8.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Tracer 9 GT antaa käteen ajamisen avaimet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha Tracer 9 yhdistää hauskan ajettavuuden ja täydellisyyttä lähentelevän varustetason. Hyvää: varustelu, vääntö keskikierroksilla, ergonomia. Huonoa: katteiden istuvuus. Yamahan tuttu Tracer 900 vaihtoi nimensä muotoon Tracer 9. Samalla uudistettiin runko, moottori ja elektroniikka, joten voidaan puhua täysin uudesta mallista. Yamaha nimittää mallia perinteisesti sport touringiksi, mutta ulkonäössä on selviä crossover-piirteitä, koska viimeksi mainittu tyylisuunta myy tänä päivänä paremmin. Koeajoon saimme paremmin varustellun GT-version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi teho vaan vääntöKolmisylinterinen moottori on saanut 40 kuutiosenttimetriä lisää iskutilavuutta. Teholukema kasvoi neljä hevosvoimaa, mutta tärkeämpää on keskialueen kasvanut vääntö. Se tuntuu ajamisen keveytenä ja vaihtamistarpeen vähenemisenä. 900 kuutiota ja vajaat 120 hevosvoimaa tarkoittavat keveyden ja suorituskyvyn oivallista yhdistelmää. Moottori vetää puhtaasti tyhjäkäyntikierroksilta reilun 10 000 kierroksen punarajalle asti, joten käyttöalueen laajuudessa ei ole moittimista. Lisäksi kolmisylinterisen ääni on urheilullisen muriseva.Pidennetyt ykkös- ja kakkosvaihteen välitykset ovat sopivat sekä liikkeellelähtöön että kaupunkiajoon. Vaihteistoa on parannettu, ja muutokset tuntuvat erittäin lyhyenä vaihdepolkimen liikkeenä ja vaihteiden sujuvana kytkeytymisenä.Kuusiakselisen liiketunnistimen ansiosta ABS-jarrut sekä luistonesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Myös keulimisenesto kuuluu vakiovarustukseen. Ajoavustimien toiminta on sujuvaa ja niiden herkkyyden säätö helppoa. Vaihteiden vaihtoa helpottamaan on asennettu quickshifter-vaihdeavustin, joka sallii sekä isommalle että pienemmälle vaihtamisen ilman kytkimen käyttöä.Kuljettaja voi säätää takajousen esijännitystä ja valita painikkeilla joko urheilullisen tai mukavuuspainotteisen iskunvaimennuksen, minkä jälkeen semiaktiivinen jousitus säätyy ajotavan ja alustan mukaan. Helppoa!Matkailuun varusteltuUusi mittaristo on selkeälukuinen, hallintalaitteet ovat aiemmista Yamaha-malleista tuttuja ja ergonomiakin sopiva sekä matkailuun että arkiajoon. Varustukseen kuuluvien sivulaukkujen koko on kasvatettu 30 litraan, jolloin molempiin laukkuihin mahtuu umpikypärä.Vakionopeudensäädin ja tuulilasin korkeussäätö parantavat nekin matkaominaisuuksia, samoin kahvanlämmittimet ja kaarreajovalot. Kulutuslukemien luvataan parantuneen yhdeksän prosenttia, jolloin tankillinen riittää yli 350 kilometrin matkalle.Kun vielä kerrotaan jarrujenkin toimivan huomaamattoman vaivattomasti, moitteita pyörästä on vaikea löytää. Vain tuulilasin korkeussäätö oli uudenkarheassa koeajopyörässä jäykkä ja katteiden istuvuudessa oli parantamisen varaa. Tracer 9 GT on varusteltu ”avaimet käteen” -periaatteella valmiiksi matkapyöräksi, ja kuljettajalle on jätetty vain ajaminen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Yamaha Tracer 9 GT Hinta alkaen 18 189 € Moottori Bensiinimoottori 889 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 87,5 kW (119 hv), 10000 r/min Vääntö 93 Nm (7000 r/min) Vääntö 93 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 810–825 mm, paino tankattuna 220 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti