22.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: raikas Audi TT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävä koru, vai makea mutkateiden karkki? Hyvää: viimeistely, sisätilat edessä. Huonoa: ajokokemus ei koukuta, hintava. Kolmannen sukupolven myötä Audi TT:tä voi verrata Porschen kuuluun 911-malliin. Eivät saksalaisautot vielä samassa suorituskykyluokassa kilpaile, mutta muotoilufilosofiassa on paljon yhtäläistä. Räväköiden yllätysten sijaan tyylitaiturit ovat läpi vuosien noudattaneet määrätietoisten, mutta varovaisten malliuudistusten taktiikkaa.Alkuperäinen vuonna 1998 esitelty TT-sukupolvi näyttää yhä raikkaan nykyaikaiselta, joten turhiin uudistuksiin ei ole tarvetta. Kolmannen painoksen muotoillut Dany Garand painottaa auton siirtyneen toisen sukupolven hieman pehmeämmistä muodoista takaisin juurilleen – C-pilarin kylkilinjasta erottava pokkaus on jälleen terävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohdat sukupolvien eroinaYksityiskohdista uutuuden erottaa tehokkaaasti edeltäjistään. Erityisesti TT:n ledivalot näyttävät korostetun nykyaikaisilta. Sitä ne ovat myös valokuvioltaan, sillä veitsenterävästä valomerestä ei valonsäteitä yläviistoon liikene. Pimeiden liikennemerkkien huomaaminen TT:n ratin takaa on vaikeaa.Urheilullisen pelkistetty matkustamo on kenties auton näyttävin puoli. Lähes kaikki kytkimet on siirretty ohjausrullalla toimivan MMI-järjestelmän taakse, jonka näyttö on muuttanut kojelaudan keskeltä mittariston paikalle.Herkkuja lisävarustelistallaNäyttöruutuun perustuvan mittariston paraatiominaisuus liittyy navigointiin, jossa kuljettaja voi pienentää toissijaiset tiedot mittariston reunoille suuren kartan tieltä.Nappulaviidakkoa on vähennetty lämmityslaitteen käyttöliittymän uudenlaisella toteutuksella. Kytkimet on siirretty pyöreiden ilmansuuttimien keskiöihin. Näyttävää kikkailua, joka toimii mainiosti. Tuulilasin huurteenpoistolle ja takalasin lämmittimelle on yhä jätetty selkeät kytkimet.Tunnelma sisällä on tyköistuva, muttei ahdas. Kuljettaja tuntee olevansa osa autoa. Jos paksun C-pilarin kokee haittaavan näkyvyyttä, voi auton pian tilata myös avokattoisena versiona.Sulattaako sydämen?Ajettavuus vastaa ulkonäköä – auto tuntuu urheilulliselta ja ehdottoman Audilta. Suhteellisen leveänä ja matalana TT on ketterä viedä läpi mutkien. Neliveto on säädetty tarjoamaan neutraali ajokäytös mutkien ulostuloissa.Jämäkkä, mutta ei hakkaavan kova alusta, sekä korkeahko rengasmelu ovat urheilullisessa autossa hyväksyttäviä, joskaan eivät mieluisia ominaisuuksia. Tärkeintä on, että korin liikkeet pysyvät koko ajan hallittuina.Auto viestii tapahtumista lähinnä loistavien istuimien kautta. TT:n ajettavuuden filosofia tiivistyy ohjaukseen, jossa tarkkuus ja vaivattomuus yhdistyvät hienoiseen elottomuuteen. Auto on vaivaton, ja olosuhteiden salliessa varsin nopea, mutta ajokokemus ei ole koukuttava.Koeajettu kaksilitrainen bensiiniturbo muodostunee malliston yleisimmäksi. 230 hevosvoimaa kuusiportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa kuittaavat ulkonäön asettamat odotukset. Äänimaailmaa on yritetty tehostaa pärähdyksillä vaihteidenvaihdon yhteyksissä.Audi TT on viimeistelty ja makean näköinen ja matkustamo kiehtoo päivästä toiseen. Mikäli nopeat Audit ovat lähellä sydäntä, uskaltaa uutuutta suositella varauksetta.Koukuttavaa ajokokemusta kaipaavat se kuitenkin jättää hieman kylmäksi. Tunteita herättävät särmät ovat hioutuneet pois. Niitä kaipaavien kannattaa tinkiä tyylistä ja tutustua halvempaan, mutta eloisampaan S1-malliin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi TT Coupé 2.0 TFSI guattro S tronic Hinta alkaen 59 983 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 427 € Ajoneuvovero 133 €/ v Moottori 1 984 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 169 kW (230 hv), 4500–6200 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4177 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1353 mm, akseliväli 2505 mm Tavaratila: 305 l Omamassa: 1410 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen