2.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: röyhkeän ulkomuodon omaava BMW X6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Röyhkeä ulkoa, vaivattoman mukava sisältä. Hyvää: Vaivattomuus ja mukavuus, moottori. Huonoa: Ohjaus varauksin. BMW X6 on virkistävää vaihtelua kaikkia miellyttämään pyrkivien autojen joukossa. Korostetun röyhkeän näköistä coupé-henkistä maastoautoa joko vihaa tai rakastaa.Möhkälemäisestä ulkonäöstä ei vaivattomassa ajokokemuksessa ole tietoakaan. Ainoastaan taustapeilistä näkyvä pieni takaikkuna muistuttaa ulkomuodosta.Monipuolisten säätöjen ansiosta ajoasennon saa mainioksi. Viihtyvyyttä ajetussa yksilössä korostaa istuimien lisäksi kojelautaan ja keskikonsoliin levittyvä nahkaverhoilu.Takana on tyköistuvampi tunnelma alas kaartuvan kattolinjan vuoksi. Ryhdikkäästi istuvan keskipituisen matkustajan pää yltää kattoon. Rennommin istuessa matkustusmukavuus on kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvätapainen karvalakkiMukavan, mutta silti sopivan jämäkän alustan ja hillityn melutason ansiosta BMW X6 on parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Vain leveiden nastarenkaiden vieno rengasmelu kantautuu sisätiloihin.Hinnat alkaen -dieselin äänimaailma ei häiritse edes tyhjäkäynnillä. Rivikuutonen palauttaa mieleen menneet vuodet: sylinterimäärän vaikutusta auton sivistyneisyyteen ei voi aliarvioida.X6:n halvin moottoriversio riittää mainiosti vaivattomaan etenemiseen. Voimanjanoiset voivat investoida turboahtimiin. Malliversiot 40d ja M50d tarjoavat kaksois- ja peräti kolmoisahdetun version.Kahdeksanvaihteinen automaatti ei ole 258 hevosvoimaisen moottorin perässä aivan parhaimmillaan. Lievät moitteet liittyvät korostetun voimakkaaseen moottorijarrutukseen ja ajoittain aavistuksen nykäiseviin vaihtoihin.Talouspuoli on kunnossa. Noin kahdeksan litran keskikulutus moottoritiellä ei ole huono suoritus auton koko huomioiden. Luvattuun kuuden litran keskikulutukseen pääsystä ei kannata unelmoida.Turhaa paimennustaBMW:n nykymallien varsin eloton ohjaus ei häiritse korkean ja painavan auton ratissa. Voimakas sivutuuli tosin tuntuu tavallistakin ärsyttävämmältä, sillä puuskien vaikutuksia kulkusuuntaan ei ohjauksesta huomaa. Auton paimentaminen valkoisten viivojen väliin jää silmien tehtäväksi.X6 pihassa on julkinen ilmoitus pankkitilin riittoisuudesta – vaikka lisähinta huomattavasti käytännöllisempään X5-malliin on vain 4 000 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X6 xDrive30d Hinta alkaen 96 782 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 143 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 2 993 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 4000 r/min Vääntö 560 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 560 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4909 mm, leveys 1989 mm, korkeus 1702 mm, akseliväli 2933 mm Tavaratila: 580 l Omamassa: 2140 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla