2.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköpyörä KTM Freeride Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n sähköpyörä on markkinoiden suorituskykyisin kevytmoottoripyörä. Hyvää: ajamisen helppous, äänettömyys, alhaiset käyttökustannukset. Huonoa: isokokoinen laturi ei kulje mukana, hankintahinta. KTM Freeride on tarjolla bensiini- ja sähkömoottoriversiona. Ne ovat voimanlähdettä lukuunottamatta lähes identtisiä.Ainoat käytännön erot tulevat sähköpyörän vaihteettomuudesta, jonka takia kytkinkahva ja vaihdepoljin puuttuvat. Jarrupoljin on korvattu kytkinkahvan paikalle tulevalla jarrukahvalla.Sähkö-Freeriden ajaminen on helppoa. Käännät kaasukahvaa, ja tasaisesti vääntävä sähkömoottori liikuttaa 111-kiloista moottoripyörää vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina sitkeysSitkeys onkin sähkömoottorin suurin valtti, sillä se antaa täyden vääntömomentin käyttöön koko kierrosalueella.Vaikka Freeriden 15 hevosvoiman huipputeho on sama kuin 125-kuutioisilla pyörillä, niin sitkeys on 350-kuutioisten luokkaa. Freeride E-SM on markkinoiden suorituskykyisin 16-vuotiaan A1-ajokortilla ajettava pyörä.Kuljettajan valittavissa on kolme tehokarttaa, Economy, Standard ja Advanced. Economy rajoittaa huipputehoa ja -nopeutta, jolloin akun varaus riittää pidemmälle matkalle. Standard ja Advanced antavat käyttöön täyden tehon, mutta Standardissa moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisemmin.Skootteriakin helpompiKaupungissa E-Freeridellä pysyy liikennevirran mukana Economy-asetuksella. Kun nopeus kasvaa kuudenkympin yläpuolelle, on syytä ottaa käyttöön täyden tehon ohjelmat. Nopeus nousee helposti yhdeksäänkymppiin, mutta ei enää paljon sen yli.Parhaimmillaan supermotomainen KTM on kaupunkiliikenteessä, jossa se kevyenä ja kapeana on jopa helpompi ajettava kuin skootterit.Istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 880 milliä. Pehmeän jousituksen ansiosta lukema pienenee selvästi kuljettajan painon alla, joten pienikokoisen kuljettajan jalatkin yltävät helposti maahan.Virtaa 40–60 kilometrilleYhdellä latauksella akussa riittää virtaa ajotavasta ja valitusta tehokartasta riippuen 40–60 kilometrin matkalle. Matkapyöräksi Freeridestä ei siis ole, mutta jo ulkonäkökin kertoo sen olevan suunnattu enemmän urbaaniin ympäristöön.Koulu- ja työmatkat taittuvat helposti, ja mikä parasta yhden sähkölatauksen hinta on vain noin 70 senttiä. Akkulaturi on kooltaan niin iso, että sitä ei voi kuljettaa moottoripyörän mukana.Yli 13 000 euron hinnan vastineeksi polttoaine- ja huoltokulut ovat selvästi polttomoottorikäyttöisiä pyöriä edullisemmat.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala KTM Freeride E-SM Hinta alkaen 13 530 € Teho 11 kW (15 hv), 5500 r/min Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Akku Sähkömoottori litium-ioniakku 2,6kWh, pikalataus 13A (3 000W), normaali lataus 10A (2 400W). Muu tieto Runko: teräs-alumiinirunko. Jousitus: USD-etuhaarukka 43 mm liukuputkilla, takana monojousitus, joustomatkat 250/260 mm. Jarrut: Levyjarrut, edessä 260 mm levy, takana 230 mm levy. Mitat: Akseliväli 1 418 mm, istuinkorkeus 880 mm, paino 111 kg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen