1.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: monikäyttöinen Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdistelmä tyylikkyyttä ja monikäyttöisyyttä edulliseen hintaan. Hyvää: laatuvaikutelma, varustetaso, hinta. Huonoa: ykkösvaihteen takertelu. Opelilla on tarjota kolme erilaista vaihtoehtoa alle 15 000 euron hintaluokassa, kun Corsa ja Adam saavat rinnalleen vieläkin edullisemman Karl Enjoy -mallin. Opel Karl huokuu sisustuksen laadukkuutta ja ajo-ominaisuudet ovat luokkansa huippua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajotila keventääSaksalaiseen tyyliin hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat kunnossa. Tumma sisustus on tyylikäs. Perusmallin varustukseen kuuluvat muun muassa vakionopeussäädin, mäkilähtöavustin ja lämmitettävä ohjauspyörä, joka on säädettävissä ainoastaan korkeussuunnassa.Erikoisuutena kuljettaja voi valita napin painalluksella kaupunkiajotilan, joka keventää ohjausta. Tosin ohjaus on todella kevyt käyttää jo perusasetuksessakin.Istuinten muotoilu on muuten hyvä, mutta sivuttaistukea voisi olla enemmän. Rystyset osuvat helposti istuinlämmittimen kytkimiin, kun käyttää seisontajarrua.Kolmisylinterinen moottori on ominaisuuksiltaan joustava ja sen äänimaailma on hauskan möreä. Liikkeellelähtö onnistuu lähes tyhjäkäynnillä moottorin sammumatta.Vaikka tehon ja sitkeyden huippuarvot saavutetaan korkeilla kierrosluvuilla, riittää suorituskykyä myös matalilla kierroksilla. Vaihdeopastin kehottaa jo alle 40 kilometrin tuntinopeudessa vaihtamaan neloselta viitosvaihteelle. Uudenkarhean koeajoauton ykkösvaihde kytkeytyi välillä takerrellen.Karl on hiljainen kahdeksankympin nopeuksissa, mutta moottoritiellä rengasäänet ja suhinat voimistuvat selvästi. Keskikulutus jää viiteen litraan.Viisiovisuus tekee Karlista monikäyttöisen. Kun kuljettajan istuin säädetään 180-senttiselle sopivaksi, mahtuu takapenkille juuri ja juuri samankokoinen matkustaja polvitilan puolesta.Pääntilaa riittää muutaman sentin pidemmällekin. 215 litran tavarasäiliö kasvaa penkit kääntämällä hitusen yli tuhatlitraiseksi. Tavarasäiliössä on hyvät sidontakoukut.Varusteita maun mukaanKoeajoautossa oli 352 euron Enjoy More -varustepaketti, johon kuuluvat tummennetut takaikkunat, takapysäköintiavustin, bluetooth handsfree ja kangasmatot.Ylellisyyttä kaipaavalle on 1 600 euroa perusmallia kalliimpi Cosmo-vaihtoehto, johon kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, morracana-verhoilu, bluetooth handsfree ja tummennetut takaikkunat.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Opel Karl 1.0 Enjoy Hinta alkaen 13 747 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa