23.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusiutunut Volkswagen Touareg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelisylinteristen valtakaudella on mukavaa kuunnella kuusikon hienostunutta murinaa. Hyvää: Moottori, kattava varustelu, viimeistely. Huonoa: Hinta, etuistuimen reisituki, istuma-asento takana. Volkswagen Touaregin uusiutumisen havaitseminen vaatii tarkkoja silmiä, sen verran vähäiset muutokset on tulokas kokenut. Keulassa on aiempaa terävämpiä linjoja ja ajovalojen design on uutta.Ylellisen ripauksen mukavuutta saa lisävarusteisella ilmajousituksella, joka sisältää automaattisen korkeudensäädön ja kuormaamista helpottavan lastaus-asennon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely vakuuttaaSisällä hellii nahka, avustimet toimivat ja vakiovarustelu tyydyttää vaativaakin makua. Vaikka etuistuimet säätyvät sähköllä 14 suuntaan, ei reisitukea ole riittävästi.Uusiutuminen pidensi vakiovarustelistaa, jolla ovat muun muassa ajotilanteen mukaan säätyvät kaksoisksenonit ajovaloina, pysäköintitutkat sekä kolaritilanteissa apuun käyvä monitörmäysjarrutus. Se alkaa törmäyksen jälkeen jarruttaa automaattisesti seuraavien törmäysten estämiseksi.Väkevä kuusisylinterinenKeulilla on kahdesta väkevästä V6-dieselmoottorista tehokkaampi. 262 hevosvoimaa on erittäin riittävästi. Arkiajossa ei tarvitse kutitella moottorin äärirajoja, joten matka-ajo on vaivatonta olipa edessä ylämäki, rekan ohitus tai mutkainen ajotaival.Näinä nelisylinteristen moottorien valtakaudella on mukavaa kuunnella kuusikon hienostunutta murinaa.Sitkas ja väkevä moottori sekä jatkuvatoiminen neliveto lyövät lumipöperössä kättä. Tiptronic-automaattivaihteisto vaihtaa pitävällä pinnalla ennakoitavasti ja viiveittä.Liukkaalla ja lumisohjossa vaihteisto, luistonesto ja neliveto joutuvat koetukselle. Aika ajoin voimanjaon yhteistyössä on hienoisia viiveitä, mutta matka jatkuu.Salakavalan kookasYmpäri auton näyttävä kamerakuva ja peruutuskamera helpottavat pysäköintiä. Anturit ovat herkkiä lumen ja jään tekosille: virhepiipitykset olivat jokapäiväisiä ja tulivat eri päivinä eri puolilta autoa.Tavaratila on salakavalan kookas. Kontti näyttää vaatimattomalta, mutta on muodoltaan selkeä ja litrojakin on lähes 700. Raskaampien esineiden pakkaaminenkin käy, sillä lastaus helpottuu napista painamalla, jolloin ilmajousitus laskee takapäätä.Takana on hyvät tilat kahdelle, mutta keskipaikan mukavuuden vie keskitunneli, joka syö jalkatilaa ja kohottaa keskellä istujan polvet koukkuun. Takaistuimet ovat matalalla ja levymäiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinnikäs veturiAutosta on sinnikkääksi veturiksi asuntovaunun vetämiseen, sillä jarrullinen vetokyky on 3 500 kiloa.Maavaraa on kohtuulliset 20 senttiä. Maastokelpoisin on Terrain Tech -versio, jossa alustaa on korotettu edestä 15 milimetrillä ja takaa 10 millimetrillä. Versio lähestyy aitoa maastoautoa, sillä tarjolla on myös tasauspyörästön lukitus taka-akselille ja alennusvaihteisto.Moottorin teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on laskenut. Talvisessa koeajossa keskikulutus kipuaa liki yhdeksään litraan.Kireinä pakkaspäivinä tuli todistetuksi, että liha on heikkoa: lämmitetty ohjauspyörä on lähes välttämätön.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic Hinta alkaen 92 426 € Koeajetun auton hinta varusteineen 120 681 € Ajoneuvovero 169 €/ v Käyttövoimavero 582 €/ v Moottori 2 967 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 193 kW (262 hv), 3800–4400 r/min Vääntö 580 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 6,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4801 mm, leveys 1940 mm, korkeus 1709 mm, akseliväli 2893 mm Tavaratila: 697 l Omamassa: 2185 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 3 500 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla