3.10.2023

Maistiainen: Voyah Free Premium – uusi sähköhaastaja Kiinasta

Pääsimme Münchenissä pidetyn IAA-näyttelyn jälkimainigeissa tutustumaan ajokokemuksen merkeissä kiinalaiseen Voyah-sähköautoon, joka on tulossa ryminällä Eurooppaan.

IAA:ssa se kävi nopeasti selväksi. Kiinalaiset eivät ole tulossa Eurooppaan, he ovat jo täällä. Suomeenkin on saapunut viime aikoina useita uusia tulokkaita.

Voyah on Euroopassa myynnissä jo Norjassa, jossa se oli osallisena maailman suurimmassa sähköautotestissä, missä Moottorikin oli mukana. Norjassa ja talviolosuhteissa Voyah oli 13. kaikkiaan 29 automallin kisassa.

Norjan lisäksi Voyah on rantautumassa myös Hollantiin ja Sveitsiin, jossa pääsimme ottamaan tuntumaa autosta nyt myös kesäisissä olosuhteissa. Ja toki myös muu Eurooppa on Voyahin tähtäimessä. Saksassa kiinalaiset lähtevät tosissaan haastamaan sikäläisiä premium merkkejä ensi vuoden alussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtion tuella

Kiinassa on pilvin pimein automerkkejä, joista moni Kiinan ulkopuolella ei ole edes kuullut. Valtio tukee sähköautoilua, ja uuteen tekniikkaan on panostettu paljon. Ja kuin varkain kiinalaiset ovat yhtäkkiä mukana kilpailussa sähköautojen kärkisijoista. BYD esimerkiksi jahtaa tosissaan maailman suurimman sähköautovalmistajan titteliä Teslalta.

Voyah on siinä mielenkiintoinen tulokas, että Kiinan valtio on kirjaimellisesti sen takana. Voyah on Kiinan valtion omistaman Dongfeng Motor Corporationin premium brändi. Dongfeng on perustettu jo vuonna 1969 eli se on Kiinan toiseksi vanhin autovalmistaja FAW:n jälkeen. Kokemusta autojen valmistamisesta siis löytyy.

Kova vauhti

Jotain kiinalaisten vauhdista kertoo jo se, että Voyah on brändinä perustettu syyskuussa 2020. Nyt allamme oleva Free Premium esiteltiin Kiinassa joulukuussa 2020, ja myyntiin se tuli vuonna 2021.

Tähtäimessä lienee ollut alusta asti Eurooppa, joskin jo se, että kiinalainen auto on ylipäätään myynnissä Euroopassa, on jo myyntiargumentti myös auton kotimarkkinoilla. Ja kun merkillä uskalletaan vielä lähteä haastamaan eurooppalaisia premium brändejä, sillä on kiinalaisten korvissa vielä astetta positiivisempi kaiku.

Vastaava ei olisi tullut kuuloonkaan polttomoottoristen autojen aikakaudella perinteisten voimalinjojen kanssa, mutta sähköistymisen myötä pelimerkit on jaettu uudelleen. Auton laatu ja laatuvaikutelma ovat toki yhä tärkeitä ostajille, mutta myös sähkötekniikka, akut sekä auton tieto- ja viihde-elektroniikka ovat yhä tärkeämpiä kriteerejä ostopäätöstä tehtäessä.

Ja sähköautojen myötä moni autonostaja on varmasti herkempi kokeilemaan jotain uutta. Moni eurooppalainen automerkki lähti sähköautokisaan hieman takamatkalta aasialaisiin kilpailijoihin verrattuna. Ja uuteen teknologiaan siirtymistä ovat seuranneet lukuisat lastentaudit.

Hyvän näköinen

Monet kiinalaiset automallit eivät ole kovin kauniita katsoa, joten Voyah on tästä mukava poikkeus. Syyllinen löytyy Italiasta, sillä autojen kehityksessä on ollut mukana ItalDesign – joka mielenkiintoista kyllä, on VW-konsernin omistuksessa.

Free mielletään SUViksi, mutta olemukseltaan se on enemmänkin crossover. Ja tämä on hyvä asia. Isoja möhkö-SUVeja on katukuvassa jo riittämiin.

Sutjakan sivuprofiilin lisäksi päitä kääntää varmasti myös Freen keula, jossa on nähtävissä yhtäläisyyksiä vaikkapa Maseratiin – ja miksei myös Mercedekseen. Keula on myös hauskasti kallellaan kuin vanhoissa hyvissä hainkeula-Bemareissa.

Perä on sekin muotoiltu erittäin lennokkaasti. C-pilarin viistous yhdessä laskevan kattolinjan kanssa luo varsin vauhdikkaan vaikutelman.

