1.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: jenkkiklassikko Ford Mustang Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jenkkiklassikko rantutuu pian myös Eurooppaan. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: sisustan muoviosat. Ford Mustang on automaailman pitkäikäisimpiä klassikoita. Sen eri versioita on tuotu Suomeen ja muualle Eurooppaan yksityisesti vuodesta 1964, josta saakka Mustangeja on valmistettu.Nyt maahantuonti alkaa vanhalle mantereelle virallisesti Euroopan Ford-organisaation kautta. Yhdysvalloissa jo jonkin aikaa myynnissä ollut uusi Mustang on saanut eurooppalaisen tyyppihyväksynnän. Aiemmilla malleilla ei ole ollut sitä. Siitä huolimatta autoja on tuotu yksittäiskappalein ja jopa ammattimaisesti.Suomeen uusi Mustang saapuu heinäkuun lopulla. Maahantuojan kiintiö on 40 Mustangia ja ensi vuonna 20 autoa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevät moottoritMustangit valmistetaan synnyinmaassaan Yhdysvalloissa, kuten asiaan kuuluu.Asianharrastaja halunnee Mustanginsa viisilitraisella V8-moottorilla. Sen voimin auto kiihtyy alle viidessä sekunnissa nollasta sataan.Katu-uskottavuus ei kuitenkaan kärsi, vaikka keulille hyväksyisi nelisylinterisen ja 2,3-litraisen turboahdetun Ecoboost-moottorin. Se tarjoaa käyttöön väkevät 317 hevosvoimaa ja 432 newtonmetriä. Toki pikku moottoriin kehitetty, lähinnä boxeria muistuttava pulputtava äänimaailma voi vierastuttaa.Kaksi korimalliaKorimalleja on kaksi, Fastback ja kangaskattoinen Convertible. Molempiin on saatavana kummankin moottorin kumppaniksi kuusiportainen automaatti.GT:n alumiininen V8 murahtaa lupaavasti starttinapin painalluksesta. Hyvän väännön ansiosta liikkeelle päästään vaivattomasti.Vaihteisto toimii esimerkillisen tarkasti. Sähköisesti tehostettu ohjaus on säädetty eurooppalaiseen makuun. Tuntuma on tarkka ja hyvä. Tehostukseen voi vaikuttaa katkaisijasta. Valittavana on kolme vaihtoehtoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjajalle valintojaAjaja voi vaikuttaa valinnoillaan moottorin kaasuvasteeseen ja ajonvakautusjärjestelmän toimintaan. Ajo-ohjelmia on neljä: normal, sport+, track ja wet/snow.Jo sportilla meno maittaa ja takapyöräluisuja saadaan haluttaessa helposti aikaan. Rata-asetus (track) sulkee kokonaan avustinelektroniikan pois pelistä.Vaihtoehtoa ei voi suositella heikkohermoisille. Voimakas auto on helppo saada pitkään luistoon jopa vahingossa.Auto on toki melko helppo ja selkeä hallita. Liikenteessä on kuitenkin turvallisinta luottaa elektroniikkaan.GT on varustettu tasauspyörästön lukolla, mikä osaltaan vakauttaa ajoa ja parantaa kiihtyvyyttä, kun auto viedään äärirajoille. Lisäksi manuaalivaihteisessa on sutimista rajoittava lähtöjärjestelmä.Johdonmukainen ajettavaReippaammassa ajossa mutkateillä Mustang on johdonmukainen. Vaikka auto painaa 1 720 kiloa, se taittuu mutkiin jouheasti ja reagoi ohjaukseen hyvin. Moottorin nöyrä voima tekee ajamisesta nautittavaa.Jousitus on enemmän suorituskykyinen kuin mukava. Kovuus tuntuu pienemmissä nopeuksissa nypytyksenä.Jarruja voi varauksetta kehua. Euroopan autoissa on Performance Pack, joka sisältää muun muassa kuusimäntäiset Brembon jarrut.Varustelu on hyvällä tasolla. Hauskoja yksityiskohtia ovat muun muassa Track Apps -sovellus, jolla voi mitata G-voimia ja kierrosaikoja. Lisäksi käytössä on elektroninen etupyörien lukitus, jonka avulla auto pysyy paikallaan, jos ajaja haluaa lämmittää takarenkaita.Muodokkaat etuistuimet ovat erinomaiset.Takana jaloille on hyvin tilaa, mutta aikuinen joutuu istumaan hieman kumarassa. Kangaskattomallissa pääntilaa on yllättäen selvästi enemmän ja takana matkustaa peräti mukavasti.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja