8.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: turboahdettu Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt Honda Civic yltää 270 kilometrin tuntivauhtiin. Hyvää: moottori, alusta, ohjaus. Huonoa: huono kierrosherkkyys, epävakaus rajuissa jarrutuksissa, kallis. Honda Civic Type R:n räväkkä ulkonäkö kätkee 310 hevosvoimaisen moottorin ja 270 kilometriin tunnissa yltävän huippunopeuden. Suuret lukemat vievät helposti huomion, vaikka kyse on myös Hondan uudesta turboahdetusta aikakaudesta. Pienet ja väkevät bensiinimoottorit saapunevat Eurooppaan tulevissa mallisukupolvissa.Niitä ennen Hondan turbo-osaamista esitellään uuden kaksilitraisen Civic Type R:n keulalla. Eikä esittelyä tehdä vaatimattomasti: 310 hevosvoiman huipputeho ja 400 newtonmetrin vääntömomentti 2 500–4 500 kierroksilla minuutissa vievät Civiciä melkoista kyytiä.Numeroarvoja vaikuttavampaa on moottorin luonne. Veto alkaa epäröimättä alle puolellatoistatuhannella kierroksella minuutissa. Arkiajo ahdetulla Type R:llä on miellyttävämpää kuin äärimmäisen ylävireisillä edeltäjillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRehellistä ahtamistaTurboahtamisen myötä moottorin äänimaailma on muuttunut täysin. Enää Type R ei koukuta vapaastihengittävien VTEC-moottoreiden metallisella, lähes konekiväärimäisellä äänimaailmalla. Sen tilalla ovat turboahtamiseen liittyvät suhinat ja pihaukset. Kokemus on erilainen, mutta viehättää nykyautoksi poikkeuksellisella aitoudella. Vain moottorin vaisu kierrosherkkyys harmittaa.Voimakkaan moottorin lisäksi koriin ja alustaan on tehty muutoksia. Koria on jäykistetty 18 prosenttia, tasauspyörästössä on torsen-tyyppinen lukko ja iskunvaimentimet ovat aktiiviset. Myös etupyörien tuenta on uusittu vetelyn vähentämiseksi.Eleettömyys yllättääTeknisten tietojen perusteella Civic Type R:ltä odottaa hyvin vakavaa ajokokemusta. Siksi ensimetrit häkellyttävät: auto etenee Bratislavan kaduilla rauhallisen eleettömästi.Alkushokin jälkeen alustan toimintaa arvostaa. Civic Type R:ssä on kypsyyttä, jota ulkonäkö ei antanut odottaa. Auto imeytyy kiinni tiehen, mutta kuljettaja säästetään terävimmiltä töyssyiltä. Ohjauksen nopeus ja auton akseliväli sopivat mainiosti yhteen, joten auto tuntuu kääntyvän mutkiin katseen perusteella.Kadulla havaitut ominaisuudet, erityisesti vaivattomuus, vain korostuvat lyhyellä vierailulla Slovakia Ringin moottoriradalle. Riittävän matalalle sijoitettu istuin antaa hyvän takapuolituntuman, ja hallintalaitteet toimivat nopeassa ajossa erinomaisesti. Kaasupolkimen näpäyttäminen kengänsyrjällä sujuu alaspäinvaihdoissa vaivatta.Ohjauksen tarkkuus ja erinomainen etuakselin pito auttavat pysymään oikealla ajolinjalla. Tasauspyörästön lukituksen ansiosta kaasun voi avata ajoissa – keula pysyy uskollisesti käsketyllä ajolinjalla.Epävakautta jarrutuksissaKojelaudan +R-painike kytkee urheilullisemman ajotilan. Iskunvaimennus jäykistyy, ohjaustehostus vähenee ja ajonvakautus hellittää otetta. Type R:stä tulee elävämpi ajokokemus. Auton tekee töitä noudattaakseen kuljettajan käskyjä.Muutoin erittäin hauskaa rata-ajokokemusta vaivaa yllättävä epävakauden tunne jarrutuksisa: auto pysyy suorassa, mutta hakee sivuttaissuunnassa epämiellyttävän paljon.Ensitutustumisen perusteella ajokokemus on kypsempi, mitä villiltä ulkonäöltä uskalsi odottaa. Se palkinnee päivittäisessä käytössä. Uuden Type R:n toimivuus Suomen urissa ja töyssyissä selvinnee alkusyksystä. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syyskuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan