29.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: ajattoman tyylikäs BMW M235iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Timantti hioutuu jälkiasennettavin viritysosin. Hyvää: moottori, ajettavuus, äänet. Huonoa: alusta ei ole vakiovaruste. Baijerilaisen merkkimielikuvaa ei luotu etuvetoisia tila-autoja rakentamalla. BMW:n haluttavuus on syntynyt moottoriurheilumenestyksestä sekä kuljettajakeskeisistä ja ajattoman tyylikkäistä autoista. Sellaisista kuin BMW M235i.Pienen auton ja turboahdetun suoran kuutosen yhdistelmä on nykyaikainen näkemys klassisesta BMW:stä. Silkinpehmeän kuutosmoottorin ja yllättävän hyvän mukavuuden ansiosta auto on arkiajoon erittäin onnistunut. Mallitunnuksen alkuna komeileva M-kirjain saa kuitenkin odottamaan enemmän.Tavallisen M235i:n ongelmat alkavat vauhdin kasvaessa. Iskunvaimennus on turhan mukavuuspainotteinen, joka johtaa korin pystysuuntaiseen vellomiseen tienpinnan heitoissa. Fiilispuolella vaivaa aitojen äänien vaimeus. Suuri osa äänimaailmasta syntyy keinotekoisesta kaiutinäänestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViritys korjaa virheetMainitut pikkumoitteet eivät vaivaa koeajettua yksilöä. Tehtaalta tuikitavallisena automaattivaihteisena M235iA:na lähtenyt auto on varusteltu myöhemmin BMW M Performance -jälkiasennusosilla.Auton räyhäkäs ulkonäkö on syntynyt aggressiivisemmalla etuhuulella, sivuhelmoilla ja takapuskurin diffuusorilla. Tavaratilan luukkuun asennettu hiilikuituinen ilmanohjain viimeistelee kokonaisuuden.Ominaisuuksien kannalta merkittävimpiä ovat tekniikkapuolen muutokset. Alustasarja, tasauspyörästön lukko ja sporttipakoputkisto kuulostavat täsmäratkaisulta M235i:n puutteisiin.Ja eron huomaa. M Performance -varustellun M235i:n alusta on jämäkkä, muttei kohtuuttoman pintakova. Iskunvaimennus toimii todella tehokkaasti epätasaisemmallakin tiellä, minkä ansiosta kuljettaja saa nopeasti luottamuksen autoon.Kenties 19 tuumaisten vanteiden tai alustasarjan tuomien pyöränkulmamuutosten takia myös ohjaus vaikuttaa paremmalta. Keskialue tuntuu kirkkaammalta ja ohjausvoimat kasvavat luontevasti kääntäessä.Sporttiputkisto ansaitsee erityiskiitoksen. Reilummalla kaasunkäytöllä herrasmiesmäisyys häviää. Punarajaa lähestyvän suoran kuutosen laulanta ei jätä kylmäksi.Urheiluputkistosta kantautuvat sävelet tukevoittavat sisätilojen äänimaailmaa niin paljon, ettei kaiuttimien tuottama keinotekoinen äänimaailma enää haittaa.Alusta- ja pakoputkistopäivitysten ansiosta M235iA kasvaa autoksi, joka sen jo tehtaalta olisi pitänyt olla. Muutosten ansiosta erinomaisesta moottorista ja loistavista vakiovaruste-istuimista saa huomattavasti enemmän irti.Parantelua jälkikäteenBMW M Performance -osien asennus onnistuu merkkihuollossa, eikä yhteensopivuus- tai takuuongelmista tarvitse murehtia. Helppous näkyy hinnassa – koeajoautossa jälkiasenneosia on lähes 20 000 euron edestä. Onneksi alusta (2 842 euroa) ja pakoputkisto (1 735 euroa) ovat osien edullisemmasta päästä.Viritysosilla M235i on BMW-malliston jalokivi. Ajajan auto, joka todistaa BMW:n yhä kunnioittavan juuriaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M235iA Hinta alkaen 94 952 € Moottori Bensiinimoottori 2 979 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 240 kW (326 hv), 5800–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 450 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla