14.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Volkswagen Caddy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ihmisten ja tavaroiden kuljettajana kunnostautunut Caddy uudistui. Hyvää: suorituskyky, jousitus, tavaratila. Huonoa: sisämelu takana, kolmannen istuinrivin jalkatilat. Autojen koon kasvaessa käsitteet vanhan mallin päivityksen ja kokonaan uuden mallin välillä hämärtyvät. Saivarteluun voi ajautua Volkswagen Caddyn kohdalla.Tehdas puhuu neljännestä sukupolvesta, vaikka mitat, alustarakenteet ja ovat ennestään tuttuja. Toisaalta sisustus ja tekniikka on kauttaaltaan uusi. Auton ilmeessä on paljon uusia piirteitä.Pakettiautoissa vältetään tietoisesti keskeisten mittojen muuttamista. Autoja varustellaan mm. takseiksi ja muuhun ammattikäyttöön. Esimerkiksi tavaratilan vaneroinnissa työtä helpottaa se, että materiaalien mitat säilyivät ennallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakaa ja hiljainenCaddy-mallisto muodostuu tuttuun tapaan perus-Caddyn lisäksi Caddy Maxista. Maxi on 47 senttiä pidempi versio. Akseliväliäkin on 32 senttiä enemmän.Molemmista on henkilöauto- ja pakettiautoversio. Maxi on henkilöautona seitsenpaikkainen. Silti tavaratila on kohtuullisen suuri.Caddy Maxin ohjaamon yleisilme on kuin Passatista. Kuljettajan istuimen ja ohjauspyörän runsaiden säätöjen yhteispelillä rakentuu mieluisa ajoasento.Onnistunut jousitusVääntävä kaksilitrainen dieselmoottori on tarjolla neljänä tehoversiona haarukassa 75–110 kW (102–150 hv). Tutustumisajossa oleva tehokkain vie kolmen hengen kuormalla autoa vaivattomasti. Täsmällinen kuusiportainen vaihteisto suoriutuu tehtävästään moitteitta.Vakaa ja henkilöautomainen käytös sekä suhteellisen vähäinen sisämelu ovat myönteistä. Jousitus on jo pienellä kuormalla mukava. Pakettiautomaista pontevuutta en havaitse. Ohjaus on tunnokas ja selkeä.Uutta Caddyssä on mukautuva vakionopeudensäädin. Etelä-Ranskan liikennesyklissä apulaite toimii miellyttävästi ja osoittautuu tarpeelliseksi.Päästöt kunnossaTiukkojen päästönormien vuoksi dieseleissä on AdBlue-säiliö. Valmistajan mukaan säiliöllinen ureapohjaista liuosta riittää 6 000–10 000 ajokilometrille. Mittaristo kertoo, milloin on aika lisätä liuosta. Jos rikkipäästöjen vähentämiseen tarkoitettu aine pääsee loppumaan, ei auto käynnisty.Päästötaso on alhainen ja se näkyy hinnastossa.Bensiinimoottorien katras on kattava alkaen yksilitraisesta. Suurimmasta (1,4 TSI) on tulossa tarjolle kaasu/bensiini-versio. Sen kulutus on pudonnut 28 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna.Pikamaisteltu litrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori antoi yllättävän myönteisen kuvan. Toki kuormana oli vain kaksi henkeä.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DSG Hinta alkaen 37 970 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?