19.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen Volkswagen Polo GTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratavalmis paketti tarjoaa laatua myös arkiajoon. Hyvää: Yleistunnelma, jousitus, moottori. Huonoa: Sisämelu varauksin. Neljännen sukupolven Volkswagen Polo GTI jatkaa valmistajansa urheilullisten pikkuautojen ketjua. Kompakti ja suhteellisen kevyt auto tarjoaa järkevän annoksen suorituskykyä.Ulkoisesti GTI on ujostelematta erilainen. Myös sisustus noudattaa tyyliä, joka sopii auton luonteeseen. Mustat istuimet punaisilla tikkauksilla, alumiiniset polkimen pinnat, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja sporttimittaristot virittävät oikeaan tunnelmaan.Mallisto käsittää kaksi- ja nelioviset korimallit. Suomeen näistä tuodaan vain neliovista. Lisäksi Suomen mallit on aina varustettu seitsenportaisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehdas valmistaa GTI:tä myös kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Maahantuonti alkaa pian vuodenvaihteen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrä moottoriUudistunut moottori on kevyt ja taloudellinen. Yksi tapa säästää bensiiniä on kaksoissuihkutus. Uudessa moottorissa polttoainetta syötetään sekä suoraan sylinteriin että kuormituksen mukaan tarvittaessa imusarjaan.Lisäksi nokka-akseleissa on muuttuva ajoitus. Myös ahdin ja moottorin ohjauselektroniikka ovat kokeneet suuria muutoksia.Ennen Valencian moottoriradalle pääsyä saamme tutustua Polo GTI:n ominaisuuksiin maantiellä ja kaupunkiajossa.Moottorin luonne on nöyrä. Tehokkaaksi pakkaukseksi se on helppo ja miellyttävä rauhallisessa ajossa.Kaupungissa myös tarkka ohjaus ja napakka jousitus palvelevat hyvin tarkoitusta. Takavuosien kivirekitunnelmista on kasvettu ulos. Vaikka auton alusta tekee selväksi, että kapasiteettia kovaankin ajoon löytyy, ei matkustaminen käy kivuliaaksi edes kuoppaisella soratiellä.Räväkästi radallaRata-ajossa kaikki elektroniikka kytkettynä mutkien ulostulonopeus kärsii, sillä ajonvakautus puuttuu aktiivisesti tapahtumiin. Vetoluiston eston saa kytkettyä päältä. Ajonvakautuksenkin voi kytkeä käytännössä kokonaan pois ja samalla moottorin toiminta terävöityy.Nyt ajaminen on selväpiirteistä ja ajaja saa täyden päätäntävallan. Jousitus kantaa auton kovassakin nopeudessa. Kaarteissa tarkka ja tunnokas ohjaus helpottaa ajoa optimaalisessa luistossa.Myös jarrutuntuma on hyvä ja jarrujen teho riittävä. Ehkä yllättävintä on se, että sport-asetuksella automaattivaihteisto toimii niin hyvin, ettei käsin vaihtamiselle ole tarvetta. Toki ohjauspyörän vivuista tai vaihdekepistä se on mahdollista.Apulaitteita ääritilanteisiinVarustelu on hyvällä tasolla. Silti lisävarustelistalla on ominaisuuksia, joita reippaaseen ajoon mieltyneen kannattaa lunastaa.XDS+-järjestelmä jäljittelee tasauspyörästön lukkoa. Se jarruttaa sisäkaarteen pyörää ja välittää voimaa pitävämmälle puolelle. Näin auto ohjautuu kaarteeseen paremmin.Toinen näppärä varuste on Sport Mode -järjestelmä. Se vaikuttaa ohjaustehostimeen, iskunvaimentimiin ja sallii kovemmat pakoäänet.Iskunvaimentimissa neste ohjataan kahta eri reittiä. Normaaliajossa suoraviivaisempi reitti pitää vaimennuksen pehmeänä. Sport Mode kytkettynä neste kulkee vaimentimen sisällä hidastettua reittiä, jolloin sisään- ja ulosvaimennus on tehokkaampi.Teksti: Jari Kohonen, kuvat: Jari Kohonen ja Volkswagen Volkswagen Polo GTI Hinta alkaen 29 472 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 798 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 236 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 3983 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 204 l Omamassa: 1272 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?