1.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: monikäyttöinen Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdistelmä tyylikkyyttä ja monikäyttöisyyttä edulliseen hintaan. Hyvää: laatuvaikutelma, varustetaso, hinta. Huonoa: ykkösvaihteen takertelu. Opelilla on tarjota kolme erilaista vaihtoehtoa alle 15 000 euron hintaluokassa, kun Corsa ja Adam saavat rinnalleen vieläkin edullisemman Karl Enjoy -mallin. Opel Karl huokuu sisustuksen laadukkuutta ja ajo-ominaisuudet ovat luokkansa huippua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajotila keventääSaksalaiseen tyyliin hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat kunnossa. Tumma sisustus on tyylikäs. Perusmallin varustukseen kuuluvat muun muassa vakionopeussäädin, mäkilähtöavustin ja lämmitettävä ohjauspyörä, joka on säädettävissä ainoastaan korkeussuunnassa.Erikoisuutena kuljettaja voi valita napin painalluksella kaupunkiajotilan, joka keventää ohjausta. Tosin ohjaus on todella kevyt käyttää jo perusasetuksessakin.Istuinten muotoilu on muuten hyvä, mutta sivuttaistukea voisi olla enemmän. Rystyset osuvat helposti istuinlämmittimen kytkimiin, kun käyttää seisontajarrua.Kolmisylinterinen moottori on ominaisuuksiltaan joustava ja sen äänimaailma on hauskan möreä. Liikkeellelähtö onnistuu lähes tyhjäkäynnillä moottorin sammumatta.Vaikka tehon ja sitkeyden huippuarvot saavutetaan korkeilla kierrosluvuilla, riittää suorituskykyä myös matalilla kierroksilla. Vaihdeopastin kehottaa jo alle 40 kilometrin tuntinopeudessa vaihtamaan neloselta viitosvaihteelle. Uudenkarhean koeajoauton ykkösvaihde kytkeytyi välillä takerrellen.Karl on hiljainen kahdeksankympin nopeuksissa, mutta moottoritiellä rengasäänet ja suhinat voimistuvat selvästi. Keskikulutus jää viiteen litraan.Viisiovisuus tekee Karlista monikäyttöisen. Kun kuljettajan istuin säädetään 180-senttiselle sopivaksi, mahtuu takapenkille juuri ja juuri samankokoinen matkustaja polvitilan puolesta.Pääntilaa riittää muutaman sentin pidemmällekin. 215 litran tavarasäiliö kasvaa penkit kääntämällä hitusen yli tuhatlitraiseksi. Tavarasäiliössä on hyvät sidontakoukut.Varusteita maun mukaanKoeajoautossa oli 352 euron Enjoy More -varustepaketti, johon kuuluvat tummennetut takaikkunat, takapysäköintiavustin, bluetooth handsfree ja kangasmatot.Ylellisyyttä kaipaavalle on 1 600 euroa perusmallia kalliimpi Cosmo-vaihtoehto, johon kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, morracana-verhoilu, bluetooth handsfree ja tummennetut takaikkunat.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Opel Karl 1.0 Enjoy Hinta alkaen 13 747 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?