1.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: monikäyttöinen Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdistelmä tyylikkyyttä ja monikäyttöisyyttä edulliseen hintaan. Hyvää: laatuvaikutelma, varustetaso, hinta. Huonoa: ykkösvaihteen takertelu. Opelilla on tarjota kolme erilaista vaihtoehtoa alle 15 000 euron hintaluokassa, kun Corsa ja Adam saavat rinnalleen vieläkin edullisemman Karl Enjoy -mallin. Opel Karl huokuu sisustuksen laadukkuutta ja ajo-ominaisuudet ovat luokkansa huippua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkiajotila keventää Saksalaiseen tyyliin hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat kunnossa. Tumma sisustus on tyylikäs. Perusmallin varustukseen kuuluvat muun muassa vakionopeussäädin, mäkilähtöavustin ja lämmitettävä ohjauspyörä, joka on säädettävissä ainoastaan korkeussuunnassa. Erikoisuutena kuljettaja voi valita napin painalluksella kaupunkiajotilan, joka keventää ohjausta. Tosin ohjaus on todella kevyt käyttää jo perusasetuksessakin. Istuinten muotoilu on muuten hyvä, mutta sivuttaistukea voisi olla enemmän. Rystyset osuvat helposti istuinlämmittimen kytkimiin, kun käyttää seisontajarrua. Kolmisylinterinen moottori on ominaisuuksiltaan joustava ja sen äänimaailma on hauskan möreä. Liikkeellelähtö onnistuu lähes tyhjäkäynnillä moottorin sammumatta. Vaikka tehon ja sitkeyden huippuarvot saavutetaan korkeilla kierrosluvuilla, riittää suorituskykyä myös matalilla kierroksilla. Vaihdeopastin kehottaa jo alle 40 kilometrin tuntinopeudessa vaihtamaan neloselta viitosvaihteelle. Uudenkarhean koeajoauton ykkösvaihde kytkeytyi välillä takerrellen. Karl on hiljainen kahdeksankympin nopeuksissa, mutta moottoritiellä rengasäänet ja suhinat voimistuvat selvästi. Keskikulutus jää viiteen litraan. Viisiovisuus tekee Karlista monikäyttöisen. Kun kuljettajan istuin säädetään 180-senttiselle sopivaksi, mahtuu takapenkille juuri ja juuri samankokoinen matkustaja polvitilan puolesta. Pääntilaa riittää muutaman sentin pidemmällekin. 215 litran tavarasäiliö kasvaa penkit kääntämällä hitusen yli tuhatlitraiseksi. Tavarasäiliössä on hyvät sidontakoukut. Varusteita maun mukaan Koeajoautossa oli 352 euron Enjoy More -varustepaketti, johon kuuluvat tummennetut takaikkunat, takapysäköintiavustin, bluetooth handsfree ja kangasmatot. Ylellisyyttä kaipaavalle on 1 600 euroa perusmallia kalliimpi Cosmo-vaihtoehto, johon kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, morracana-verhoilu, bluetooth handsfree ja tummennetut takaikkunat. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Opel Karl 1.0 Enjoy Hinta alkaen 13 747 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan