22.1.2015

Koeajo: raikas Audi TT

Näyttävä koru, vai makea mutkateiden karkki? Hyvää: viimeistely, sisätilat edessä. Huonoa: ajokokemus ei koukuta, hintava.

Kolmannen sukupolven myötä Audi TT:tä voi verrata Porschen kuuluun 911-malliin. Eivät saksalaisautot vielä samassa suorituskykyluokassa kilpaile, mutta muotoilufilosofiassa on paljon yhtäläistä. Räväköiden yllätysten sijaan tyylitaiturit ovat läpi vuosien noudattaneet määrätietoisten, mutta varovaisten malliuudistusten taktiikkaa.

Alkuperäinen vuonna 1998 esitelty TT-sukupolvi näyttää yhä raikkaan nykyaikaiselta, joten turhiin uudistuksiin ei ole tarvetta. Kolmannen painoksen muotoillut Dany Garand painottaa auton siirtyneen toisen sukupolven hieman pehmeämmistä muodoista takaisin juurilleen – C-pilarin kylkilinjasta erottava pokkaus on jälleen terävä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksityiskohdat sukupolvien eroina

Yksityiskohdista uutuuden erottaa tehokkaaasti edeltäjistään. Erityisesti TT:n ledivalot näyttävät korostetun nykyaikaisilta. Sitä ne ovat myös valokuvioltaan, sillä veitsenterävästä valomerestä ei valonsäteitä yläviistoon liikene. Pimeiden liikennemerkkien huomaaminen TT:n ratin takaa on vaikeaa.

Urheilullisen pelkistetty matkustamo on kenties auton näyttävin puoli. Lähes kaikki kytkimet on siirretty ohjausrullalla toimivan MMI-järjestelmän taakse, jonka näyttö on muuttanut kojelaudan keskeltä mittariston paikalle.

Herkkuja lisävarustelistalla

Näyttöruutuun perustuvan mittariston paraatiominaisuus liittyy navigointiin, jossa kuljettaja voi pienentää toissijaiset tiedot mittariston reunoille suuren kartan tieltä.

Nappulaviidakkoa on vähennetty lämmityslaitteen käyttöliittymän uudenlaisella toteutuksella. Kytkimet on siirretty pyöreiden ilmansuuttimien keskiöihin. Näyttävää kikkailua, joka toimii mainiosti. Tuulilasin huurteenpoistolle ja takalasin lämmittimelle on yhä jätetty selkeät kytkimet.

Tunnelma sisällä on tyköistuva, muttei ahdas. Kuljettaja tuntee olevansa osa autoa. Jos paksun C-pilarin kokee haittaavan näkyvyyttä, voi auton pian tilata myös avokattoisena versiona.

Sulattaako sydämen?

Ajettavuus vastaa ulkonäköä – auto tuntuu urheilulliselta ja ehdottoman Audilta. Suhteellisen leveänä ja matalana TT on ketterä viedä läpi mutkien. Neliveto on säädetty tarjoamaan neutraali ajokäytös mutkien ulostuloissa.

Jämäkkä, mutta ei hakkaavan kova alusta, sekä korkeahko rengasmelu ovat urheilullisessa autossa hyväksyttäviä, joskaan eivät mieluisia ominaisuuksia. Tärkeintä on, että korin liikkeet pysyvät koko ajan hallittuina.

Auto viestii tapahtumista lähinnä loistavien istuimien kautta. TT:n ajettavuuden filosofia tiivistyy ohjaukseen, jossa tarkkuus ja vaivattomuus yhdistyvät hienoiseen elottomuuteen. Auto on vaivaton, ja olosuhteiden salliessa varsin nopea, mutta ajokokemus ei ole koukuttava.

Koeajettu kaksilitrainen bensiiniturbo muodostunee malliston yleisimmäksi. 230 hevosvoimaa kuusiportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa kuittaavat ulkonäön asettamat odotukset. Äänimaailmaa on yritetty tehostaa pärähdyksillä vaihteidenvaihdon yhteyksissä.

Audi TT on viimeistelty ja makean näköinen ja matkustamo kiehtoo päivästä toiseen. Mikäli nopeat Audit ovat lähellä sydäntä, uskaltaa uutuutta suositella varauksetta.

Koukuttavaa ajokokemusta kaipaavat se kuitenkin jättää hieman kylmäksi. Tunteita herättävät särmät ovat hioutuneet pois. Niitä kaipaavien kannattaa tinkiä tyylistä ja tutustua halvempaan, mutta eloisampaan S1-malliin.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi TT Coupé 2.0 TFSI guattro S tronic

Hinta alkaen

59 983 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

74 427 €

Ajoneuvovero

133 €/ v

Moottori

1 984 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

169 kW (230 hv), 4500–6200 r/min

Vääntö

370 Nm (1600–4300 r/min)

Vääntö

370 Nm (1600–4300 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,3 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,3 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

149 g/km

Mitat

pituus 4177 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1353 mm, akseliväli 2505 mm
Tavaratila: 305 l
Omamassa: 1410 kg

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat