1.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: monikäyttöinen Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdistelmä tyylikkyyttä ja monikäyttöisyyttä edulliseen hintaan. Hyvää: laatuvaikutelma, varustetaso, hinta. Huonoa: ykkösvaihteen takertelu. Opelilla on tarjota kolme erilaista vaihtoehtoa alle 15 000 euron hintaluokassa, kun Corsa ja Adam saavat rinnalleen vieläkin edullisemman Karl Enjoy -mallin. Opel Karl huokuu sisustuksen laadukkuutta ja ajo-ominaisuudet ovat luokkansa huippua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkiajotila keventää Saksalaiseen tyyliin hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat kunnossa. Tumma sisustus on tyylikäs. Perusmallin varustukseen kuuluvat muun muassa vakionopeussäädin, mäkilähtöavustin ja lämmitettävä ohjauspyörä, joka on säädettävissä ainoastaan korkeussuunnassa. Erikoisuutena kuljettaja voi valita napin painalluksella kaupunkiajotilan, joka keventää ohjausta. Tosin ohjaus on todella kevyt käyttää jo perusasetuksessakin. Istuinten muotoilu on muuten hyvä, mutta sivuttaistukea voisi olla enemmän. Rystyset osuvat helposti istuinlämmittimen kytkimiin, kun käyttää seisontajarrua. Kolmisylinterinen moottori on ominaisuuksiltaan joustava ja sen äänimaailma on hauskan möreä. Liikkeellelähtö onnistuu lähes tyhjäkäynnillä moottorin sammumatta. Vaikka tehon ja sitkeyden huippuarvot saavutetaan korkeilla kierrosluvuilla, riittää suorituskykyä myös matalilla kierroksilla. Vaihdeopastin kehottaa jo alle 40 kilometrin tuntinopeudessa vaihtamaan neloselta viitosvaihteelle. Uudenkarhean koeajoauton ykkösvaihde kytkeytyi välillä takerrellen. Karl on hiljainen kahdeksankympin nopeuksissa, mutta moottoritiellä rengasäänet ja suhinat voimistuvat selvästi. Keskikulutus jää viiteen litraan. Viisiovisuus tekee Karlista monikäyttöisen. Kun kuljettajan istuin säädetään 180-senttiselle sopivaksi, mahtuu takapenkille juuri ja juuri samankokoinen matkustaja polvitilan puolesta. Pääntilaa riittää muutaman sentin pidemmällekin. 215 litran tavarasäiliö kasvaa penkit kääntämällä hitusen yli tuhatlitraiseksi. Tavarasäiliössä on hyvät sidontakoukut. Varusteita maun mukaan Koeajoautossa oli 352 euron Enjoy More -varustepaketti, johon kuuluvat tummennetut takaikkunat, takapysäköintiavustin, bluetooth handsfree ja kangasmatot. Ylellisyyttä kaipaavalle on 1 600 euroa perusmallia kalliimpi Cosmo-vaihtoehto, johon kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, morracana-verhoilu, bluetooth handsfree ja tummennetut takaikkunat. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Opel Karl 1.0 Enjoy Hinta alkaen 13 747 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe