23.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusiutunut Volkswagen Touareg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelisylinteristen valtakaudella on mukavaa kuunnella kuusikon hienostunutta murinaa. Hyvää: Moottori, kattava varustelu, viimeistely. Huonoa: Hinta, etuistuimen reisituki, istuma-asento takana. Volkswagen Touaregin uusiutumisen havaitseminen vaatii tarkkoja silmiä, sen verran vähäiset muutokset on tulokas kokenut. Keulassa on aiempaa terävämpiä linjoja ja ajovalojen design on uutta.Ylellisen ripauksen mukavuutta saa lisävarusteisella ilmajousituksella, joka sisältää automaattisen korkeudensäädön ja kuormaamista helpottavan lastaus-asennon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely vakuuttaaSisällä hellii nahka, avustimet toimivat ja vakiovarustelu tyydyttää vaativaakin makua. Vaikka etuistuimet säätyvät sähköllä 14 suuntaan, ei reisitukea ole riittävästi.Uusiutuminen pidensi vakiovarustelistaa, jolla ovat muun muassa ajotilanteen mukaan säätyvät kaksoisksenonit ajovaloina, pysäköintitutkat sekä kolaritilanteissa apuun käyvä monitörmäysjarrutus. Se alkaa törmäyksen jälkeen jarruttaa automaattisesti seuraavien törmäysten estämiseksi.Väkevä kuusisylinterinenKeulilla on kahdesta väkevästä V6-dieselmoottorista tehokkaampi. 262 hevosvoimaa on erittäin riittävästi. Arkiajossa ei tarvitse kutitella moottorin äärirajoja, joten matka-ajo on vaivatonta olipa edessä ylämäki, rekan ohitus tai mutkainen ajotaival.Näinä nelisylinteristen moottorien valtakaudella on mukavaa kuunnella kuusikon hienostunutta murinaa.Sitkas ja väkevä moottori sekä jatkuvatoiminen neliveto lyövät lumipöperössä kättä. Tiptronic-automaattivaihteisto vaihtaa pitävällä pinnalla ennakoitavasti ja viiveittä.Liukkaalla ja lumisohjossa vaihteisto, luistonesto ja neliveto joutuvat koetukselle. Aika ajoin voimanjaon yhteistyössä on hienoisia viiveitä, mutta matka jatkuu.Salakavalan kookasYmpäri auton näyttävä kamerakuva ja peruutuskamera helpottavat pysäköintiä. Anturit ovat herkkiä lumen ja jään tekosille: virhepiipitykset olivat jokapäiväisiä ja tulivat eri päivinä eri puolilta autoa.Tavaratila on salakavalan kookas. Kontti näyttää vaatimattomalta, mutta on muodoltaan selkeä ja litrojakin on lähes 700. Raskaampien esineiden pakkaaminenkin käy, sillä lastaus helpottuu napista painamalla, jolloin ilmajousitus laskee takapäätä.Takana on hyvät tilat kahdelle, mutta keskipaikan mukavuuden vie keskitunneli, joka syö jalkatilaa ja kohottaa keskellä istujan polvet koukkuun. Takaistuimet ovat matalalla ja levymäiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinnikäs veturiAutosta on sinnikkääksi veturiksi asuntovaunun vetämiseen, sillä jarrullinen vetokyky on 3 500 kiloa.Maavaraa on kohtuulliset 20 senttiä. Maastokelpoisin on Terrain Tech -versio, jossa alustaa on korotettu edestä 15 milimetrillä ja takaa 10 millimetrillä. Versio lähestyy aitoa maastoautoa, sillä tarjolla on myös tasauspyörästön lukitus taka-akselille ja alennusvaihteisto.Moottorin teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on laskenut. Talvisessa koeajossa keskikulutus kipuaa liki yhdeksään litraan.Kireinä pakkaspäivinä tuli todistetuksi, että liha on heikkoa: lämmitetty ohjauspyörä on lähes välttämätön.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic Hinta alkaen 92 426 € Koeajetun auton hinta varusteineen 120 681 € Ajoneuvovero 169 €/ v Käyttövoimavero 582 €/ v Moottori 2 967 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 193 kW (262 hv), 3800–4400 r/min Vääntö 580 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 6,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4801 mm, leveys 1940 mm, korkeus 1709 mm, akseliväli 2893 mm Tavaratila: 697 l Omamassa: 2185 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 3 500 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa