2.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköpyörä KTM Freeride Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n sähköpyörä on markkinoiden suorituskykyisin kevytmoottoripyörä. Hyvää: ajamisen helppous, äänettömyys, alhaiset käyttökustannukset. Huonoa: isokokoinen laturi ei kulje mukana, hankintahinta. KTM Freeride on tarjolla bensiini- ja sähkömoottoriversiona. Ne ovat voimanlähdettä lukuunottamatta lähes identtisiä.Ainoat käytännön erot tulevat sähköpyörän vaihteettomuudesta, jonka takia kytkinkahva ja vaihdepoljin puuttuvat. Jarrupoljin on korvattu kytkinkahvan paikalle tulevalla jarrukahvalla.Sähkö-Freeriden ajaminen on helppoa. Käännät kaasukahvaa, ja tasaisesti vääntävä sähkömoottori liikuttaa 111-kiloista moottoripyörää vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina sitkeysSitkeys onkin sähkömoottorin suurin valtti, sillä se antaa täyden vääntömomentin käyttöön koko kierrosalueella.Vaikka Freeriden 15 hevosvoiman huipputeho on sama kuin 125-kuutioisilla pyörillä, niin sitkeys on 350-kuutioisten luokkaa. Freeride E-SM on markkinoiden suorituskykyisin 16-vuotiaan A1-ajokortilla ajettava pyörä.Kuljettajan valittavissa on kolme tehokarttaa, Economy, Standard ja Advanced. Economy rajoittaa huipputehoa ja -nopeutta, jolloin akun varaus riittää pidemmälle matkalle. Standard ja Advanced antavat käyttöön täyden tehon, mutta Standardissa moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisemmin.Skootteriakin helpompiKaupungissa E-Freeridellä pysyy liikennevirran mukana Economy-asetuksella. Kun nopeus kasvaa kuudenkympin yläpuolelle, on syytä ottaa käyttöön täyden tehon ohjelmat. Nopeus nousee helposti yhdeksäänkymppiin, mutta ei enää paljon sen yli.Parhaimmillaan supermotomainen KTM on kaupunkiliikenteessä, jossa se kevyenä ja kapeana on jopa helpompi ajettava kuin skootterit.Istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 880 milliä. Pehmeän jousituksen ansiosta lukema pienenee selvästi kuljettajan painon alla, joten pienikokoisen kuljettajan jalatkin yltävät helposti maahan.Virtaa 40–60 kilometrilleYhdellä latauksella akussa riittää virtaa ajotavasta ja valitusta tehokartasta riippuen 40–60 kilometrin matkalle. Matkapyöräksi Freeridestä ei siis ole, mutta jo ulkonäkökin kertoo sen olevan suunnattu enemmän urbaaniin ympäristöön.Koulu- ja työmatkat taittuvat helposti, ja mikä parasta yhden sähkölatauksen hinta on vain noin 70 senttiä. Akkulaturi on kooltaan niin iso, että sitä ei voi kuljettaa moottoripyörän mukana.Yli 13 000 euron hinnan vastineeksi polttoaine- ja huoltokulut ovat selvästi polttomoottorikäyttöisiä pyöriä edullisemmat.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala KTM Freeride E-SM Hinta alkaen 13 530 € Teho 11 kW (15 hv), 5500 r/min Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Akku Sähkömoottori litium-ioniakku 2,6kWh, pikalataus 13A (3 000W), normaali lataus 10A (2 400W). Muu tieto Runko: teräs-alumiinirunko. Jousitus: USD-etuhaarukka 43 mm liukuputkilla, takana monojousitus, joustomatkat 250/260 mm. Jarrut: Levyjarrut, edessä 260 mm levy, takana 230 mm levy. Mitat: Akseliväli 1 418 mm, istuinkorkeus 880 mm, paino 111 kg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous