2.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: Qashqain sisarmalli Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin uudella kaupunkimaasturilla on yhteinen perusrakenne Nissan Qashqain kanssa. Hyvää: runsaat tilat, nöyrä moottori, mukavuus, varustelu. Huonoa: ulkomittojen arviointi vaikeaa. Renault on ollut muiden ranskalaisvalmistajien tavoin vastahakoinen uskomaan kaupunkimaasturien jatkuvaan menestykseen eikä ole niitä itse valmistanut. Muutamia vuosia sitten myynnissä ollut Koleoskin oli korealaisen Samsungin valmistama. Nyt Renaultin ja Nissanin ristiinomistus ja yhteistyö tuo uusia mahdollisuuksia tähän suosiotaan aina vain kasvattavaan luokkaan.Toivottavasti Renault onnistuu lainaamaan myös osan Qashqain myyntimenestyksestä. Ranskalaisuuden allergiaan voi auttaa isompi tavaratila, tehokkaampi moottori ja neljän vuoden takuu kutakuinkin samaan hintaan varustetasoista riippuen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilut tilatKadjarin pohjalevy on lainattu Qashqaista, akselivälikin on sama. Koria on kuitenkin venytetty takaosasta, tavaratila on selkeästi isompi. Takaluukusta puuttuu kahva, avausnamiska on kuralle alttiina puskurin tasolla. Myös takaistuimella mitoitus tuntuu Renaultissa väljemmältä, tilaa on hyvin niin pituus- kuin korkeussuunnassakin. Jopa keskipaikalle voi sovittaa aikuisen.Matalalle asetettu istuinosa ei anna reisille tukea, mutta selkänoja kaadettuna tavaratilan pohjasta tulee tasainen. Selkänojan kaato onnistuu näppärästi takakontin seinässä olevista kahvoista.Kuskilla on hyvät oltavat, luonnikas ajoasento ja istuimen muotoilu tukevat reippaammassakin menossa. Kookkaat sivupeilit jättävät katveen etuviistoon ja muhkeat muodot vaikeuttavat kulmien arviointia, mutta parkkitutkat kuuluvat vasta kalleimpaan varustetasoon.Kojelauta toimintoineen ja symboleineen on Renaultin omaa suunnittelua. Värillinen kosketusnäyttö puhuu suomea ja käyttö on helppo oppia. Mittariston layoutia ja värisävyä pystyy vaihtamaan.Nöyrä bensiiniturboRenault Kadjarin perusmoottori on bensiinikäyttöinen pakokaasuahdettu 1,2-litrainen nelisylinterinen. Se on kokoluokkaansa hienostuneempi niin äänettömyydellään kuin värinättömyydelläänkin. Lisäksi siitä on loihdittu enemmän tehoa ja vääntöä kuin Qashqaissa.Numeroina pieni ero tuntuu käytännössä sähäkämpinä lähtöinä, mutta vauhdin kasvaessa moottoritienopeuksiin moottorin pienuus ja pitkä kuutosvaihde tuntuvat selvemmin.Pikkumoottorille luvataan alhaisia kulutuslukemia. Moottori vetääkin alakierroksilta alkaen kulutuksen pysyessä alle viiden litran, mutta pintakaasulla pihtailu aiheuttaa pientä nykimistä. Pääkaupungissa kulutus karkasi yli seitsemän litran. Enemmän ajaville on kaksi dieselvaihtoehtoa, 1,5- ja 1,6-litraiset. Pienemmän saa malliston ainoana myös automaattivaihteistolla ja isommasta on tarjolla nelivetovaihtoehto.Renaultin insinöörit ovat muuttaneet jousitusta piirun verran Nissania pehmeämpään suuntaan. Onneksi ranskalaisten ei ole annettu puuttua ohjaukseen: se on tarkempi ja tunnokkaampi kuin Renaultin omissa uutuuksissa on viime aikoina ollut tapana.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Kadjar 130 TCe Zen Hinta alkaen 24 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Takuu 4 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous