2.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: Qashqain sisarmalli Renault Kadjar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin uudella kaupunkimaasturilla on yhteinen perusrakenne Nissan Qashqain kanssa. Hyvää: runsaat tilat, nöyrä moottori, mukavuus, varustelu. Huonoa: ulkomittojen arviointi vaikeaa. Renault on ollut muiden ranskalaisvalmistajien tavoin vastahakoinen uskomaan kaupunkimaasturien jatkuvaan menestykseen eikä ole niitä itse valmistanut. Muutamia vuosia sitten myynnissä ollut Koleoskin oli korealaisen Samsungin valmistama. Nyt Renaultin ja Nissanin ristiinomistus ja yhteistyö tuo uusia mahdollisuuksia tähän suosiotaan aina vain kasvattavaan luokkaan. Toivottavasti Renault onnistuu lainaamaan myös osan Qashqain myyntimenestyksestä. Ranskalaisuuden allergiaan voi auttaa isompi tavaratila, tehokkaampi moottori ja neljän vuoden takuu kutakuinkin samaan hintaan varustetasoista riippuen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reilut tilat Kadjarin pohjalevy on lainattu Qashqaista, akselivälikin on sama. Koria on kuitenkin venytetty takaosasta, tavaratila on selkeästi isompi. Takaluukusta puuttuu kahva, avausnamiska on kuralle alttiina puskurin tasolla. Myös takaistuimella mitoitus tuntuu Renaultissa väljemmältä, tilaa on hyvin niin pituus- kuin korkeussuunnassakin. Jopa keskipaikalle voi sovittaa aikuisen. Matalalle asetettu istuinosa ei anna reisille tukea, mutta selkänoja kaadettuna tavaratilan pohjasta tulee tasainen. Selkänojan kaato onnistuu näppärästi takakontin seinässä olevista kahvoista. Kuskilla on hyvät oltavat, luonnikas ajoasento ja istuimen muotoilu tukevat reippaammassakin menossa. Kookkaat sivupeilit jättävät katveen etuviistoon ja muhkeat muodot vaikeuttavat kulmien arviointia, mutta parkkitutkat kuuluvat vasta kalleimpaan varustetasoon. Kojelauta toimintoineen ja symboleineen on Renaultin omaa suunnittelua. Värillinen kosketusnäyttö puhuu suomea ja käyttö on helppo oppia. Mittariston layoutia ja värisävyä pystyy vaihtamaan. Nöyrä bensiiniturbo Renault Kadjarin perusmoottori on bensiinikäyttöinen pakokaasuahdettu 1,2-litrainen nelisylinterinen. Se on kokoluokkaansa hienostuneempi niin äänettömyydellään kuin värinättömyydelläänkin. Lisäksi siitä on loihdittu enemmän tehoa ja vääntöä kuin Qashqaissa. Numeroina pieni ero tuntuu käytännössä sähäkämpinä lähtöinä, mutta vauhdin kasvaessa moottoritienopeuksiin moottorin pienuus ja pitkä kuutosvaihde tuntuvat selvemmin. Pikkumoottorille luvataan alhaisia kulutuslukemia. Moottori vetääkin alakierroksilta alkaen kulutuksen pysyessä alle viiden litran, mutta pintakaasulla pihtailu aiheuttaa pientä nykimistä. Pääkaupungissa kulutus karkasi yli seitsemän litran. Enemmän ajaville on kaksi dieselvaihtoehtoa, 1,5- ja 1,6-litraiset. Pienemmän saa malliston ainoana myös automaattivaihteistolla ja isommasta on tarjolla nelivetovaihtoehto. Renaultin insinöörit ovat muuttaneet jousitusta piirun verran Nissania pehmeämpään suuntaan. Onneksi ranskalaisten ei ole annettu puuttua ohjaukseen: se on tarkempi ja tunnokkaampi kuin Renaultin omissa uutuuksissa on viime aikoina ollut tapana. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Kadjar 130 TCe Zen Hinta alkaen 24 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Takuu 4 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?