27.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: viimeistelty ja hiljainen Audi A4 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A4 Avant ottaa osansa suositussa autoluokassa. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan muunneltavuus, hiljaisuus, mittaristo. Huonoa: jalkatilat takana, lisävarusteiden hinnat. Koeajossa on uudenkarhea farmariauto, Audi A4 Avant, joten merkittävä valintaperuste merkin, hinnan, laatumielikuvan, ajettavuuden ja moottorivalikoiman ohella ovat tulokkaan kyvyt kuljettaa tavaraa.Tilaa tavaroille on 505 litraa eli 15 litraa edellismallia enemmän. Takakontin muoto ja käytettävyys sekä muunneltavuus ovat hyvää luokkaa. Takaistuinten selkänojat kaatuvat nyt takakontin mekaanisesta vivusta, mikä on käyttömukavuuden kannalta hyvä uudistus sitten edellismallin.Takaselkänojat kaadettuna tavaratilan pohja ei kuitenkaan ole aivan tasainen. Tällöin kuljetuskapasiteetti kasvaa 1 510 litraan, joka tarkoittaa silmämääräisesti arvioiden sitä, että konttiin mahtuisi etupyörä irrotettuna kyljelleen ainakin yksi maastopyörä.Sähkötoiminen takaluukku ja automaattisesti tieltä vetäytyvä tavaratilan suojapeite ovat Suomessa vakiovaruste. Jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla avautuva takaluukku on tehdaslisävaruste, joka maksaa 853–920 autoverollista euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksei kiinnitysidea ole vakiona?Tavaratilan kiinnityskiskot ja -sarja ovat niin jämäkkä ja kekseliäs lisävaruste, että on harmi, etteivät ne ole vakiovaruste. Tavarat paikoillaan pitävä kokonaisuus maksaa tehdaslisävarusteena 308–332 autoverollista euroa.Myös tavaratilan kääntömatto on hyvä idea, sen kumipuoli kun suojaa paikkoja, kun konttiin on nostettava vaikka kuraisia harrastusvermeitä. Kääntömatto maksaa 190–204 euroa.Etusivulasit äänieristelasisina sisältyvät comfort pakettiin, joka maksaa 2 489–2 683 euroa, mutta ne saa myös yksittäisenä lisävarusteena, jolloin kuvetta on kaivettava 225–243 euron verran.Sutjakat muodotTulokkaan muodot ovat farmariautoksi sutjakat: sivusta ja takaviistosta katsottuna Audin takaosa ei näytä pullistuneelta muuhun koriin kuulumattomalta lisäkkeeltä vaan on osa luontaisia linjoja. Etuviistosta autoa ei ensivilkaisulta edes huomaa farmarikoriseksi. Tuulitunnelissa on ilmiselvästi vietetty aikaa, mistä kielii erittäin alhainen ilmanvastuskerroin 0,26.Se on vain arvo, mutta tekee hyvää sekä korville että kukkarolle. Matala ilmavastus kun kaitsee tuulensuhinoita ja edesauttaa myös polttoainetaloudellisuutta.Kulutusta kaitsee myös se, että uutuus on 120 kiloa edellismallia kevyempi, joka on pitkälti sen ansiota, että korirakenteissa on käytetty aiempaa enemmän fiksumpia liitoksia ja kevyempiä suurlujuusteräksiä, eikä tätä ole tehty vääntöjäykkyyden kustannuksella.Koukuttava ajettavaVäkevällä moottorilla varustetun nelivetoisen luvattu keskikulutus on optimistinen 6,1 litraa sadalla kilometrillä.Koeajossa Marseillen kaupungin ympäristössä Ranskassa ei tuohon lukemaan ylletty, ei likikään. Keskikulutus huiteli pitkälti yli yhdeksässä litrassa, joskin osasyynä oli auton kiihtyvyyden ja eri ajotilojen kokeileminen.Potkua riittää yli 250 hevosvoimaa ja seitsenportainen automaattivaihteisto annostelee sen käyttöön viiveittä ja hienostuneesti. Ajoelämys on vähintäänkin vaivaton: ylisanoihin sortumatta peräti koukuttava. Hyvä ohjaustuntuman ja tasapainon vuoksi autoa on lysti viedä myös kapeilla mutkateillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomalainen kosketusPientä ylpeyttä suomalaisen rinnassa nostattaa se, että Audi A4:n virtuaalimittaristossa on espoolaisen Rightware-yrityksen osaamista. Mittaristonäkymä on erittäin selkeä ja muunneltavissa. Tämän mittariston haluavan on kaivettava kuvetta 747–805 euron verran.Näyttö kojelaudan yläosassa on kookas, mutta sijaintinsa vuoksi on se on erittäin herkkä ikäville heijasteluille.Etuistuimet ovat perushyvät ja säätyvät sähköisesti. Takana istuimet ovat levymäiset, eivätkä juuri tue istujaansa sivusuunnassa. Takana on tyköistuva tunnelma. Kardaanitunneli on niin muhkea, ettei keskipaikalla olisi lysti istua, eikä reunapaikoillakaan ole ruhtinaallisesti tilaa jaloille.Viimeistely vakuuttaaSisällä ilme on viimeistelty ja materiaalituntu laadukas. Toisaalta jos valitsee koeajoautoja edullisemman varustetason, käy toteen sanonta kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Esimerkiksi kolmesta erilaisesta alumiinin näköisestä paneelista kaksi on pinnaltaan ehtaa tavaraa, kolmas tyylikästä mattapintaa mutta ehtaa muovia.Suomessa Audista on tarjolla kaksi varustelutasoa Business ja Business sport. Tyyriimpi tuo mukanaa erovaisuuksia sekä toimintoihin että ulkonäköön. Autonsa voi kuorruttaa Audin tapaan monilla erilaisilla ja varsin hinnakkailla varustepaketeilla, jotka tuovat mukanaan turva-avustimia, käytettävyystoimintoja tai ulko- ja sisäpuolen ilmeeseen ylellisyyttä ja erottuvuutta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S tronic Business Sport Hinta alkaen 59 412 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 370 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?