8.6.2021

Koeajo: Yamaha Tracer 9 GT antaa käteen ajamisen avaimet

Yamaha Tracer 9

Yamaha Tracer 9 yhdistää hauskan ajettavuuden ja täydellisyyttä lähentelevän varustetason. Hyvää: varustelu, vääntö keskikierroksilla, ergonomia. Huonoa: katteiden istuvuus.

Yamahan tuttu Tracer 900 vaihtoi nimensä muotoon Tracer 9. Samalla uudistettiin runko, moottori ja elektroniikka, joten voidaan puhua täysin uudesta mallista. Yamaha nimittää mallia perinteisesti sport touringiksi, mutta ulkonäössä on selviä crossover-piirteitä, koska viimeksi mainittu tyylisuunta myy tänä päivänä paremmin. Koeajoon saimme paremmin varustellun GT-version.

Yamaha Tracer 9

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei teho vaan vääntö

Kolmisylinterinen moottori on saanut 40 kuutiosenttimetriä lisää iskutilavuutta. Teholukema kasvoi neljä hevosvoimaa, mutta tärkeämpää on keskialueen kasvanut vääntö. Se tuntuu ajamisen keveytenä ja vaihtamistarpeen vähenemisenä. 900 kuutiota ja vajaat 120 hevosvoimaa tarkoittavat keveyden ja suorituskyvyn oivallista yhdistelmää. Moottori vetää puhtaasti tyhjäkäyntikierroksilta reilun 10 000 kierroksen punarajalle asti, joten käyttöalueen laajuudessa ei ole moittimista. Lisäksi kolmisylinterisen ääni on urheilullisen muriseva.

Yamaha Tracer 9

Pidennetyt ykkös- ja kakkosvaihteen välitykset ovat sopivat sekä liikkeellelähtöön että kaupunkiajoon. Vaihteistoa on parannettu, ja muutokset tuntuvat erittäin lyhyenä vaihdepolkimen liikkeenä ja vaihteiden sujuvana kytkeytymisenä.

Yamaha Tracer 9

Kuusiakselisen liiketunnistimen ansiosta ABS-jarrut sekä luistonesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Myös keulimisenesto kuuluu vakiovarustukseen. Ajoavustimien toiminta on sujuvaa ja niiden herkkyyden säätö helppoa. Vaihteiden vaihtoa helpottamaan on asennettu quickshifter-vaihdeavustin, joka sallii sekä isommalle että pienemmälle vaihtamisen ilman kytkimen käyttöä.

Kuljettaja voi säätää takajousen esijännitystä ja valita painikkeilla joko urheilullisen tai mukavuuspainotteisen iskunvaimennuksen, minkä jälkeen semiaktiivinen jousitus säätyy ajotavan ja alustan mukaan. Helppoa!Yamaha Tracer 9

Matkailuun varusteltu

Uusi mittaristo on selkeälukuinen, hallintalaitteet ovat aiemmista Yamaha-malleista tuttuja ja ergonomiakin sopiva sekä matkailuun että arkiajoon. Varustukseen kuuluvien sivulaukkujen koko on kasvatettu 30 litraan, jolloin molempiin laukkuihin mahtuu umpikypärä.Yamaha Tracer 9

Vakionopeudensäädin ja tuulilasin korkeussäätö parantavat nekin matkaominaisuuksia, samoin kahvanlämmittimet ja kaarreajovalot. Kulutuslukemien luvataan parantuneen yhdeksän prosenttia, jolloin tankillinen riittää yli 350 kilometrin matkalle.

Yamaha Tracer 9

Kun vielä kerrotaan jarrujenkin toimivan huomaamattoman vaivattomasti, moitteita pyörästä on vaikea löytää. Vain tuulilasin korkeussäätö oli uudenkarheassa koeajopyörässä jäykkä ja katteiden istuvuudessa oli parantamisen varaa. Tracer 9 GT on varusteltu ”avaimet käteen” -periaatteella valmiiksi matkapyöräksi, ja kuljettajalle on jätetty vain ajaminen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Yamaha Tracer 9 GT

Hinta alkaen

18 189 €

Moottori

Bensiinimoottori 889 cm³, ­kolmisylinterinen rivimoottori, ­nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

87,5 kW (119 hv), 10000 r/min

Vääntö

93 Nm (7000 r/min)

Vääntö

93 Nm (7000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 810–825 mm, paino tankattuna 220 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat