7.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: historian innovatiivisin Volvo – XC90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienipäästöinen hybridimaasturi etenee 400 hevosvoimalla. Volvo toi uuden XC90 :n ladattavan hybridin lehdistön koeajettavaksi maaliskuun alussa. Esittely oli poikkeuksellisen aikainen, sillä T8-mallitunnuksen saaneen auton sarjatuotanto alkaa vasta syksyllä.Hakematta syntyi mielikuva autosta, joka on päässyt karkuun valmistajansa talutushihnasta. Tunnetta vahvisti Volvon väki, joka kiersi muistuttamassa autojen olevan vielä esisarjaa. Viilaamisen vakuuteltiin jatkuvan.Volvon kiire tuoda XC90-hybridinsä ensitilassa estradille on ymmärrettävää. Vaikka T8:n tuotanto ja ensimmäiset luovutukset asiakkaille ovat vielä kaukana, tuotteen esitteleminen yhdessä XC90:n diesel- ja bensiiniversioiden kanssa houkutti valmistajaa.XC90 T8 on nimittäin Volvon historian innovatiivisin automalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtiotason tuotekehitysmenotUuden XC90-malliston tuotekehitykseen on käytetty kääpiövaltion vuosibudjetin verran rahaa. Valtaosa on mennyt juuri ladattavaan hybridiin, joka on ollut Volvolle iso ja uudenlainen ponnistus.Volvo XC90 T8:n bensiini- ja sähkömoottori tuottavat 400 hevosvoiman tehon ja 640 newtonmetrin väännön, mutta vain 59 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.Pelkällä sähköllä XC90:n luvataan liikkuvan noin 40 kilometriä.– T8 on sähköauto, hybridi ja erittäin suorituskykyinen kulkuneuvo yhdessä paketissa, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens.T8 on mainio auto ajaa. Se kiihtyy nollasta sataan noin sekunnin nopeammin kuin polttomoottorinen XC90. Tien päällä auton vilkkaat reaktiot huomaa jokaisessa liikkeelle lähdössä.Erityisesti Power-ajotila antaa ahvan väännön matalilla kierroksilla. Yhteensä ajotiloja on viisi: hybrid, pure, power, AWD ja save.Ainoa seitsenpaikkainenElektronisesti ohjattu ilmajousitus ja 8-vaihteinen automaatti tekevät menosta todella leppoisaa.Tänä vuonna myyntiin tulevista ladattavista katumaastureista XC90 T8 on ainoa, jossa on seitsemän istuinpaikkaa. Kilpailijat ovat luopuneet kolmannesta rivistä akuston nielemän tilan vuoksi.Jos Volvo XC90 kiinnostaa ja uutta autoa jaksaa odottaa ensi vuoden puolelle, päätynee moni ladattavaan hybridiin. Etuja diesel- ja bensiiniversioihin verrattuna on paljon, eivätkä hintaerot ole suuret.Teksti: Timo Nieminen, kuvat: Valmistaja Volvo XC90 T8 Hinta alkaen 92 839 € Ajoneuvovero 61 €/ v Käyttövoimavero 57 €/ v Moottori 1 969 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 236 kW (320 hv), 6000 r/min Teho , 640 r/min Hybridijärjestelmän yhteisteho 294 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 59 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 1343 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 200 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti