5.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Niken – kaksi miekkaa ja kolme pyörää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japaninkielinen sana Niken – kaksi miekkaa – kuvaa hyvin Yamahan uutuusmallin Yamaha Niken ulkonäköä ja terävää ohjautuvuutta. Hyvää: etupään pito, ajettavuus soralla, vakaus jarrutuksissa. Huonoa: paino, monimutkaisempi keulan ja ohjauksen rakenne. Moni kuvittelee kolmipyöräisen Nikenin pysyvän itsestään pystyssä. Se ovat harhaluulo, sillä Niken on luokiteltu moottoripyöräksi, sen ajamiseen tarvitaan moottoripyöräkortti ja ajaminen poikkeaa hyvin vähän perinteisen moottoripyörän ajamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän pitoaMiksi sitten kolme pyörää? Siksi, että kaksi etupyörää tarjoaa paremman pidon. Kaarrenopeutta ja siten kallistuskulmaa voi kasvattaa lisäämättä kaatumisriskiä. Ajossa kolmipyöräisyyden huomaa vain asfaltin reikiä väistellessä, jolloin joutuu huomioimaan etupyörien kulkevan 410 millin etäisyydellä toisistaan.Hidasajossa huomaa etupään Ackermann-rakenteen tuoman lisäpainon lievänä yläpainoisuutena. Kun päästään vauhtiin, kolmipyöräisyys unohtuu nopeasti.Yamaha on kompensoinut etupään painavamman rakenteen ja kahden etupyörän aiheuttaman hyrrävoiman jyrkentämällä keulakulmaa viitisen astetta. Mutkiin Niken kääntyy herkästi ja ajolinjan muuttaminen kesken mutkankin on helppoa. Kahden eturenkaan tuoma parempi pito tuntuu ohjauksen suurempana tarkkuutena.Haittapuolena etupään monimutkaisemman rakenteen tuoma lisäpaino tuntuu suorituskyvyssä, lähinnä heikompana kiihtyvyytenä.Sorallakin tukevampiSoralla Nikenin etupään vakaampi käyttäytyminen tuntuu vielä selkeämmin kuin kestopäällysteellä. Kuulalaakerisorallakin pystyy ajamaan rennosti pelkäämättä keulan karkaavan alta.Suoralla tiellä ajaminen ei vaadi samanlaista tarkkaavaisuutta kuin perinteinen moottoripyörä, jolloin ajaminen ei myöskään väsytä yhtä nopeasti. Jarrutuksissakin kaksi etupyörää lisää vakautta.Yamaha on lisännyt kolmisylinterisen rivimoottorin pyöriviä massoja ja muuttanut moottorikarttoja sekä vaihteiston välityksiä, jotta ne sopisivat paremmin Nikenin luonteelle sekä lisääntyneelle painolle verrattuna saman tekniikan jakavaan MT-09 -malliin. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihtamisen ylöspäin, vakionopeussäädin ja luistonesto tuovat ajamiseen oman lisämukavuutensa.Eniten Nikenin parantuneesta pidosta hyötyvät vähän kokemusta omaavat motoristit. Ohjaaminen on helpompaa ja kallistelu turvallisempaa. Huolimatta kahdesta etupyörästä ja monimutkaisemmasta keularakenteesta Yamahan hinta on saatu puristettua 20 000 euroon. Suurin este Nikenin hankkimiselle ei välttämättä ole hinta, vaan ennakkoluulot. Perinteisestä moottoripyörästä poikkeava ulkonäkö haittaa kuitenkin vain ulkopuolisia, kuljettaja ei sitä ajaessaan huomaa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.yamaha-motor.eu/niken Yamaha Niken Hinta alkaen 20 145 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 10000 r/min Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino ajokunnossa 263 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 2 x 120/70R15, takana 190/55R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”