8.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: turboahdettu Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt Honda Civic yltää 270 kilometrin tuntivauhtiin. Hyvää: moottori, alusta, ohjaus. Huonoa: huono kierrosherkkyys, epävakaus rajuissa jarrutuksissa, kallis. Honda Civic Type R:n räväkkä ulkonäkö kätkee 310 hevosvoimaisen moottorin ja 270 kilometriin tunnissa yltävän huippunopeuden. Suuret lukemat vievät helposti huomion, vaikka kyse on myös Hondan uudesta turboahdetusta aikakaudesta. Pienet ja väkevät bensiinimoottorit saapunevat Eurooppaan tulevissa mallisukupolvissa.Niitä ennen Hondan turbo-osaamista esitellään uuden kaksilitraisen Civic Type R:n keulalla. Eikä esittelyä tehdä vaatimattomasti: 310 hevosvoiman huipputeho ja 400 newtonmetrin vääntömomentti 2 500–4 500 kierroksilla minuutissa vievät Civiciä melkoista kyytiä.Numeroarvoja vaikuttavampaa on moottorin luonne. Veto alkaa epäröimättä alle puolellatoistatuhannella kierroksella minuutissa. Arkiajo ahdetulla Type R:llä on miellyttävämpää kuin äärimmäisen ylävireisillä edeltäjillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRehellistä ahtamistaTurboahtamisen myötä moottorin äänimaailma on muuttunut täysin. Enää Type R ei koukuta vapaastihengittävien VTEC-moottoreiden metallisella, lähes konekiväärimäisellä äänimaailmalla. Sen tilalla ovat turboahtamiseen liittyvät suhinat ja pihaukset. Kokemus on erilainen, mutta viehättää nykyautoksi poikkeuksellisella aitoudella. Vain moottorin vaisu kierrosherkkyys harmittaa.Voimakkaan moottorin lisäksi koriin ja alustaan on tehty muutoksia. Koria on jäykistetty 18 prosenttia, tasauspyörästössä on torsen-tyyppinen lukko ja iskunvaimentimet ovat aktiiviset. Myös etupyörien tuenta on uusittu vetelyn vähentämiseksi.Eleettömyys yllättääTeknisten tietojen perusteella Civic Type R:ltä odottaa hyvin vakavaa ajokokemusta. Siksi ensimetrit häkellyttävät: auto etenee Bratislavan kaduilla rauhallisen eleettömästi.Alkushokin jälkeen alustan toimintaa arvostaa. Civic Type R:ssä on kypsyyttä, jota ulkonäkö ei antanut odottaa. Auto imeytyy kiinni tiehen, mutta kuljettaja säästetään terävimmiltä töyssyiltä. Ohjauksen nopeus ja auton akseliväli sopivat mainiosti yhteen, joten auto tuntuu kääntyvän mutkiin katseen perusteella.Kadulla havaitut ominaisuudet, erityisesti vaivattomuus, vain korostuvat lyhyellä vierailulla Slovakia Ringin moottoriradalle. Riittävän matalalle sijoitettu istuin antaa hyvän takapuolituntuman, ja hallintalaitteet toimivat nopeassa ajossa erinomaisesti. Kaasupolkimen näpäyttäminen kengänsyrjällä sujuu alaspäinvaihdoissa vaivatta.Ohjauksen tarkkuus ja erinomainen etuakselin pito auttavat pysymään oikealla ajolinjalla. Tasauspyörästön lukituksen ansiosta kaasun voi avata ajoissa – keula pysyy uskollisesti käsketyllä ajolinjalla.Epävakautta jarrutuksissaKojelaudan +R-painike kytkee urheilullisemman ajotilan. Iskunvaimennus jäykistyy, ohjaustehostus vähenee ja ajonvakautus hellittää otetta. Type R:stä tulee elävämpi ajokokemus. Auton tekee töitä noudattaakseen kuljettajan käskyjä.Muutoin erittäin hauskaa rata-ajokokemusta vaivaa yllättävä epävakauden tunne jarrutuksisa: auto pysyy suorassa, mutta hakee sivuttaissuunnassa epämiellyttävän paljon.Ensitutustumisen perusteella ajokokemus on kypsempi, mitä villiltä ulkonäöltä uskalsi odottaa. Se palkinnee päivittäisessä käytössä. Uuden Type R:n toimivuus Suomen urissa ja töyssyissä selvinnee alkusyksystä. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syyskuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja