19.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen Volkswagen Polo GTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratavalmis paketti tarjoaa laatua myös arkiajoon. Hyvää: Yleistunnelma, jousitus, moottori. Huonoa: Sisämelu varauksin. Neljännen sukupolven Volkswagen Polo GTI jatkaa valmistajansa urheilullisten pikkuautojen ketjua. Kompakti ja suhteellisen kevyt auto tarjoaa järkevän annoksen suorituskykyä.Ulkoisesti GTI on ujostelematta erilainen. Myös sisustus noudattaa tyyliä, joka sopii auton luonteeseen. Mustat istuimet punaisilla tikkauksilla, alumiiniset polkimen pinnat, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja sporttimittaristot virittävät oikeaan tunnelmaan.Mallisto käsittää kaksi- ja nelioviset korimallit. Suomeen näistä tuodaan vain neliovista. Lisäksi Suomen mallit on aina varustettu seitsenportaisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehdas valmistaa GTI:tä myös kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Maahantuonti alkaa pian vuodenvaihteen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrä moottoriUudistunut moottori on kevyt ja taloudellinen. Yksi tapa säästää bensiiniä on kaksoissuihkutus. Uudessa moottorissa polttoainetta syötetään sekä suoraan sylinteriin että kuormituksen mukaan tarvittaessa imusarjaan.Lisäksi nokka-akseleissa on muuttuva ajoitus. Myös ahdin ja moottorin ohjauselektroniikka ovat kokeneet suuria muutoksia.Ennen Valencian moottoriradalle pääsyä saamme tutustua Polo GTI:n ominaisuuksiin maantiellä ja kaupunkiajossa.Moottorin luonne on nöyrä. Tehokkaaksi pakkaukseksi se on helppo ja miellyttävä rauhallisessa ajossa.Kaupungissa myös tarkka ohjaus ja napakka jousitus palvelevat hyvin tarkoitusta. Takavuosien kivirekitunnelmista on kasvettu ulos. Vaikka auton alusta tekee selväksi, että kapasiteettia kovaankin ajoon löytyy, ei matkustaminen käy kivuliaaksi edes kuoppaisella soratiellä.Räväkästi radallaRata-ajossa kaikki elektroniikka kytkettynä mutkien ulostulonopeus kärsii, sillä ajonvakautus puuttuu aktiivisesti tapahtumiin. Vetoluiston eston saa kytkettyä päältä. Ajonvakautuksenkin voi kytkeä käytännössä kokonaan pois ja samalla moottorin toiminta terävöityy.Nyt ajaminen on selväpiirteistä ja ajaja saa täyden päätäntävallan. Jousitus kantaa auton kovassakin nopeudessa. Kaarteissa tarkka ja tunnokas ohjaus helpottaa ajoa optimaalisessa luistossa.Myös jarrutuntuma on hyvä ja jarrujen teho riittävä. Ehkä yllättävintä on se, että sport-asetuksella automaattivaihteisto toimii niin hyvin, ettei käsin vaihtamiselle ole tarvetta. Toki ohjauspyörän vivuista tai vaihdekepistä se on mahdollista.Apulaitteita ääritilanteisiinVarustelu on hyvällä tasolla. Silti lisävarustelistalla on ominaisuuksia, joita reippaaseen ajoon mieltyneen kannattaa lunastaa.XDS+-järjestelmä jäljittelee tasauspyörästön lukkoa. Se jarruttaa sisäkaarteen pyörää ja välittää voimaa pitävämmälle puolelle. Näin auto ohjautuu kaarteeseen paremmin.Toinen näppärä varuste on Sport Mode -järjestelmä. Se vaikuttaa ohjaustehostimeen, iskunvaimentimiin ja sallii kovemmat pakoäänet.Iskunvaimentimissa neste ohjataan kahta eri reittiä. Normaaliajossa suoraviivaisempi reitti pitää vaimennuksen pehmeänä. Sport Mode kytkettynä neste kulkee vaimentimen sisällä hidastettua reittiä, jolloin sisään- ja ulosvaimennus on tehokkaampi.Teksti: Jari Kohonen, kuvat: Jari Kohonen ja Volkswagen Volkswagen Polo GTI Hinta alkaen 29 472 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 798 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 236 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 3983 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 204 l Omamassa: 1272 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa