2.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: röyhkeän ulkomuodon omaava BMW X6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Röyhkeä ulkoa, vaivattoman mukava sisältä. Hyvää: Vaivattomuus ja mukavuus, moottori. Huonoa: Ohjaus varauksin. BMW X6 on virkistävää vaihtelua kaikkia miellyttämään pyrkivien autojen joukossa. Korostetun röyhkeän näköistä coupé-henkistä maastoautoa joko vihaa tai rakastaa.Möhkälemäisestä ulkonäöstä ei vaivattomassa ajokokemuksessa ole tietoakaan. Ainoastaan taustapeilistä näkyvä pieni takaikkuna muistuttaa ulkomuodosta.Monipuolisten säätöjen ansiosta ajoasennon saa mainioksi. Viihtyvyyttä ajetussa yksilössä korostaa istuimien lisäksi kojelautaan ja keskikonsoliin levittyvä nahkaverhoilu.Takana on tyköistuvampi tunnelma alas kaartuvan kattolinjan vuoksi. Ryhdikkäästi istuvan keskipituisen matkustajan pää yltää kattoon. Rennommin istuessa matkustusmukavuus on kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvätapainen karvalakkiMukavan, mutta silti sopivan jämäkän alustan ja hillityn melutason ansiosta BMW X6 on parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Vain leveiden nastarenkaiden vieno rengasmelu kantautuu sisätiloihin.Hinnat alkaen -dieselin äänimaailma ei häiritse edes tyhjäkäynnillä. Rivikuutonen palauttaa mieleen menneet vuodet: sylinterimäärän vaikutusta auton sivistyneisyyteen ei voi aliarvioida.X6:n halvin moottoriversio riittää mainiosti vaivattomaan etenemiseen. Voimanjanoiset voivat investoida turboahtimiin. Malliversiot 40d ja M50d tarjoavat kaksois- ja peräti kolmoisahdetun version.Kahdeksanvaihteinen automaatti ei ole 258 hevosvoimaisen moottorin perässä aivan parhaimmillaan. Lievät moitteet liittyvät korostetun voimakkaaseen moottorijarrutukseen ja ajoittain aavistuksen nykäiseviin vaihtoihin.Talouspuoli on kunnossa. Noin kahdeksan litran keskikulutus moottoritiellä ei ole huono suoritus auton koko huomioiden. Luvattuun kuuden litran keskikulutukseen pääsystä ei kannata unelmoida.Turhaa paimennustaBMW:n nykymallien varsin eloton ohjaus ei häiritse korkean ja painavan auton ratissa. Voimakas sivutuuli tosin tuntuu tavallistakin ärsyttävämmältä, sillä puuskien vaikutuksia kulkusuuntaan ei ohjauksesta huomaa. Auton paimentaminen valkoisten viivojen väliin jää silmien tehtäväksi.X6 pihassa on julkinen ilmoitus pankkitilin riittoisuudesta – vaikka lisähinta huomattavasti käytännöllisempään X5-malliin on vain 4 000 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X6 xDrive30d Hinta alkaen 96 782 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 143 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 2 993 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 4000 r/min Vääntö 560 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 560 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4909 mm, leveys 1989 mm, korkeus 1702 mm, akseliväli 2933 mm Tavaratila: 580 l Omamassa: 2140 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa