13.7.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voyah tekee paluuta Suomeen kahden uuden mallin ja uuden maahantuonnin voimin. Millainen on Voyah Courage jatkuvasti kehittyvässä sähköautomarkkinassa? Voyah Freen jälkeen Kiinan valtiollisen Dongfeng Motorin luksusmerkki pyrkii aloittamaan Suomessa uusin voimin. Apuna tässä on crossover Voyah Courage ja tila-auto Voyah Dream. 2019 perustettu merkki toimitti 100 000 autonsa 2024, joten tahti on ollut kohtuullista. Norjassa myytävä Voyah Courage on mainoslauseeltaan “Courage to Dare”, eli “rohkeutta uskaltaa”. Mielleyhtymä Ylen aikuisanimaatioon on vahva.Uutuusmalleista nyt tutustutaan sähköautomarkkinoilla hiukan tyypillisempään malliin, eli 4,7 metriä pitkään Voyah Courage -crossoveriin. Ulkoisesti valkoisessa autossa ei ole juuri erottuvia piirteitä, vaikka etuvalojen asetelmassa on häivähdys Jaguaria. Jopa valonauha ja valaistu logo tuntuvat kuuluvan asiaan jokaisessa sähköcrossoverissa. Ovenkahvat ovat sisäänvedettävää mallia, mutta niiden rakenne on kohtuullinen. Maavaraa on 180 mm. Entäpä sisätilat, onko niissä yllätyksiä? Ei oikeastaan. Kuljettajan työpiste näyttää helposti pelksitetyltä, sillä mittaristo on toteuttu ID.7:n tapaan kojelaudan listaan upotetulla pikknäytöllä. Lisäksi Couragessa on melko kunnianhimoinen tuulilasin heijastusnäytön näkymä, näyttäen ajoavustimien tekemisiä. Takaistuimilla tilaa on tyypillisen paljon. Istuinosa voi jäädä hiukan matalahkoksi reisituen osalta, mutta pääntilaa on hyvin, vaikka lasikatto loppuu jo ennen takaistuimia. Tavaratilaa on 527 litraa ja se on laajennettavissa 1 400 litraan, mutta keulatilaa ei ole. Sisätilojen mielenkiintoisin piirre on puolittain läpinäkyvä aurinkolippa, jonka idea on lainattu mahdollisesti ilmailun parista. Näitä soisi näkyvän enemmänkin. Couragen aurinkolippa lienee lainannut ideansa ilmailusta. Kuva: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Ominaisuudet Aurinkolippa Hinta osittain Ärsyttävä käyttöliittymä Pienen merkin vaikea erottua markkinoilla RuutuaikaaKojelaudan keskellä on komea 15,05-tuumainen OLED-kosketusnäyttö, jonka voi myös lähettää apukuljettajan eteen. Ilmastoinnin kontrollit ovat nykytapaan kiinteästi ruudun alaosassa, josta päästään tarkempiin säätöihin. Nykytapaan autoa ei kytketä erikseen päälle ja vaihde valitaan ohjauspylvään viiksestä.Voyah Courage tosin käyttää näyttöjä hiukan erikoisesti. Tukea älypuhelinpeilaukselle ei tunnu olevan ja mukautuva vakionopeudensäädin kaappaa koko kosketusnäytön tarpeisiinsa, kun sen kytkee päälle. Suoritusta säestetään ACC ON -hihkaisulla. Valikoiden uumenista saa onneksi kytkettyä kuljettajan vireystilavalvonnan, kaistavahdin ja nopeusvahdin pois päältä, mutta se vaatii useammassa osoitteessa käymistä. Toiveena on, että ainakin jonkin näistä voisi laittaa ohjauspyörän suosikkipainikkeeseen tulevien ohjelmistopäivitysten myötä. Voyah Courage on myös ainoa auto, joka on kieltäytynyt asentamasta jonossa ollutta ohjelmistopäivitystä, vedoten 12 voltin akun alhaiseen varaukseen. Tähän varaukseen on vain kovin vaikea vaikuttaa, jos auto ei ole itse nostanut laturilla ollessaan pikkuakun varausta. Älypuhelimen latausalusta keskitunnelissa toimii hyvin. Taustapeilin jalassa on myös kamera, jolla auto voi tunnistaa kuljettajan kasvot ja ottaa käyttöön hänen käyttäjäprofiilinsa, mutta onneksi kamera on varustettu linssisuojuksella. Bluetooth-parituksen yhteydessä auto kuitenkin huomauttaa tietyistä tietosuojaehdoista, mikä on periaatteessa hyvä, mutta kyse on helposti sellaisesta läpinäkyvyydestä, joka herättää epäilyksiä.Couragen avaimen on suunnitellut alle kolmekymppinen, sillä symmetrinen sileä hopeanharmaa puikula on varustettu pienillä haaleilla merkinnöillä ja vaatii lukulaseja selvittää kummin päin avain sattui käteen. Sähköllä suurpiirteisestiTaka- ja nelivetona myytävä Voyah Courage on varustettu 215 kW (292 hv) ja 320 kW (435 hv) tehoilla vetotavasta riippuen. 0–100 km/h sujuu alle 7 sekunnin takavedolta ja alle 5 sekunnin nelivedolta. Akku on joka tapauksessa 77,3 kWh LFP-rautafosfaattiyksikkö, jolla auto saavuttaa 470 km WLTP-toimintamatkan takavetona ja 440 km toimintamatkan nelivetona. WLTP-kulutus pyörii 18,6 kWh/100 km ja 20,0 kWh/100 km lukemissa, joihin auto myös yltää vaivatta. CCS-pikalatauksen huipputeho on 200 kW ja Type 2 AC-latauksen enimmäisteho on 11 kW. Akku on varustettu esilämmityksellä, joka on ilmeisesti kytkettävissä manuaalisestikin, mutta auton mukaan kolea kesäsää on sellainen lämpötila, jossa esilämmitystä ei voida käyttää.Ajossa Voyah Courage on melko tyypillinen luokkansa edustaja. Napakahko alusta ei ole kaikilta osin järin sivistynyt isompien tienmuotojen kanssa. Ohjaus on monien kiinalaisautojen tapaan suurpiirteinen ja tunnottoman kevyt, mutta siihen tottuu. Lisäksi autoyksilössä oli oletettava vika, jossa kääntö oikealle aiheutti melkoista jurnutusta ilmeisesti renkaan ottaessa kaareen. Muuten Courage on kohtuullisen hiljainen, vaikka asvaltin karkeus vaikuttaa rengasmeluun selvästi.Latausasemalla Voyah Courage lataa innokkaasti noin 100 kW molemmin puolin esivalmistelun puutteesta huolimatta. Lataaminen tapahtui korkealla varauksella, joten typötyhjällä akulla ja mahdollisesti esivalmisteltuna 200 kW on realistinen huipputeho.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi yksin markkinoillaVoyah Courage on mielenkiintoinen lisäys suomalaisilla sähköautomarkkinoilla, sillä auto ei tarjoa juuri mitään erilaista. Norjassa auto kilpaileekin hinnalla, sillä auton koko ja ominaisuudet huomioiden 449 900 kruunun (n. 38 000 euroa) on edullinen hinta. Suomen hinnoittelu on hiukan avoinna, mutta Auto 25 -messujen yhteydessä mainittiin 54 900 euroa. Latviassa Voyah Courage AWD:n hinta on 59 000 euroa. Molemmat niistä ovat paljon haastavampia hintapisteitä, erityisesti pienen maahantuontiorganisaation ja jälleenmyyjäverkoston parina. Suomessa maahantuonnista vastaa Electric Way, joka on myös Norjan maahantuoja. Voyah saattaa olla Dongfengin luksusmerkki, joka pyrkii esiintymään kansainvälisenä laittamalla erilaisia suurkaupunkien maamerkkejä tuulilasin alareunaan, mutta Suomessa merkin paikka on korkeintaan keskiluokassa. Nähtäväksi jää, tukeeko hinnoittelu tätä mielikuvaa. Ainakin toinen uutuusmalli Voyah Dream kykenee erottumaan markkinoilla paremmin, mutta se on toinen tarina toiseen kertaan. Voyah Courage AWD SÄHKÖAUTO, neliveto 320 kW (435 hv), 620 Nm Akku netto 77,3 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 200 kW WLTP-kulutus 20,0 kWh / 100 km toimintamatka 440 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 725 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 653 mm Akseliväli 2 900 mm Tavaratila 527–1 400 l Omamassa 2 302 kg perävaunu 1 700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2025) Takuu 5 v / 100 000 km (Norja) ajoakku 8 v / 160 000 km (Norja) Hinta alkaen 38 000 € (Norja), 59 000 € (Latvia) Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 19.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Voyah Free – Kiinalainen luksus-sähkäri vakuuttaa, mutta jättää myös toiveita 4.10.2023 Ajoneuvot Suomessa aloitti uusi kiinalaisautomerkki – maahantuojan tavoite peräti 8 uutta mallia Suomeen tämän ja ensi vuoden aikana! 3.10.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Voyah Free Premium – uusi sähköhaastaja Kiinasta 13.11.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: kiinalaisen sähköauton latausluukku ei ihan noin vain aukea 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen