27.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: viimeistelty ja hiljainen Audi A4 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A4 Avant ottaa osansa suositussa autoluokassa. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan muunneltavuus, hiljaisuus, mittaristo. Huonoa: jalkatilat takana, lisävarusteiden hinnat. Koeajossa on uudenkarhea farmariauto, Audi A4 Avant, joten merkittävä valintaperuste merkin, hinnan, laatumielikuvan, ajettavuuden ja moottorivalikoiman ohella ovat tulokkaan kyvyt kuljettaa tavaraa.Tilaa tavaroille on 505 litraa eli 15 litraa edellismallia enemmän. Takakontin muoto ja käytettävyys sekä muunneltavuus ovat hyvää luokkaa. Takaistuinten selkänojat kaatuvat nyt takakontin mekaanisesta vivusta, mikä on käyttömukavuuden kannalta hyvä uudistus sitten edellismallin.Takaselkänojat kaadettuna tavaratilan pohja ei kuitenkaan ole aivan tasainen. Tällöin kuljetuskapasiteetti kasvaa 1 510 litraan, joka tarkoittaa silmämääräisesti arvioiden sitä, että konttiin mahtuisi etupyörä irrotettuna kyljelleen ainakin yksi maastopyörä.Sähkötoiminen takaluukku ja automaattisesti tieltä vetäytyvä tavaratilan suojapeite ovat Suomessa vakiovaruste. Jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla avautuva takaluukku on tehdaslisävaruste, joka maksaa 853–920 autoverollista euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksei kiinnitysidea ole vakiona?Tavaratilan kiinnityskiskot ja -sarja ovat niin jämäkkä ja kekseliäs lisävaruste, että on harmi, etteivät ne ole vakiovaruste. Tavarat paikoillaan pitävä kokonaisuus maksaa tehdaslisävarusteena 308–332 autoverollista euroa.Myös tavaratilan kääntömatto on hyvä idea, sen kumipuoli kun suojaa paikkoja, kun konttiin on nostettava vaikka kuraisia harrastusvermeitä. Kääntömatto maksaa 190–204 euroa.Etusivulasit äänieristelasisina sisältyvät comfort pakettiin, joka maksaa 2 489–2 683 euroa, mutta ne saa myös yksittäisenä lisävarusteena, jolloin kuvetta on kaivettava 225–243 euron verran.Sutjakat muodotTulokkaan muodot ovat farmariautoksi sutjakat: sivusta ja takaviistosta katsottuna Audin takaosa ei näytä pullistuneelta muuhun koriin kuulumattomalta lisäkkeeltä vaan on osa luontaisia linjoja. Etuviistosta autoa ei ensivilkaisulta edes huomaa farmarikoriseksi. Tuulitunnelissa on ilmiselvästi vietetty aikaa, mistä kielii erittäin alhainen ilmanvastuskerroin 0,26.Se on vain arvo, mutta tekee hyvää sekä korville että kukkarolle. Matala ilmavastus kun kaitsee tuulensuhinoita ja edesauttaa myös polttoainetaloudellisuutta.Kulutusta kaitsee myös se, että uutuus on 120 kiloa edellismallia kevyempi, joka on pitkälti sen ansiota, että korirakenteissa on käytetty aiempaa enemmän fiksumpia liitoksia ja kevyempiä suurlujuusteräksiä, eikä tätä ole tehty vääntöjäykkyyden kustannuksella.Koukuttava ajettavaVäkevällä moottorilla varustetun nelivetoisen luvattu keskikulutus on optimistinen 6,1 litraa sadalla kilometrillä.Koeajossa Marseillen kaupungin ympäristössä Ranskassa ei tuohon lukemaan ylletty, ei likikään. Keskikulutus huiteli pitkälti yli yhdeksässä litrassa, joskin osasyynä oli auton kiihtyvyyden ja eri ajotilojen kokeileminen.Potkua riittää yli 250 hevosvoimaa ja seitsenportainen automaattivaihteisto annostelee sen käyttöön viiveittä ja hienostuneesti. Ajoelämys on vähintäänkin vaivaton: ylisanoihin sortumatta peräti koukuttava. Hyvä ohjaustuntuman ja tasapainon vuoksi autoa on lysti viedä myös kapeilla mutkateillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomalainen kosketusPientä ylpeyttä suomalaisen rinnassa nostattaa se, että Audi A4:n virtuaalimittaristossa on espoolaisen Rightware-yrityksen osaamista. Mittaristonäkymä on erittäin selkeä ja muunneltavissa. Tämän mittariston haluavan on kaivettava kuvetta 747–805 euron verran.Näyttö kojelaudan yläosassa on kookas, mutta sijaintinsa vuoksi on se on erittäin herkkä ikäville heijasteluille.Etuistuimet ovat perushyvät ja säätyvät sähköisesti. Takana istuimet ovat levymäiset, eivätkä juuri tue istujaansa sivusuunnassa. Takana on tyköistuva tunnelma. Kardaanitunneli on niin muhkea, ettei keskipaikalla olisi lysti istua, eikä reunapaikoillakaan ole ruhtinaallisesti tilaa jaloille.Viimeistely vakuuttaaSisällä ilme on viimeistelty ja materiaalituntu laadukas. Toisaalta jos valitsee koeajoautoja edullisemman varustetason, käy toteen sanonta kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Esimerkiksi kolmesta erilaisesta alumiinin näköisestä paneelista kaksi on pinnaltaan ehtaa tavaraa, kolmas tyylikästä mattapintaa mutta ehtaa muovia.Suomessa Audista on tarjolla kaksi varustelutasoa Business ja Business sport. Tyyriimpi tuo mukanaa erovaisuuksia sekä toimintoihin että ulkonäköön. Autonsa voi kuorruttaa Audin tapaan monilla erilaisilla ja varsin hinnakkailla varustepaketeilla, jotka tuovat mukanaan turva-avustimia, käytettävyystoimintoja tai ulko- ja sisäpuolen ilmeeseen ylellisyyttä ja erottuvuutta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S tronic Business Sport Hinta alkaen 59 412 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 370 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen