2.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköpyörä KTM Freeride Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n sähköpyörä on markkinoiden suorituskykyisin kevytmoottoripyörä. Hyvää: ajamisen helppous, äänettömyys, alhaiset käyttökustannukset. Huonoa: isokokoinen laturi ei kulje mukana, hankintahinta. KTM Freeride on tarjolla bensiini- ja sähkömoottoriversiona. Ne ovat voimanlähdettä lukuunottamatta lähes identtisiä.Ainoat käytännön erot tulevat sähköpyörän vaihteettomuudesta, jonka takia kytkinkahva ja vaihdepoljin puuttuvat. Jarrupoljin on korvattu kytkinkahvan paikalle tulevalla jarrukahvalla.Sähkö-Freeriden ajaminen on helppoa. Käännät kaasukahvaa, ja tasaisesti vääntävä sähkömoottori liikuttaa 111-kiloista moottoripyörää vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina sitkeysSitkeys onkin sähkömoottorin suurin valtti, sillä se antaa täyden vääntömomentin käyttöön koko kierrosalueella.Vaikka Freeriden 15 hevosvoiman huipputeho on sama kuin 125-kuutioisilla pyörillä, niin sitkeys on 350-kuutioisten luokkaa. Freeride E-SM on markkinoiden suorituskykyisin 16-vuotiaan A1-ajokortilla ajettava pyörä.Kuljettajan valittavissa on kolme tehokarttaa, Economy, Standard ja Advanced. Economy rajoittaa huipputehoa ja -nopeutta, jolloin akun varaus riittää pidemmälle matkalle. Standard ja Advanced antavat käyttöön täyden tehon, mutta Standardissa moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisemmin.Skootteriakin helpompiKaupungissa E-Freeridellä pysyy liikennevirran mukana Economy-asetuksella. Kun nopeus kasvaa kuudenkympin yläpuolelle, on syytä ottaa käyttöön täyden tehon ohjelmat. Nopeus nousee helposti yhdeksäänkymppiin, mutta ei enää paljon sen yli.Parhaimmillaan supermotomainen KTM on kaupunkiliikenteessä, jossa se kevyenä ja kapeana on jopa helpompi ajettava kuin skootterit.Istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 880 milliä. Pehmeän jousituksen ansiosta lukema pienenee selvästi kuljettajan painon alla, joten pienikokoisen kuljettajan jalatkin yltävät helposti maahan.Virtaa 40–60 kilometrilleYhdellä latauksella akussa riittää virtaa ajotavasta ja valitusta tehokartasta riippuen 40–60 kilometrin matkalle. Matkapyöräksi Freeridestä ei siis ole, mutta jo ulkonäkökin kertoo sen olevan suunnattu enemmän urbaaniin ympäristöön.Koulu- ja työmatkat taittuvat helposti, ja mikä parasta yhden sähkölatauksen hinta on vain noin 70 senttiä. Akkulaturi on kooltaan niin iso, että sitä ei voi kuljettaa moottoripyörän mukana.Yli 13 000 euron hinnan vastineeksi polttoaine- ja huoltokulut ovat selvästi polttomoottorikäyttöisiä pyöriä edullisemmat.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala KTM Freeride E-SM Hinta alkaen 13 530 € Teho 11 kW (15 hv), 5500 r/min Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Akku Sähkömoottori litium-ioniakku 2,6kWh, pikalataus 13A (3 000W), normaali lataus 10A (2 400W). Muu tieto Runko: teräs-alumiinirunko. Jousitus: USD-etuhaarukka 43 mm liukuputkilla, takana monojousitus, joustomatkat 250/260 mm. Jarrut: Levyjarrut, edessä 260 mm levy, takana 230 mm levy. Mitat: Akseliväli 1 418 mm, istuinkorkeus 880 mm, paino 111 kg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan