5.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Niken – kaksi miekkaa ja kolme pyörää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japaninkielinen sana Niken – kaksi miekkaa – kuvaa hyvin Yamahan uutuusmallin Yamaha Niken ulkonäköä ja terävää ohjautuvuutta. Hyvää: etupään pito, ajettavuus soralla, vakaus jarrutuksissa. Huonoa: paino, monimutkaisempi keulan ja ohjauksen rakenne. Moni kuvittelee kolmipyöräisen Nikenin pysyvän itsestään pystyssä. Se ovat harhaluulo, sillä Niken on luokiteltu moottoripyöräksi, sen ajamiseen tarvitaan moottoripyöräkortti ja ajaminen poikkeaa hyvin vähän perinteisen moottoripyörän ajamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän pitoaMiksi sitten kolme pyörää? Siksi, että kaksi etupyörää tarjoaa paremman pidon. Kaarrenopeutta ja siten kallistuskulmaa voi kasvattaa lisäämättä kaatumisriskiä. Ajossa kolmipyöräisyyden huomaa vain asfaltin reikiä väistellessä, jolloin joutuu huomioimaan etupyörien kulkevan 410 millin etäisyydellä toisistaan.Hidasajossa huomaa etupään Ackermann-rakenteen tuoman lisäpainon lievänä yläpainoisuutena. Kun päästään vauhtiin, kolmipyöräisyys unohtuu nopeasti.Yamaha on kompensoinut etupään painavamman rakenteen ja kahden etupyörän aiheuttaman hyrrävoiman jyrkentämällä keulakulmaa viitisen astetta. Mutkiin Niken kääntyy herkästi ja ajolinjan muuttaminen kesken mutkankin on helppoa. Kahden eturenkaan tuoma parempi pito tuntuu ohjauksen suurempana tarkkuutena.Haittapuolena etupään monimutkaisemman rakenteen tuoma lisäpaino tuntuu suorituskyvyssä, lähinnä heikompana kiihtyvyytenä.Sorallakin tukevampiSoralla Nikenin etupään vakaampi käyttäytyminen tuntuu vielä selkeämmin kuin kestopäällysteellä. Kuulalaakerisorallakin pystyy ajamaan rennosti pelkäämättä keulan karkaavan alta.Suoralla tiellä ajaminen ei vaadi samanlaista tarkkaavaisuutta kuin perinteinen moottoripyörä, jolloin ajaminen ei myöskään väsytä yhtä nopeasti. Jarrutuksissakin kaksi etupyörää lisää vakautta.Yamaha on lisännyt kolmisylinterisen rivimoottorin pyöriviä massoja ja muuttanut moottorikarttoja sekä vaihteiston välityksiä, jotta ne sopisivat paremmin Nikenin luonteelle sekä lisääntyneelle painolle verrattuna saman tekniikan jakavaan MT-09 -malliin. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihtamisen ylöspäin, vakionopeussäädin ja luistonesto tuovat ajamiseen oman lisämukavuutensa.Eniten Nikenin parantuneesta pidosta hyötyvät vähän kokemusta omaavat motoristit. Ohjaaminen on helpompaa ja kallistelu turvallisempaa. Huolimatta kahdesta etupyörästä ja monimutkaisemmasta keularakenteesta Yamahan hinta on saatu puristettua 20 000 euroon. Suurin este Nikenin hankkimiselle ei välttämättä ole hinta, vaan ennakkoluulot. Perinteisestä moottoripyörästä poikkeava ulkonäkö haittaa kuitenkin vain ulkopuolisia, kuljettaja ei sitä ajaessaan huomaa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.yamaha-motor.eu/niken Yamaha Niken Hinta alkaen 20 145 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 10000 r/min Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Vääntö 88 Nm (8500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino ajokunnossa 263 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 2 x 120/70R15, takana 190/55R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle