3.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: monikäyttöinen Kia Picanto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajomukavuutta ja monikäyttöisyyttä. Hyvää: varustetaso, suorituskyky, pienet ulkomitat – suuret sisätilat. Huonoa: helposti sammuva moottori, rengasäänet. Kia Picanto on saanut uudet Euro6-päivitetyt moottorit sekä paremmat jarrut. Ulkonäköä on ehostettu pienin muutoksin.Picanto on viisiovisuuden ansiosta Picanto on erittäin monikäyttöinen. Takaistuimet käännettynä kyydissä kulki koeajon aikana niin toimistotuoli, raivaussaha kuin isoja huonekasvejakin. Kun kuljettajan istuin säädetään 180-senttiselle sopivaksi, niin takaistuimille mahtuu vielä samankokoinen matkustaja. Pääntilaa on takanakin riittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava varustetasoKuljettajan istuin säätyy riittävän eteen 150-senttiselle kuljettajalle. Pelkistetty istuin osoittautuu mukavaksi ja tarjoaa tarvittaessa hyvän sivuttaistuen. Varustetaso on luokassaan hyvä, siihen kuuluvat muun muassa mäkilähtöavustin, kattava turvatyynyvalikoima, hätäjarrutehostin, ajonvakautus- ja ajonhallintajärjestelmät sekä lämmitettävä ohjauspyörä.Kaupunkiajo on Picanton ominta aluetta. Pienet ulkomitat ja hyvä näkyvyys helpottavat kaupungissa ja pysäköintihalleissa pyörimistä: lyhyet ovet mahtuvat aukeamaan ahtaissa pysäköintiruuduissa.Kaikki hallintalaitteet ovat kevyitä käyttää. Jousitus osoittautuu mukulakivikadullakin mukavaksi. Ainoa miinus tulee liikkeellelähdöissä helposti sammuvasta moottorista.Yllättävän vakaaMaantiellä 840-kiloisen Picanton ajotuntuma on kevyt, mutta samalla yllättävän vakaa. Parannetuissa jarruissa on riittävästi tehoa ja hyvä tuntuma. Rengasäänet ovat maantienopeuksissa hallitsevia. Vaikka 3,6 metrin pituinen Kia on tarkoitettu lähinnä kaupunkiajoon ja kauppakassiksi, niin isomman eli 1,2-litraisen moottorin teho riittää mainiosti moottoritienopeuksiin.Viitosvaihdetta ei ole välitetty ylipitkäksi polttoaineen säästövaihteeksi, vaan se on sopiva ajovaihde maantienopeuksissa. Tehtaan ilmoittamaan keskikulutukseen on vaikea päästä, käytännössä kulutus asettuu rauhallisella ajotavalla viiteen litraan ja reippaammalla ajotyylillä 5,5 litraan.Uudella keulailmeellä, takapuskurilla, vanteilla ja verhoilun uudistuksilla pyritään kosiskelemaan ostajien silmää, jotta markkinajohtajuus A-segmentissä säilyisi. Malliston hinta alkaa 13 990 eurosta.Teksti ja kuvat: Janne Huhtalala Kia Picanto 1.2 EX ISG Ecodynamics Hinta alkaen 15 450 € Moottori Bensiinimoottori 1 248 cm3, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 63 kW (86 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4000 r/min) Vääntö 120 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 100 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla