23.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: perusvarmaan muotoiluun luottava Nissan Pulsar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rohkeasti samanlainen vai tylsän perusvarma? Hyvää: jalkatilat takana, varustetaso, ajoasento. Huonoa: moottorin reagointi, ohjauksen tahmeus. Nissan on palannut rohkeiden muotokokeilujen jälkeen perusvarmalle linjalle. Pulsarin keula muistuttaa läheisesti Honda Civiciä ja takapää Toyota Aurista. Tavanomainen ulkonäkö kätkee sisäänsä kaksi yllätystä.Pulsarin kuljettajan istuimen korkeussäätö ja pääntila mahdollistavat istumisen ryhdikkäästi korkealla tila-automaisesti. Toiseksi sen huomattavan väljät takajalkatilat riittävät vaikka taksikäyttöön. Kuljettajan istuimen pituussäätö riittää sekä 150-senttiselle että parimetriselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatve häiritseeMittaristo on selkeä ja isokokoisista peileistä näkymä taakse on hyvä. Turvavyöhön yltää kurkottelematta. Nahkaistuimien sivuttaistuki on vaatimaton, mutta muuten kuljettaja viihtyy istuimilla pitkäänkin. Vilkkuvivun etäisyys ohjauspyörästä on suuri.Tuulilasin pyyhkimet jättävät pyyhkimättä kymmenen sentin kaistaleen lasin yläreunasta ja suuren alueen oikeasta yläkulmasta. A-pilari häiritsee näkyvyyttä etuvasemmalle. Konepellin muotoilun takia keulan ääriviivojen arviointi on vaikeaa.Pulsarin ajaminen on yhdellä sanalla sanoen kevyttä. Keveyden kääntöpuolena nousee esiin pieni tunnottomuus. Keskialueella ohjaus on aavistuksen tahmea, mutta Pulsar on silti moottoritielläkin suuntavakaa. Matalaprofiilisten renkaiden aiheuttama rengasmelu on hallitseva mutta ei häiritsevää.Viipyilevä moottoriPienestä iskutilavuudesta huolimatta moottori ei sammu liikkeelle lähdettäessa, vaikka kytkimen nostaa suurpiirteisesti. Moottorin luonne on viinitermejä lainaten viipyilevä, kaasun painalluksen jälkeen kestää hetken ennen kuin moottori reagoi toiveisiin.Pitkien välitysten takia ohituksiin kannattaa maantiellä valita nelosvaihde. Pintakaasulla ajettaessa ajotietokone ehdottaa kuutosvaihteelle vaihtamista jo seitsemänkympin nopeudessa, jolloin kierroslukumittari näyttää alle 1 500 kierrosta.Koeajetun Tekna-version varustetaso on kattava. Peruutuskamera toimii hyvin, joskin se samenee sadesäällä liian helposti. Kuolleen kulman merkkivalo syttyy välillä turhaan, mutta sen olemassaoloa oppii nopeasti arvostamaan.Musta kojelauta on näyttävä, mutta sormenjäljet ja pöly näkyvät sen pinnassa. Varustepaketti nostaa Tekna-version hinnan valitettavan korkeaksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna Hinta alkaen 20 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 490 € Ajoneuvovero 99 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 6,3 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4387 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1304 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 200 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija