5.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Niken – kaksi miekkaa ja kolme pyörää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japaninkielinen sana Niken – kaksi miekkaa – kuvaa hyvin Yamahan uutuusmallin Yamaha Niken ulkonäköä ja terävää ohjautuvuutta. Hyvää: etupään pito, ajettavuus soralla, vakaus jarrutuksissa. Huonoa: paino, monimutkaisempi keulan ja ohjauksen rakenne. Moni kuvittelee kolmipyöräisen Nikenin pysyvän itsestään pystyssä. Se ovat harhaluulo, sillä Niken on luokiteltu moottoripyöräksi, sen ajamiseen tarvitaan moottoripyöräkortti ja ajaminen poikkeaa hyvin vähän perinteisen moottoripyörän ajamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän pitoaMiksi sitten kolme pyörää? Siksi, että kaksi etupyörää tarjoaa paremman pidon. Kaarrenopeutta ja siten kallistuskulmaa voi kasvattaa lisäämättä kaatumisriskiä. Ajossa kolmipyöräisyyden huomaa vain asfaltin reikiä väistellessä, jolloin joutuu huomioimaan etupyörien kulkevan 410 millin etäisyydellä toisistaan.Hidasajossa huomaa etupään Ackermann-rakenteen tuoman lisäpainon lievänä yläpainoisuutena. Kun päästään vauhtiin, kolmipyöräisyys unohtuu nopeasti.Yamaha on kompensoinut etupään painavamman rakenteen ja kahden etupyörän aiheuttaman hyrrävoiman jyrkentämällä keulakulmaa viitisen astetta. Mutkiin Niken kääntyy herkästi ja ajolinjan muuttaminen kesken mutkankin on helppoa. Kahden eturenkaan tuoma parempi pito tuntuu ohjauksen suurempana tarkkuutena.Haittapuolena etupään monimutkaisemman rakenteen tuoma lisäpaino tuntuu suorituskyvyssä, lähinnä heikompana kiihtyvyytenä.Sorallakin tukevampiSoralla Nikenin etupään vakaampi käyttäytyminen tuntuu vielä selkeämmin kuin kestopäällysteellä. Kuulalaakerisorallakin pystyy ajamaan rennosti pelkäämättä keulan karkaavan alta.Suoralla tiellä ajaminen ei vaadi samanlaista tarkkaavaisuutta kuin perinteinen moottoripyörä, jolloin ajaminen ei myöskään väsytä yhtä nopeasti. Jarrutuksissakin kaksi etupyörää lisää vakautta.Yamaha on lisännyt kolmisylinterisen rivimoottorin pyöriviä massoja ja muuttanut moottorikarttoja sekä vaihteiston välityksiä, jotta ne sopisivat paremmin Nikenin luonteelle sekä lisääntyneelle painolle verrattuna saman tekniikan jakavaan MT-09 -malliin. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihtamisen ylöspäin, vakionopeussäädin ja luistonesto tuovat ajamiseen oman lisämukavuutensa.Eniten Nikenin parantuneesta pidosta hyötyvät vähän kokemusta omaavat motoristit. Ohjaaminen on helpompaa ja kallistelu turvallisempaa. Huolimatta kahdesta etupyörästä ja monimutkaisemmasta keularakenteesta Yamahan hinta on saatu puristettua 20 000 euroon. Suurin este Nikenin hankkimiselle ei välttämättä ole hinta, vaan ennakkoluulot. Perinteisestä moottoripyörästä poikkeava ulkonäkö haittaa kuitenkin vain ulkopuolisia, kuljettaja ei sitä ajaessaan huomaa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.yamaha-motor.eu/niken Yamaha Niken Hinta alkaen 20 145 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 10000 r/min Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino ajokunnossa 263 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 2 x 120/70R15, takana 190/55R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija