22.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: raikas Audi TT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävä koru, vai makea mutkateiden karkki? Hyvää: viimeistely, sisätilat edessä. Huonoa: ajokokemus ei koukuta, hintava. Kolmannen sukupolven myötä Audi TT:tä voi verrata Porschen kuuluun 911-malliin. Eivät saksalaisautot vielä samassa suorituskykyluokassa kilpaile, mutta muotoilufilosofiassa on paljon yhtäläistä. Räväköiden yllätysten sijaan tyylitaiturit ovat läpi vuosien noudattaneet määrätietoisten, mutta varovaisten malliuudistusten taktiikkaa.Alkuperäinen vuonna 1998 esitelty TT-sukupolvi näyttää yhä raikkaan nykyaikaiselta, joten turhiin uudistuksiin ei ole tarvetta. Kolmannen painoksen muotoillut Dany Garand painottaa auton siirtyneen toisen sukupolven hieman pehmeämmistä muodoista takaisin juurilleen – C-pilarin kylkilinjasta erottava pokkaus on jälleen terävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohdat sukupolvien eroinaYksityiskohdista uutuuden erottaa tehokkaaasti edeltäjistään. Erityisesti TT:n ledivalot näyttävät korostetun nykyaikaisilta. Sitä ne ovat myös valokuvioltaan, sillä veitsenterävästä valomerestä ei valonsäteitä yläviistoon liikene. Pimeiden liikennemerkkien huomaaminen TT:n ratin takaa on vaikeaa.Urheilullisen pelkistetty matkustamo on kenties auton näyttävin puoli. Lähes kaikki kytkimet on siirretty ohjausrullalla toimivan MMI-järjestelmän taakse, jonka näyttö on muuttanut kojelaudan keskeltä mittariston paikalle.Herkkuja lisävarustelistallaNäyttöruutuun perustuvan mittariston paraatiominaisuus liittyy navigointiin, jossa kuljettaja voi pienentää toissijaiset tiedot mittariston reunoille suuren kartan tieltä.Nappulaviidakkoa on vähennetty lämmityslaitteen käyttöliittymän uudenlaisella toteutuksella. Kytkimet on siirretty pyöreiden ilmansuuttimien keskiöihin. Näyttävää kikkailua, joka toimii mainiosti. Tuulilasin huurteenpoistolle ja takalasin lämmittimelle on yhä jätetty selkeät kytkimet.Tunnelma sisällä on tyköistuva, muttei ahdas. Kuljettaja tuntee olevansa osa autoa. Jos paksun C-pilarin kokee haittaavan näkyvyyttä, voi auton pian tilata myös avokattoisena versiona.Sulattaako sydämen?Ajettavuus vastaa ulkonäköä – auto tuntuu urheilulliselta ja ehdottoman Audilta. Suhteellisen leveänä ja matalana TT on ketterä viedä läpi mutkien. Neliveto on säädetty tarjoamaan neutraali ajokäytös mutkien ulostuloissa.Jämäkkä, mutta ei hakkaavan kova alusta, sekä korkeahko rengasmelu ovat urheilullisessa autossa hyväksyttäviä, joskaan eivät mieluisia ominaisuuksia. Tärkeintä on, että korin liikkeet pysyvät koko ajan hallittuina.Auto viestii tapahtumista lähinnä loistavien istuimien kautta. TT:n ajettavuuden filosofia tiivistyy ohjaukseen, jossa tarkkuus ja vaivattomuus yhdistyvät hienoiseen elottomuuteen. Auto on vaivaton, ja olosuhteiden salliessa varsin nopea, mutta ajokokemus ei ole koukuttava.Koeajettu kaksilitrainen bensiiniturbo muodostunee malliston yleisimmäksi. 230 hevosvoimaa kuusiportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa kuittaavat ulkonäön asettamat odotukset. Äänimaailmaa on yritetty tehostaa pärähdyksillä vaihteidenvaihdon yhteyksissä.Audi TT on viimeistelty ja makean näköinen ja matkustamo kiehtoo päivästä toiseen. Mikäli nopeat Audit ovat lähellä sydäntä, uskaltaa uutuutta suositella varauksetta.Koukuttavaa ajokokemusta kaipaavat se kuitenkin jättää hieman kylmäksi. Tunteita herättävät särmät ovat hioutuneet pois. Niitä kaipaavien kannattaa tinkiä tyylistä ja tutustua halvempaan, mutta eloisampaan S1-malliin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi TT Coupé 2.0 TFSI guattro S tronic Hinta alkaen 59 983 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 427 € Ajoneuvovero 133 €/ v Moottori 1 984 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 4500–6200 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4177 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1353 mm, akseliväli 2505 mm Tavaratila: 305 l Omamassa: 1410 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä