23.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: perusvarmaan muotoiluun luottava Nissan Pulsar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rohkeasti samanlainen vai tylsän perusvarma? Hyvää: jalkatilat takana, varustetaso, ajoasento. Huonoa: moottorin reagointi, ohjauksen tahmeus. Nissan on palannut rohkeiden muotokokeilujen jälkeen perusvarmalle linjalle. Pulsarin keula muistuttaa läheisesti Honda Civiciä ja takapää Toyota Aurista. Tavanomainen ulkonäkö kätkee sisäänsä kaksi yllätystä.Pulsarin kuljettajan istuimen korkeussäätö ja pääntila mahdollistavat istumisen ryhdikkäästi korkealla tila-automaisesti. Toiseksi sen huomattavan väljät takajalkatilat riittävät vaikka taksikäyttöön. Kuljettajan istuimen pituussäätö riittää sekä 150-senttiselle että parimetriselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatve häiritseeMittaristo on selkeä ja isokokoisista peileistä näkymä taakse on hyvä. Turvavyöhön yltää kurkottelematta. Nahkaistuimien sivuttaistuki on vaatimaton, mutta muuten kuljettaja viihtyy istuimilla pitkäänkin. Vilkkuvivun etäisyys ohjauspyörästä on suuri.Tuulilasin pyyhkimet jättävät pyyhkimättä kymmenen sentin kaistaleen lasin yläreunasta ja suuren alueen oikeasta yläkulmasta. A-pilari häiritsee näkyvyyttä etuvasemmalle. Konepellin muotoilun takia keulan ääriviivojen arviointi on vaikeaa.Pulsarin ajaminen on yhdellä sanalla sanoen kevyttä. Keveyden kääntöpuolena nousee esiin pieni tunnottomuus. Keskialueella ohjaus on aavistuksen tahmea, mutta Pulsar on silti moottoritielläkin suuntavakaa. Matalaprofiilisten renkaiden aiheuttama rengasmelu on hallitseva mutta ei häiritsevää.Viipyilevä moottoriPienestä iskutilavuudesta huolimatta moottori ei sammu liikkeelle lähdettäessa, vaikka kytkimen nostaa suurpiirteisesti. Moottorin luonne on viinitermejä lainaten viipyilevä, kaasun painalluksen jälkeen kestää hetken ennen kuin moottori reagoi toiveisiin.Pitkien välitysten takia ohituksiin kannattaa maantiellä valita nelosvaihde. Pintakaasulla ajettaessa ajotietokone ehdottaa kuutosvaihteelle vaihtamista jo seitsemänkympin nopeudessa, jolloin kierroslukumittari näyttää alle 1 500 kierrosta.Koeajetun Tekna-version varustetaso on kattava. Peruutuskamera toimii hyvin, joskin se samenee sadesäällä liian helposti. Kuolleen kulman merkkivalo syttyy välillä turhaan, mutta sen olemassaoloa oppii nopeasti arvostamaan.Musta kojelauta on näyttävä, mutta sormenjäljet ja pöly näkyvät sen pinnassa. Varustepaketti nostaa Tekna-version hinnan valitettavan korkeaksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna Hinta alkaen 20 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 490 € Ajoneuvovero 99 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 6,3 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4387 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1304 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 200 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?