19.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen Volkswagen Polo GTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratavalmis paketti tarjoaa laatua myös arkiajoon. Hyvää: Yleistunnelma, jousitus, moottori. Huonoa: Sisämelu varauksin. Neljännen sukupolven Volkswagen Polo GTI jatkaa valmistajansa urheilullisten pikkuautojen ketjua. Kompakti ja suhteellisen kevyt auto tarjoaa järkevän annoksen suorituskykyä.Ulkoisesti GTI on ujostelematta erilainen. Myös sisustus noudattaa tyyliä, joka sopii auton luonteeseen. Mustat istuimet punaisilla tikkauksilla, alumiiniset polkimen pinnat, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja sporttimittaristot virittävät oikeaan tunnelmaan.Mallisto käsittää kaksi- ja nelioviset korimallit. Suomeen näistä tuodaan vain neliovista. Lisäksi Suomen mallit on aina varustettu seitsenportaisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehdas valmistaa GTI:tä myös kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Maahantuonti alkaa pian vuodenvaihteen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrä moottoriUudistunut moottori on kevyt ja taloudellinen. Yksi tapa säästää bensiiniä on kaksoissuihkutus. Uudessa moottorissa polttoainetta syötetään sekä suoraan sylinteriin että kuormituksen mukaan tarvittaessa imusarjaan.Lisäksi nokka-akseleissa on muuttuva ajoitus. Myös ahdin ja moottorin ohjauselektroniikka ovat kokeneet suuria muutoksia.Ennen Valencian moottoriradalle pääsyä saamme tutustua Polo GTI:n ominaisuuksiin maantiellä ja kaupunkiajossa.Moottorin luonne on nöyrä. Tehokkaaksi pakkaukseksi se on helppo ja miellyttävä rauhallisessa ajossa.Kaupungissa myös tarkka ohjaus ja napakka jousitus palvelevat hyvin tarkoitusta. Takavuosien kivirekitunnelmista on kasvettu ulos. Vaikka auton alusta tekee selväksi, että kapasiteettia kovaankin ajoon löytyy, ei matkustaminen käy kivuliaaksi edes kuoppaisella soratiellä.Räväkästi radallaRata-ajossa kaikki elektroniikka kytkettynä mutkien ulostulonopeus kärsii, sillä ajonvakautus puuttuu aktiivisesti tapahtumiin. Vetoluiston eston saa kytkettyä päältä. Ajonvakautuksenkin voi kytkeä käytännössä kokonaan pois ja samalla moottorin toiminta terävöityy.Nyt ajaminen on selväpiirteistä ja ajaja saa täyden päätäntävallan. Jousitus kantaa auton kovassakin nopeudessa. Kaarteissa tarkka ja tunnokas ohjaus helpottaa ajoa optimaalisessa luistossa.Myös jarrutuntuma on hyvä ja jarrujen teho riittävä. Ehkä yllättävintä on se, että sport-asetuksella automaattivaihteisto toimii niin hyvin, ettei käsin vaihtamiselle ole tarvetta. Toki ohjauspyörän vivuista tai vaihdekepistä se on mahdollista.Apulaitteita ääritilanteisiinVarustelu on hyvällä tasolla. Silti lisävarustelistalla on ominaisuuksia, joita reippaaseen ajoon mieltyneen kannattaa lunastaa.XDS+-järjestelmä jäljittelee tasauspyörästön lukkoa. Se jarruttaa sisäkaarteen pyörää ja välittää voimaa pitävämmälle puolelle. Näin auto ohjautuu kaarteeseen paremmin.Toinen näppärä varuste on Sport Mode -järjestelmä. Se vaikuttaa ohjaustehostimeen, iskunvaimentimiin ja sallii kovemmat pakoäänet.Iskunvaimentimissa neste ohjataan kahta eri reittiä. Normaaliajossa suoraviivaisempi reitti pitää vaimennuksen pehmeänä. Sport Mode kytkettynä neste kulkee vaimentimen sisällä hidastettua reittiä, jolloin sisään- ja ulosvaimennus on tehokkaampi.Teksti: Jari Kohonen, kuvat: Jari Kohonen ja Volkswagen Volkswagen Polo GTI Hinta alkaen 29 472 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 798 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 236 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 3983 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 204 l Omamassa: 1272 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?