2.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty Mazda6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisätilat ja varusteet on päivitetty yhteensopiviksi ulkonäön kanssa. Hyvää: kattava varustetaso, ajo-ominaisuudet, kulutus. Huonoa: tunnottomuus moottoritiellä, rengasäänet karkealla alustalla. Eurooppalaiset kilpailijat Volkswagen Passat ja Ford Mondeo ovat uusiutuneet äskettäin, kun taas japanilaiset kilpailijat Toyota Avensis ja Honda Accord ovat jo iäkkäämpiä malleja. Mazdan vastaus kilpailuun on sisätiloiltaan, viihde- ja viestintäjärjestelmältään ja varustetasoltaan uudistettu Mazda6. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomen kielen taitaja Koeajetun Premium Plus -version varustukseen kuuluvat muun muassa led-ajovalot, katvealueiden valvontajärjestelmä, pysäköintitutkat ja seitsemän tuuman kosketusnäyttö. Suurin uutuus on kuitenkin suomenkielistä puheohjausta ymmärtävä viihde- ja viestintäjärjestelmä. Kuljettaja voi valita haluaako käyttää navigointi-, audio- ja puhelinjärjestelmiä keskikonsolin näppäimillä, kosketusnäytöllä vai puheohjauksella. Hyvin toimiva puheohjaus on liikenneturvallisuuden kannalta turvallisin vaihtoehto. Mazda on ensimmäisiä autoja, joissa puheohjaus on toteutettu suomenkielisenä. Urheilullista laadukkuutta Ovien ja kojelaudan verhoilujen materiaaliksi on vaihtunut nahka. Laadukkuuden tunnelmaa kasvattaa sisätilojen hyvä viimeistelyn taso. Sisustus on käytännössä kokonaan musta. Hallintalaitteiden sijoittelussa on onnistuttu ja ajoasennosta saa mieleisen. Istuimet on muotoiltu uudelleen, mutta kuljettaja kaipaa vieläkin lisää sivuttaistukea. Kuljettajalle ja takamatkustajille on riittävästi tilaa. Mazdassa istutaan alhaalla ja vyötärölinja on korkea. Coupemainen sivuprofiili leikkaa takasivuikkunat todella mataliksi. Isokokoisista sivupeileistä Mazdalle plussaa. Onnistunut alusta 145-hevosvoimainen bensiinimoottori antaa riittävän suorituskyvyn, mutta ei tee autosta rakettia. Parhaimmillaan auto on mutkaisilla teillä, jolloin hienosti toimiva alusta ja herkkä ohjaus pääsevät oikeuksiinsa. Jousitus toimii kaikissa nopeuksissa ja kaikilla alustoilla. Moottoritiellä ohjauksessa on pientä tunnottomuutta keskialueella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensapihi vaihtoehto Moottorin ja tuulen ääniä ohjaamoon ei juuri tule, mutta rengasäänet korostuvat erityisesti karkealla pinnoitteella ja soratiellä. Koeajossa kulutus on 5,9 litraa sadalla, mikä on erittäin hyvä tulos tässä kokoluokassa. Ohjauksen mukana kääntyvät ledivalot osoittautuivat pimeällä hyvin toimiviksi. Sähköinen käsijarru on kätevä käyttää. Mazda6 tarjoaa nyt nuorekkaan ja tasapainoisen japanilaisvaihtoehdon luokassaan. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mazda6 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus Hinta alkaen 33 055 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³. Teho 107 kW (145 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?