Ja perässä takavalot kaareutuvat nykytyyliin koko perän leveydelle. Jotkut näkevät tässäkin yhtymäkohtia Mercedeksen muotoiluun. Voyahille on siis luotu erilaisia tyylejä yhdistelemällä varsin persoonallinen muotokieli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät tilat

Freen ohjaamo on ylellisen oloinen. Kojelautaa hallitsee kolmen ison näytön rivin, joista kaksi oikeanpuoleista ovat kosketeltavissa vasemmanpuoleisen ajaessa mittariston virkaa. Näyttöihin liittyy myös hauska jippo. Ne ovat kaikki yhdessä isossa paneelissa, jonka kallistusta voi säätää. Näyttöjen katselukulmaa voi siis muuttaa eripituisille kuljettajille. Näytön kallistuksensäätö toimii toki myös taistelussa auringon heijastuksia vastaan.

Ekonahalla päällystetyt istuimet ovat mukavat istua, joskin istuma-asento on selvästi varsin korkealla tien pinnasta. Säätövarat ovat kuitenkin sinänsä riittävät. Premium-luokkaan asiaankuuluvasti etuistuimet lämpiämisen lisäksi sekä viilentävät että hierovat niillä istuvia niin haluttaessa. Takapenkkiläisille on sen sijaan hieman vähemmän herkkuja kuin vastaavissa eurooppalaisissa premium luokan autoissa.

Tilaa takapenkkiläisillä on sen sijaan tarjolla ylellisesti, kiitos Freen 2,96 metriä pitkän akselivälin.

Tavaratila vetää sekin 560 litraa, ja tila on kauttaaltaan verhoiltu. Tilan pohjalla oli koeajoautossa myös näyttävä irtomatto. Lisäksi auton keulalla on vielä 72 litran vetoinen loota, jossa latauskaapelit kulkevat kätevästi mukana.

Enemmän kuin riittävästi tehoa

Freessä on kaksi sähkömoottoria, yksi kummallakin akselilla. Niiden yhteisteho on 360 kW (489 hv). Voimaa on 720 Nm. Tämä on auton olemukseen nähden jopa yliampumista. Toki kulku on leppoisaa, kun kaikesta tarjolla olevasta voimasta on käytössä vain murto-osa. Ja ohitukset sujuvat tarvittaessa rivakasti. Vetovastuu on selvästi takana; etumoottori tukee menoa vain tarvittaessa, jolloin Free on siis nelivetoinen.

Kevyt ei Freekään ole, vaaka heilahtaa 2,3 tonnin lukemaan. Se on kuitenkin tässä kokoluokassa vielä varsin maltillinen lukema.

Freen alla on Dongfengin oma pohjalevy, jossa on 106 kilowattitunnin akku (netto 100 kWh). Ajomatkaksi täydellä akulla luvataan 500 kilometriä. Se on ihan ok lukema isolle 4,91 metriä pitkälle autolle. Vaihtelevassa ympäristössä ja kesäisessä säässä kulutus pyöri lyhyellä koajolenkillä 20 kWh/100 km molemmin puolin.

Virtaa Voyah Free ottaa vastaan maksimissaan 100 kW teholla. Latausteho voisi siis olla hivenen parempi, mutta kyllä tälläkin ehtii ja pärjää.

Koukuttaa kokeilemaan

Sveitsissä ylellisesti varusteltu Voyah Free Premium maksaa noin 75 000 euroa. Samaa hintaa sille luvataan Saksaan, jonne Voyah rantautuu siis ensi vuonna. Se on selvästi vähemmän kuin Voyahin itselleen nimeämillä kilpailijoilla eli saksalaisilla premium brändeillä.

Tämä varmasti houkuttelee monia ainakin kokeilemaan Voyahia. Ensikoeajolla laatuvaikutelma jätti kaikkineen positiivisen kuvan – paremman kuin vaikkapa Teslassa. Myös avustavien järjestelmien, näyttöjen grafiikan ja muun tekniikan suhteen Free on modernisti ajan tasalla.

Oikeastaan ainoa enemmän harmittamaan jäänyt ominaisuus oli auton ohjaus, joka oli todella synteettisen tuntuinen. Ajamisen iloa ei Freen ratissa siis päässyt kokemaan. Mutta maukas ajettavuus on nykyään ominaisuus, joka ei enää ole kovin monelle ostajalle se auton tärkein kriteeri.

Ensivaikutelman perusteella Voyah Free Premium on erittäin mielenkiintoinen tuote. Se tarjoaa premium luokan tyyliä ja henkeä sub-premium hintaan. Ensikoeajo yllätti siis positiivisesti.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Kommentoi artikkelia