äärirajoilla. Urheiluautoon tai kuvitteelliseen uuteen V60 R -malliin se kyllä sopisi erinomaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivedon epäurheilullisuusAlustaa lukuun ottamatta XC60 T8 viihtyy paremmin arjessa. Hybridivoimalinja loihtii kyllä melkoisen kiihtyvyyden tarvittaessa, mutta suuri massa ja rajoittunut neliveto luovat perustan, jolla etenee luontevammin rauhassa upeasta äänentoistosta ja sisustasta nauttien.Neliveto-kommentti liittyy Volvon ladattavien hybridien tapaan jakaa 317-hevosvoimaisen polttomoottorin teho etupyörille ja 88-hevosvoimaisen sähkömoottorin veto takapyörille. Ratkaisu on energiatehokas, koska sähkömoottorin ei tarvitse vetää auton vaihteiston läpi. Kääntöpuolena auto on sähköajolla vain takavetoinen, joten liukkaalla kelillä polttomoottori heräilee tarjoamaan vetoapua täyssähkötilassakin. Korkeammissa vauhdeissa sähkömoottori alkaa myös puutua, joten nopeuden kasvaessa autosta tulee koko ajan etuvetoisempi. Sen huomaa maantievauhdeissa jo ohjauksen vetelystä.Yleisesti ohjaus on herkkä, mutta etäiseksi vaimennettu. Se toimii, mutta vaarallisen liukkailla pinnoilla kaipaisi vähän tilanteesta varottavaa lisätuntoa.Muuten mukavaMuuten hybridivoimalinja toimii hyvin, ja kaupunkiajossa sähkövoima säästää melkoisesti kulutuksessa. Volvo ei valitettavasti juuri raportoi kuljettajalle sähköllä ajettujen kilometrien määrästä tai sähkönkulutuksesta. Vähitellen valmistajan toivoisi myös uudistavan latauksen: 1-vaiheinen 3,7 kilowatin laturi ei paljoa auta kauppareissuilla. Jatkuvalla lataamisella sähköajon maksimointi on kuitenkin ainoa keino pitää kulutus matalana.Polttomoottori ei ole taloudellisimmasta päästä, ja moottoritiellä akun tyhjennettyä kulutus pyörii talvinopeuksillakin noin 9 l/100km tuntumassa. Onneksi polttoainetankki vetää 70 litraa.Kokonaisuutena Volvo XC60 T8 on edelleen upea auto. Ulkonäkö on toki mielipideasia, vaikka käytännössä kaikki tuntuvatkin olevan samaa ylistävää mieltä linjoista. Sisätilat ovat samalla tasolla: täällä viihtyy oikein hyvin. Kannattaako mallinimeen sitten ostaa Polestar Engineered -varuste onkin jo eri asia: R-Designin päälle menevää kymppitonni on paljon rahaa, vaikka keltaiset turvavyöt ovatkin upeat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo XC60 T8 AWD Polestar Engineered Hinta alkaen 81 660 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteiston, neliveto Teho 233 kW (317 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 430 Nm (4500 r/min) Vääntö 430 Nm (4500 r/min) Akku Sähkömoottori: 65 kW (88 hv), 240 Nm, Akuston energiasisältö: teoreettinen 11,6 kWh Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 298 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 69 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2865 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja