7.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: historian innovatiivisin Volvo – XC90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienipäästöinen hybridimaasturi etenee 400 hevosvoimalla. Volvo toi uuden XC90 :n ladattavan hybridin lehdistön koeajettavaksi maaliskuun alussa. Esittely oli poikkeuksellisen aikainen, sillä T8-mallitunnuksen saaneen auton sarjatuotanto alkaa vasta syksyllä.Hakematta syntyi mielikuva autosta, joka on päässyt karkuun valmistajansa talutushihnasta. Tunnetta vahvisti Volvon väki, joka kiersi muistuttamassa autojen olevan vielä esisarjaa. Viilaamisen vakuuteltiin jatkuvan.Volvon kiire tuoda XC90-hybridinsä ensitilassa estradille on ymmärrettävää. Vaikka T8:n tuotanto ja ensimmäiset luovutukset asiakkaille ovat vielä kaukana, tuotteen esitteleminen yhdessä XC90:n diesel- ja bensiiniversioiden kanssa houkutti valmistajaa.XC90 T8 on nimittäin Volvon historian innovatiivisin automalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtiotason tuotekehitysmenotUuden XC90-malliston tuotekehitykseen on käytetty kääpiövaltion vuosibudjetin verran rahaa. Valtaosa on mennyt juuri ladattavaan hybridiin, joka on ollut Volvolle iso ja uudenlainen ponnistus.Volvo XC90 T8:n bensiini- ja sähkömoottori tuottavat 400 hevosvoiman tehon ja 640 newtonmetrin väännön, mutta vain 59 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.Pelkällä sähköllä XC90:n luvataan liikkuvan noin 40 kilometriä.– T8 on sähköauto, hybridi ja erittäin suorituskykyinen kulkuneuvo yhdessä paketissa, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens.T8 on mainio auto ajaa. Se kiihtyy nollasta sataan noin sekunnin nopeammin kuin polttomoottorinen XC90. Tien päällä auton vilkkaat reaktiot huomaa jokaisessa liikkeelle lähdössä.Erityisesti Power-ajotila antaa ahvan väännön matalilla kierroksilla. Yhteensä ajotiloja on viisi: hybrid, pure, power, AWD ja save.Ainoa seitsenpaikkainenElektronisesti ohjattu ilmajousitus ja 8-vaihteinen automaatti tekevät menosta todella leppoisaa.Tänä vuonna myyntiin tulevista ladattavista katumaastureista XC90 T8 on ainoa, jossa on seitsemän istuinpaikkaa. Kilpailijat ovat luopuneet kolmannesta rivistä akuston nielemän tilan vuoksi.Jos Volvo XC90 kiinnostaa ja uutta autoa jaksaa odottaa ensi vuoden puolelle, päätynee moni ladattavaan hybridiin. Etuja diesel- ja bensiiniversioihin verrattuna on paljon, eivätkä hintaerot ole suuret.Teksti: Timo Nieminen, kuvat: Valmistaja Volvo XC90 T8 Hinta alkaen 92 839 € Ajoneuvovero 61 €/ v Käyttövoimavero 57 €/ v Moottori 1 969 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 236 kW (320 hv), 6000 r/min Teho , 640 r/min Hybridijärjestelmän yhteisteho 294 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 59 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 1343 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 200 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?