2.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty Mazda6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisätilat ja varusteet on päivitetty yhteensopiviksi ulkonäön kanssa. Hyvää: kattava varustetaso, ajo-ominaisuudet, kulutus. Huonoa: tunnottomuus moottoritiellä, rengasäänet karkealla alustalla. Eurooppalaiset kilpailijat Volkswagen Passat ja Ford Mondeo ovat uusiutuneet äskettäin, kun taas japanilaiset kilpailijat Toyota Avensis ja Honda Accord ovat jo iäkkäämpiä malleja. Mazdan vastaus kilpailuun on sisätiloiltaan, viihde- ja viestintäjärjestelmältään ja varustetasoltaan uudistettu Mazda6.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomen kielen taitajaKoeajetun Premium Plus -version varustukseen kuuluvat muun muassa led-ajovalot, katvealueiden valvontajärjestelmä, pysäköintitutkat ja seitsemän tuuman kosketusnäyttö. Suurin uutuus on kuitenkin suomenkielistä puheohjausta ymmärtävä viihde- ja viestintäjärjestelmä.Kuljettaja voi valita haluaako käyttää navigointi-, audio- ja puhelinjärjestelmiä keskikonsolin näppäimillä, kosketusnäytöllä vai puheohjauksella. Hyvin toimiva puheohjaus on liikenneturvallisuuden kannalta turvallisin vaihtoehto. Mazda on ensimmäisiä autoja, joissa puheohjaus on toteutettu suomenkielisenä.Urheilullista laadukkuuttaOvien ja kojelaudan verhoilujen materiaaliksi on vaihtunut nahka. Laadukkuuden tunnelmaa kasvattaa sisätilojen hyvä viimeistelyn taso. Sisustus on käytännössä kokonaan musta. Hallintalaitteiden sijoittelussa on onnistuttu ja ajoasennosta saa mieleisen.Istuimet on muotoiltu uudelleen, mutta kuljettaja kaipaa vieläkin lisää sivuttaistukea. Kuljettajalle ja takamatkustajille on riittävästi tilaa.Mazdassa istutaan alhaalla ja vyötärölinja on korkea. Coupemainen sivuprofiili leikkaa takasivuikkunat todella mataliksi. Isokokoisista sivupeileistä Mazdalle plussaa.Onnistunut alusta145-hevosvoimainen bensiinimoottori antaa riittävän suorituskyvyn, mutta ei tee autosta rakettia. Parhaimmillaan auto on mutkaisilla teillä, jolloin hienosti toimiva alusta ja herkkä ohjaus pääsevät oikeuksiinsa.Jousitus toimii kaikissa nopeuksissa ja kaikilla alustoilla. Moottoritiellä ohjauksessa on pientä tunnottomuutta keskialueella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensapihi vaihtoehtoMoottorin ja tuulen ääniä ohjaamoon ei juuri tule, mutta rengasäänet korostuvat erityisesti karkealla pinnoitteella ja soratiellä.Koeajossa kulutus on 5,9 litraa sadalla, mikä on erittäin hyvä tulos tässä kokoluokassa. Ohjauksen mukana kääntyvät ledivalot osoittautuivat pimeällä hyvin toimiviksi. Sähköinen käsijarru on kätevä käyttää.Mazda6 tarjoaa nyt nuorekkaan ja tasapainoisen japanilaisvaihtoehdon luokassaan.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mazda6 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus Hinta alkaen 33 055 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³. Teho 107 kW (145 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla