2.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: röyhkeän ulkomuodon omaava BMW X6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Röyhkeä ulkoa, vaivattoman mukava sisältä. Hyvää: Vaivattomuus ja mukavuus, moottori. Huonoa: Ohjaus varauksin. BMW X6 on virkistävää vaihtelua kaikkia miellyttämään pyrkivien autojen joukossa. Korostetun röyhkeän näköistä coupé-henkistä maastoautoa joko vihaa tai rakastaa.Möhkälemäisestä ulkonäöstä ei vaivattomassa ajokokemuksessa ole tietoakaan. Ainoastaan taustapeilistä näkyvä pieni takaikkuna muistuttaa ulkomuodosta.Monipuolisten säätöjen ansiosta ajoasennon saa mainioksi. Viihtyvyyttä ajetussa yksilössä korostaa istuimien lisäksi kojelautaan ja keskikonsoliin levittyvä nahkaverhoilu.Takana on tyköistuvampi tunnelma alas kaartuvan kattolinjan vuoksi. Ryhdikkäästi istuvan keskipituisen matkustajan pää yltää kattoon. Rennommin istuessa matkustusmukavuus on kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvätapainen karvalakkiMukavan, mutta silti sopivan jämäkän alustan ja hillityn melutason ansiosta BMW X6 on parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Vain leveiden nastarenkaiden vieno rengasmelu kantautuu sisätiloihin.Hinnat alkaen -dieselin äänimaailma ei häiritse edes tyhjäkäynnillä. Rivikuutonen palauttaa mieleen menneet vuodet: sylinterimäärän vaikutusta auton sivistyneisyyteen ei voi aliarvioida.X6:n halvin moottoriversio riittää mainiosti vaivattomaan etenemiseen. Voimanjanoiset voivat investoida turboahtimiin. Malliversiot 40d ja M50d tarjoavat kaksois- ja peräti kolmoisahdetun version.Kahdeksanvaihteinen automaatti ei ole 258 hevosvoimaisen moottorin perässä aivan parhaimmillaan. Lievät moitteet liittyvät korostetun voimakkaaseen moottorijarrutukseen ja ajoittain aavistuksen nykäiseviin vaihtoihin.Talouspuoli on kunnossa. Noin kahdeksan litran keskikulutus moottoritiellä ei ole huono suoritus auton koko huomioiden. Luvattuun kuuden litran keskikulutukseen pääsystä ei kannata unelmoida.Turhaa paimennustaBMW:n nykymallien varsin eloton ohjaus ei häiritse korkean ja painavan auton ratissa. Voimakas sivutuuli tosin tuntuu tavallistakin ärsyttävämmältä, sillä puuskien vaikutuksia kulkusuuntaan ei ohjauksesta huomaa. Auton paimentaminen valkoisten viivojen väliin jää silmien tehtäväksi.X6 pihassa on julkinen ilmoitus pankkitilin riittoisuudesta – vaikka lisähinta huomattavasti käytännöllisempään X5-malliin on vain 4 000 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X6 xDrive30d Hinta alkaen 96 782 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 143 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 2 993 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 4000 r/min Vääntö 560 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 560 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4909 mm, leveys 1989 mm, korkeus 1702 mm, akseliväli 2933 mm Tavaratila: 580 l Omamassa: 2140 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti