3.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen sekä mukava Jaguar XF Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukevyessä sedanissa yhdistyvät mukavuus ja urheilullisuus. Hyvää: ohjaustuntuma, suorituskyky, kulutus, vaihteisto. Huonoa: tavaratilan muoto, ilmastointilaitteen toiminta. Jaguar XF -kissapeto on 75-prosenttisesti alumiinia, mikä tekee siitä yhtä aikaa notkean, sitkeän ja erittäin kevyen. XF näyttää arvokkaammalta kuin se onkaan. Onko se sitten hyvä vai huono asia, onkin jo vaikeampi kysymys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakatilat kasvaneetXF on tunnistettavissa edeltäjänsä seuraajaksi, vaikka 83 prosenttia osista ja ulkoiset muodot on pantu uusiksi.Coupémainen porrasperämalli on vieläkin pitkä, 4,95-metrinen, vaikka kokonaismitasta on tingitty seitsemän milliä. Ilmanvastuksen pienentämiseksi korkeudestakin on nipistetty, mutta olennaisinta on akselivälin runsaan viiden sentin kasvu.Takamatkustajien polvi- ja pääntila on selvästi aiempaa suurempi.Urheilullinen ohjausTavaratila on syvä, ja sitä voi laajentaa kolmessa osassa, mutta kontin muotoilu ja penkinkaatovipujen käyttö ei yllä parhaimpien perheautojen tasolle.Auton takaosan jousituksessa on painotettu mukavuutta, kun taas Jaguar F-Typestä kopioitu etupyörien kaksoistukivarsikiinnitys takaa urheilullisen ohjaustuntuman kovassakin vauhdissa.Lähes kaikki XF:n ostajat valinnevat kahdeksanportaisen automaattivaihteiston, vaikka uuteen kahden litran pikkudieseliin tulee tarjolle myös kuusilovinen manuaalivaihteisto, jolla kulutuslukema painuu alimmillaan neljään litraan sadalla.Huomaamaton automaattiZF:n valmistama automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Siitä on kaksi eri versiota, joista toinen on varattu voimakkaimpien moottoreiden jatkeeksi.Uudesta Ingenium-moottoriperheestä kokeilimme nelisylinteristä kahden litran dieselmyllyä. Koeajossa oli tehokkaampi 180 hevosvoiman versio, mutta vielä hivenen pienempi kulutus luvataan 163 hevosvoiman versiolle.Tämä moottori osaa taloudellisen ajon ilmeisen hienosti, sillä käyntinopeus pysyy tavallisessa ajossa erittäin matalana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös nelivetonaRaakaa voimaa tarjoavat kolmilitraiset kuusisylinteriset moottorit, joista mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori tuottaa 340 tai 380 hevosvoimaa ja kahden turbon dieselkone 300.Maukkain ajokokemus tuli isolla dieselillä, jonka 700 newtonmetrin vääntömomentti on käytössä jo 2 000 kierroksen käyntinopeudessa.Kun se yhdistetään tanakkaan, sähkömekaanisesti tehostettuun ohjaukseen, ajokokemus on nautinnollinen. Takavedon lisäksi voi valita nelivedon – ensin ison bensiinimoottorin kanssa.Auto vaikutti sangen hiljaiselta. Häiritsevin ääni tuli ilmastointilaitteesta, joka puhkui viilennystä ohjaamoon. Säädöissä olisi korjaamista, sillä matkustajia uhkaa vilustuminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuollot sisältyvät hintaanMaahantuoja pyrkii laskemaan ostokynnystä Jaguar Care -palvelulla, jossa luvataan kolmen vuoden määräaikaishuollot veloituksetta ilman kilometrirajoitusta. Palveluun ei sisälly esimerkiksi sijaisautoa tai kuluvia osia, kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaguar XF 2.0 Ingenium diesel 180 R-Sport Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija