3.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen sekä mukava Jaguar XF Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukevyessä sedanissa yhdistyvät mukavuus ja urheilullisuus. Hyvää: ohjaustuntuma, suorituskyky, kulutus, vaihteisto. Huonoa: tavaratilan muoto, ilmastointilaitteen toiminta. Jaguar XF -kissapeto on 75-prosenttisesti alumiinia, mikä tekee siitä yhtä aikaa notkean, sitkeän ja erittäin kevyen. XF näyttää arvokkaammalta kuin se onkaan. Onko se sitten hyvä vai huono asia, onkin jo vaikeampi kysymys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakatilat kasvaneetXF on tunnistettavissa edeltäjänsä seuraajaksi, vaikka 83 prosenttia osista ja ulkoiset muodot on pantu uusiksi.Coupémainen porrasperämalli on vieläkin pitkä, 4,95-metrinen, vaikka kokonaismitasta on tingitty seitsemän milliä. Ilmanvastuksen pienentämiseksi korkeudestakin on nipistetty, mutta olennaisinta on akselivälin runsaan viiden sentin kasvu.Takamatkustajien polvi- ja pääntila on selvästi aiempaa suurempi.Urheilullinen ohjausTavaratila on syvä, ja sitä voi laajentaa kolmessa osassa, mutta kontin muotoilu ja penkinkaatovipujen käyttö ei yllä parhaimpien perheautojen tasolle.Auton takaosan jousituksessa on painotettu mukavuutta, kun taas Jaguar F-Typestä kopioitu etupyörien kaksoistukivarsikiinnitys takaa urheilullisen ohjaustuntuman kovassakin vauhdissa.Lähes kaikki XF:n ostajat valinnevat kahdeksanportaisen automaattivaihteiston, vaikka uuteen kahden litran pikkudieseliin tulee tarjolle myös kuusilovinen manuaalivaihteisto, jolla kulutuslukema painuu alimmillaan neljään litraan sadalla.Huomaamaton automaattiZF:n valmistama automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Siitä on kaksi eri versiota, joista toinen on varattu voimakkaimpien moottoreiden jatkeeksi.Uudesta Ingenium-moottoriperheestä kokeilimme nelisylinteristä kahden litran dieselmyllyä. Koeajossa oli tehokkaampi 180 hevosvoiman versio, mutta vielä hivenen pienempi kulutus luvataan 163 hevosvoiman versiolle.Tämä moottori osaa taloudellisen ajon ilmeisen hienosti, sillä käyntinopeus pysyy tavallisessa ajossa erittäin matalana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös nelivetonaRaakaa voimaa tarjoavat kolmilitraiset kuusisylinteriset moottorit, joista mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori tuottaa 340 tai 380 hevosvoimaa ja kahden turbon dieselkone 300.Maukkain ajokokemus tuli isolla dieselillä, jonka 700 newtonmetrin vääntömomentti on käytössä jo 2 000 kierroksen käyntinopeudessa.Kun se yhdistetään tanakkaan, sähkömekaanisesti tehostettuun ohjaukseen, ajokokemus on nautinnollinen. Takavedon lisäksi voi valita nelivedon – ensin ison bensiinimoottorin kanssa.Auto vaikutti sangen hiljaiselta. Häiritsevin ääni tuli ilmastointilaitteesta, joka puhkui viilennystä ohjaamoon. Säädöissä olisi korjaamista, sillä matkustajia uhkaa vilustuminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuollot sisältyvät hintaanMaahantuoja pyrkii laskemaan ostokynnystä Jaguar Care -palvelulla, jossa luvataan kolmen vuoden määräaikaishuollot veloituksetta ilman kilometrirajoitusta. Palveluun ei sisälly esimerkiksi sijaisautoa tai kuluvia osia, kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaguar XF 2.0 Ingenium diesel 180 R-Sport Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle