29.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: ajattoman tyylikäs BMW M235iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Timantti hioutuu jälkiasennettavin viritysosin. Hyvää: moottori, ajettavuus, äänet. Huonoa: alusta ei ole vakiovaruste. Baijerilaisen merkkimielikuvaa ei luotu etuvetoisia tila-autoja rakentamalla. BMW:n haluttavuus on syntynyt moottoriurheilumenestyksestä sekä kuljettajakeskeisistä ja ajattoman tyylikkäistä autoista. Sellaisista kuin BMW M235i.Pienen auton ja turboahdetun suoran kuutosen yhdistelmä on nykyaikainen näkemys klassisesta BMW:stä. Silkinpehmeän kuutosmoottorin ja yllättävän hyvän mukavuuden ansiosta auto on arkiajoon erittäin onnistunut. Mallitunnuksen alkuna komeileva M-kirjain saa kuitenkin odottamaan enemmän.Tavallisen M235i:n ongelmat alkavat vauhdin kasvaessa. Iskunvaimennus on turhan mukavuuspainotteinen, joka johtaa korin pystysuuntaiseen vellomiseen tienpinnan heitoissa. Fiilispuolella vaivaa aitojen äänien vaimeus. Suuri osa äänimaailmasta syntyy keinotekoisesta kaiutinäänestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViritys korjaa virheetMainitut pikkumoitteet eivät vaivaa koeajettua yksilöä. Tehtaalta tuikitavallisena automaattivaihteisena M235iA:na lähtenyt auto on varusteltu myöhemmin BMW M Performance -jälkiasennusosilla.Auton räyhäkäs ulkonäkö on syntynyt aggressiivisemmalla etuhuulella, sivuhelmoilla ja takapuskurin diffuusorilla. Tavaratilan luukkuun asennettu hiilikuituinen ilmanohjain viimeistelee kokonaisuuden.Ominaisuuksien kannalta merkittävimpiä ovat tekniikkapuolen muutokset. Alustasarja, tasauspyörästön lukko ja sporttipakoputkisto kuulostavat täsmäratkaisulta M235i:n puutteisiin.Ja eron huomaa. M Performance -varustellun M235i:n alusta on jämäkkä, muttei kohtuuttoman pintakova. Iskunvaimennus toimii todella tehokkaasti epätasaisemmallakin tiellä, minkä ansiosta kuljettaja saa nopeasti luottamuksen autoon.Kenties 19 tuumaisten vanteiden tai alustasarjan tuomien pyöränkulmamuutosten takia myös ohjaus vaikuttaa paremmalta. Keskialue tuntuu kirkkaammalta ja ohjausvoimat kasvavat luontevasti kääntäessä.Sporttiputkisto ansaitsee erityiskiitoksen. Reilummalla kaasunkäytöllä herrasmiesmäisyys häviää. Punarajaa lähestyvän suoran kuutosen laulanta ei jätä kylmäksi.Urheiluputkistosta kantautuvat sävelet tukevoittavat sisätilojen äänimaailmaa niin paljon, ettei kaiuttimien tuottama keinotekoinen äänimaailma enää haittaa.Alusta- ja pakoputkistopäivitysten ansiosta M235iA kasvaa autoksi, joka sen jo tehtaalta olisi pitänyt olla. Muutosten ansiosta erinomaisesta moottorista ja loistavista vakiovaruste-istuimista saa huomattavasti enemmän irti.Parantelua jälkikäteenBMW M Performance -osien asennus onnistuu merkkihuollossa, eikä yhteensopivuus- tai takuuongelmista tarvitse murehtia. Helppous näkyy hinnassa – koeajoautossa jälkiasenneosia on lähes 20 000 euron edestä. Onneksi alusta (2 842 euroa) ja pakoputkisto (1 735 euroa) ovat osien edullisemmasta päästä.Viritysosilla M235i on BMW-malliston jalokivi. Ajajan auto, joka todistaa BMW:n yhä kunnioittavan juuriaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M235iA Hinta alkaen 94 952 € Moottori Bensiinimoottori 2 979 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 240 kW (326 hv), 5800–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 450 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous