22.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: raikas Audi TT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävä koru, vai makea mutkateiden karkki? Hyvää: viimeistely, sisätilat edessä. Huonoa: ajokokemus ei koukuta, hintava. Kolmannen sukupolven myötä Audi TT:tä voi verrata Porschen kuuluun 911-malliin. Eivät saksalaisautot vielä samassa suorituskykyluokassa kilpaile, mutta muotoilufilosofiassa on paljon yhtäläistä. Räväköiden yllätysten sijaan tyylitaiturit ovat läpi vuosien noudattaneet määrätietoisten, mutta varovaisten malliuudistusten taktiikkaa.Alkuperäinen vuonna 1998 esitelty TT-sukupolvi näyttää yhä raikkaan nykyaikaiselta, joten turhiin uudistuksiin ei ole tarvetta. Kolmannen painoksen muotoillut Dany Garand painottaa auton siirtyneen toisen sukupolven hieman pehmeämmistä muodoista takaisin juurilleen – C-pilarin kylkilinjasta erottava pokkaus on jälleen terävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohdat sukupolvien eroinaYksityiskohdista uutuuden erottaa tehokkaaasti edeltäjistään. Erityisesti TT:n ledivalot näyttävät korostetun nykyaikaisilta. Sitä ne ovat myös valokuvioltaan, sillä veitsenterävästä valomerestä ei valonsäteitä yläviistoon liikene. Pimeiden liikennemerkkien huomaaminen TT:n ratin takaa on vaikeaa.Urheilullisen pelkistetty matkustamo on kenties auton näyttävin puoli. Lähes kaikki kytkimet on siirretty ohjausrullalla toimivan MMI-järjestelmän taakse, jonka näyttö on muuttanut kojelaudan keskeltä mittariston paikalle.Herkkuja lisävarustelistallaNäyttöruutuun perustuvan mittariston paraatiominaisuus liittyy navigointiin, jossa kuljettaja voi pienentää toissijaiset tiedot mittariston reunoille suuren kartan tieltä.Nappulaviidakkoa on vähennetty lämmityslaitteen käyttöliittymän uudenlaisella toteutuksella. Kytkimet on siirretty pyöreiden ilmansuuttimien keskiöihin. Näyttävää kikkailua, joka toimii mainiosti. Tuulilasin huurteenpoistolle ja takalasin lämmittimelle on yhä jätetty selkeät kytkimet.Tunnelma sisällä on tyköistuva, muttei ahdas. Kuljettaja tuntee olevansa osa autoa. Jos paksun C-pilarin kokee haittaavan näkyvyyttä, voi auton pian tilata myös avokattoisena versiona.Sulattaako sydämen?Ajettavuus vastaa ulkonäköä – auto tuntuu urheilulliselta ja ehdottoman Audilta. Suhteellisen leveänä ja matalana TT on ketterä viedä läpi mutkien. Neliveto on säädetty tarjoamaan neutraali ajokäytös mutkien ulostuloissa.Jämäkkä, mutta ei hakkaavan kova alusta, sekä korkeahko rengasmelu ovat urheilullisessa autossa hyväksyttäviä, joskaan eivät mieluisia ominaisuuksia. Tärkeintä on, että korin liikkeet pysyvät koko ajan hallittuina.Auto viestii tapahtumista lähinnä loistavien istuimien kautta. TT:n ajettavuuden filosofia tiivistyy ohjaukseen, jossa tarkkuus ja vaivattomuus yhdistyvät hienoiseen elottomuuteen. Auto on vaivaton, ja olosuhteiden salliessa varsin nopea, mutta ajokokemus ei ole koukuttava.Koeajettu kaksilitrainen bensiiniturbo muodostunee malliston yleisimmäksi. 230 hevosvoimaa kuusiportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa kuittaavat ulkonäön asettamat odotukset. Äänimaailmaa on yritetty tehostaa pärähdyksillä vaihteidenvaihdon yhteyksissä.Audi TT on viimeistelty ja makean näköinen ja matkustamo kiehtoo päivästä toiseen. Mikäli nopeat Audit ovat lähellä sydäntä, uskaltaa uutuutta suositella varauksetta.Koukuttavaa ajokokemusta kaipaavat se kuitenkin jättää hieman kylmäksi. Tunteita herättävät särmät ovat hioutuneet pois. Niitä kaipaavien kannattaa tinkiä tyylistä ja tutustua halvempaan, mutta eloisampaan S1-malliin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi TT Coupé 2.0 TFSI guattro S tronic Hinta alkaen 59 983 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 427 € Ajoneuvovero 133 €/ v Moottori 1 984 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 4500–6200 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4177 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1353 mm, akseliväli 2505 mm Tavaratila: 305 l Omamassa: 1410 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja