23.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: perusvarmaan muotoiluun luottava Nissan Pulsar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rohkeasti samanlainen vai tylsän perusvarma? Hyvää: jalkatilat takana, varustetaso, ajoasento. Huonoa: moottorin reagointi, ohjauksen tahmeus. Nissan on palannut rohkeiden muotokokeilujen jälkeen perusvarmalle linjalle. Pulsarin keula muistuttaa läheisesti Honda Civiciä ja takapää Toyota Aurista. Tavanomainen ulkonäkö kätkee sisäänsä kaksi yllätystä. Pulsarin kuljettajan istuimen korkeussäätö ja pääntila mahdollistavat istumisen ryhdikkäästi korkealla tila-automaisesti. Toiseksi sen huomattavan väljät takajalkatilat riittävät vaikka taksikäyttöön. Kuljettajan istuimen pituussäätö riittää sekä 150-senttiselle että parimetriselle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katve häiritsee Mittaristo on selkeä ja isokokoisista peileistä näkymä taakse on hyvä. Turvavyöhön yltää kurkottelematta. Nahkaistuimien sivuttaistuki on vaatimaton, mutta muuten kuljettaja viihtyy istuimilla pitkäänkin. Vilkkuvivun etäisyys ohjauspyörästä on suuri. Tuulilasin pyyhkimet jättävät pyyhkimättä kymmenen sentin kaistaleen lasin yläreunasta ja suuren alueen oikeasta yläkulmasta. A-pilari häiritsee näkyvyyttä etuvasemmalle. Konepellin muotoilun takia keulan ääriviivojen arviointi on vaikeaa. Pulsarin ajaminen on yhdellä sanalla sanoen kevyttä. Keveyden kääntöpuolena nousee esiin pieni tunnottomuus. Keskialueella ohjaus on aavistuksen tahmea, mutta Pulsar on silti moottoritielläkin suuntavakaa. Matalaprofiilisten renkaiden aiheuttama rengasmelu on hallitseva mutta ei häiritsevää. Viipyilevä moottori Pienestä iskutilavuudesta huolimatta moottori ei sammu liikkeelle lähdettäessa, vaikka kytkimen nostaa suurpiirteisesti. Moottorin luonne on viinitermejä lainaten viipyilevä, kaasun painalluksen jälkeen kestää hetken ennen kuin moottori reagoi toiveisiin. Pitkien välitysten takia ohituksiin kannattaa maantiellä valita nelosvaihde. Pintakaasulla ajettaessa ajotietokone ehdottaa kuutosvaihteelle vaihtamista jo seitsemänkympin nopeudessa, jolloin kierroslukumittari näyttää alle 1 500 kierrosta. Koeajetun Tekna-version varustetaso on kattava. Peruutuskamera toimii hyvin, joskin se samenee sadesäällä liian helposti. Kuolleen kulman merkkivalo syttyy välillä turhaan, mutta sen olemassaoloa oppii nopeasti arvostamaan. Musta kojelauta on näyttävä, mutta sormenjäljet ja pöly näkyvät sen pinnassa. Varustepaketti nostaa Tekna-version hinnan valitettavan korkeaksi. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna Hinta alkaen 20 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 490 € Ajoneuvovero 99 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 6,3 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4387 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1304 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 200 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan