6.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: kaupunkiautoksi tilava Opel Karl Opelin perusti Adam Opel, jonka vanhin poika oli Karl. Uusi pikkuauto on nimetty hänen mukaansa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkiautoon on venytetty hyvät tilat. Hyvää: vähäinen sisämelu, tilat neljälle, ajoasento. Huonoa: ohjaus maantiellä, jäykät ovet. Autolla pitää päästä paikasta A paikkaan B, siinä se. Opel Karl on tehty nimenomaan tähän tarkoitukseen. Se on pieni ja saksalaismerkin huokein auto, johon on tarjolla vain yksi moottori ja yksi vaihteisto. Varustetasoja on kaksi ja värejä kymmenen.Hinta on puristettu kohtuullisiin lukemiin, mutta ihan karvalakkimalli Karl ei ole. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa ilmastointi, vakionopeudensäädin ja harvinaisimpana kaistavahti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnelias kaistavahtiKarlin kaistavahti varoittaa kuljettajaa tahattomasta kaistaviivan ylityksestä. Se voi olla pelastava enkeli väsyneelle kuljettajalle.Koeajetuissa esisarjan autoissa Karlin kaistavahti vaikutti uneliaalta, sillä sitä ei tahtonut saada piipittämään.Vahti hätkähti vain silloin, kun kuljettajan kädet olivat kokonaan irti ratista. Ulosajohan voi uhata myös silloin, jos kuski puuhaa jotain ylimääräistä, kuten kaivelee lattialle pudonnutta puhelintaan.Monissa autoissa kaistavahdit ovat ärsyttävänkin valppaita, mutta ihan näin flegmaattinen avustimen ei tulisi olla.Uusi kolmisylinterinenVoimanlähde on täysin uusi kolmisylinterinen ja yksilitrainen bensiinimoottori. Opelin muista uusista pikkuautoista – Adamista ja Corsasta – poiketen moottori on vapaasti hengittävä.Turboton 75 hevosvoiman moottori on riittävä tällaiseen pieneen kaupunkiautoon. Ohituskiihtyvyys ei ole mitenkään räjähtävää, mutta kun Karlin saa vauhtiin, moottoritielläkin mennään ihan mukavasti.Moottori on mukavan hiljainen. Äänet kasvavat vasta käyntinopeuden noustua yli 3 000 kierrokseen, mutta sittenkin ne ovat siedettäviä.Ohjaus on suunniteltu kaupunkipainotteiseen käyttöön. Suoraan ajettaessa sillä pärjää maantielläkin, mutta keskialueen tunnottomuus vaivaa vaikkapa moottoriteiden rampeilla ja muissa nopeissa käännöksissä.Tavallistakin kevyemmän ohjauksesta saa City-painikkeella. Ohjauksen vaste häviää käytännössä kokonaan, mutta pysäköidessä se voi olla helpotus.Kyytiin mahtuu melko mukavasti jopa neljä aikuista ja yksi lapsi. Pääntila riittää jopa 190-senttiselle, eikä polvien tai jalkaterien sovittelukaan ole mahdotonta. Hyvä tulos autolta, joka on vain 3,68-metrinen.Hitusen Adamia lyhyempiKarl on kaksi senttiä lyhyempi kuin Opel Adam, mutta Karlissa on enemmän tilaa niin matkustajille kuin tavaroille. Takaovet helpottavat kulkemista.Tavaratilaan (215 litraa) mahtuu juuri ja juuri kaksi lentolaukkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPientä askarteluaLaajennus vaatii pientä askartelua, sillä takapenkin istuinosa on nostettava pystyyn ja etuistuimien on oltava melko edessä. Koeajoautomme hattuhylly ei tahtonut irrota, ja kun se lopulta irtosi, takaisin kiinnittäminen ei enää onnistunutkaan.Yksityiskohtia, jotka kielivät valmistuskustannuksista säästämisestä, on muitakin. Ovet on paiskattava voimalla kiinni, etteivät ne jää raolleen. Pysäköintihallissa tai muuten pimeässä olisi mukavaa, että matkustamon takaosassakin olisi valo.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Opel Karl 1.0 Ecotec Cosmo Hinta alkaen 14 996 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm63179;, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 94 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla