12.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen e-up! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ketterä kaupunkiauto, jonka valtti on äänettömyys. Hyvää: ajossa päästötön, äänettömyys, ketteryys kaupunkiajossa. Huonoa: hinnakkuus, alituinen lataustarve, pitkähkö latausaika. Moottorin koeajossa Volkswagen e-up!, joka osoittautui konstikkaasti nimettyksi autoksi. Muttei nimi miestä, jos ei mies nimeä…Up on kekseliäin sisätilaratkaisuin ideoitu pikkuauto: matkustamoltaan tilavampi kuin ulkoa uskoisi. Takaovet helpottavat kyytiin kapuamista. Takana jaloille on varsin niukat tilat, mutta muutoin korin neliskanttisuus tuo sisälle ilmavuutta. Tavaratila tosin on onnettoman pieni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeikeä ja ketteräLoppusyksystä Suomeen rantautunut sähkö-up on veikeä tapaus. Ja aivan mahtipeli kaupunkiviidakossa. Ketterä, kevyt ja kerkeä kiihtymään.Ajamisen vaivattomuuden takaa erinomainen käsiteltvyys, josta on kiittäminen luontevaa ohjaustuntumaa ja aivan korin kulmissa sijaitsevia renkaita. Up on mittaansa nähden eli 3,5–metriseksi yllättävän vakaa kulkupeli myös maantiellä jos sivutulen heilautteluja ei laske lukuun. Upin vahvuudet eivät ole moottoritiellä ilmeiset, mutteivat toivottamat. Alusta ja jousitus tarjoavat autoluokassaan riittävän jämäkän ajoelämyksen.Ehtyviä kilometrejäUpin akilleen kantapää on toimintamatka. Pidemmät ajot saa suunnittella visusti ennakolta. Taistelu ajotarpeiden ja katoavien kilometrien välillä on karua. Ajoreitin ja ajan käytön on mukauduttava siihen, että autopienokaista saa syöttää kuin ihmistainta ikään: tiuhaan.Näytön kertoma 160 kilometrin toimintamatka hupenee silmissä etenkin aamukankealla autolla ajettaessa. Kun keskivauhti ruuhka-ajossa taajamassa oli 30 km/h ja keskikulutus 25 kWh/100 km, väheni luvattu toimintamatka 11 kilometriä kahden kilometrin matkalla.Yhtälöön vaikuttaa auton ja ulkoilman lämpötilan lisäksi se, mitkä mukavuusominaisuudet ovat käytössä. Penkin- ja matkustamon lämmittäminen ja radionkin käyttö syövät virtasta.Kulutukseen voi vaikuttaa ajotavalla: vauhdin kasvaessa kulutus kasvaa rajummin kuin suoraviivaisesti, ja rajut kiihdyttelyt ovat myrkkyä. Vastamyrkkyä on järkevän ajaminen eli liikennevirran ennakointi.Itaraksi mukavuudesta tinkienSähköautolla ajavasta kehkeytyy jo viikossa itara kuski, joka säästelee kilometrejä mukavuudesta tinkien. Ajoasetukset ovat normal, Eco ja Eco+.Eco-asetusten suhteessa maksimiteho, maksimivääntö ja huippunopeus leikkautuvat asteittain. Teho muuttuu arvoin 60–50–40 kW, vääntö 210–167–133 Nm ja huippunopeus130–120–95 km/h.Ilmastointi toimii samoin portain normaalisti, teholtaan alennettuna tai vain tuuletuksella.Tehon leikkaus todella tuntuu. Kumimaisen outo kaasupoljintuntuma muuttuu Eco ja Eco+-asetuksilla entistä oudommaksi. Kiihdytyskyvyt nopeusvälillä 0–60 km/h ovat sekunteina 4,9–6,1–7,6.Up kiihtyy nollasta sataan ripeimmillään 12,4 sekunnissa. Eco+-asetuksella auto kulkee korkeintaan 95 kilometrin tuntivauhta. Tuli kokeiltua, ei muuten kulje kilometriäkään lujempaa, todensi myös varjomittarina käytetty irtonavigaattori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevää jarrutustaKilometrejä voi säästää vaihteiston B-asetuksella, jolloin moottorijarrutus kerää energiaa talteen. Eteenpäin vievästä sähkömoottorista tulee hetkellisesti sähköenergiaa varastoiva generaattori.Hidastuminen on väkevää. Jalan nosto kaasulta hidastaa Upin tehokkaasti, jarrua tarvitsee ruuhka-ajossa useimmiten vain hipaista juuri ennen jonon päähän pysähtymistä.Perässäkulkijat sydämentykytyksiltä säästää se, että B-asetuksella jalan nosto kaasulta sytyttää jarruvalot.Korvia hivellenUpin rengasmelu kantaa sisälle taajamassa ja eritoten moottoriteillä, jolloin kuoroon käyvät myös tuulen suhinat.Toisaalta tässä auto- ja hintaluokassa ei voi vaatia premium-äänettömyyttä. Ja tuulen suhinat kuulee kun moottoriäänet ovat korkeintaan vienoa ujellusta.Matka-ajossa voi nauttia musiikista tai keskustelusta. Se ei aina luonnistu vallasväen vaunuissakaan.Lataus vie 6–9 tuntiaUpin tilapäislatauslaite on varustetu normaalilla kotipistokkeella. Tällöin maksimilatausvirta on 10A ja latausaika 9 tuntia. Kotilatauslaitteella voidaan ladata 16A latausvirralla. Tuolloin latausaika on noin 6 tuntia. Pikalatauksella akusto latautuu puolessa tunnissa 80 prosenttisesti.Sähkö-Upin ostaja saa veloituksettoman latausopastuksen, jossa PlugIt Oy:n edustaja käy tarkastamassa latauspaikan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen e-up! 60 kW Hinta alkaen 28 645 € Ajoneuvovero 43 €/ v Käyttövoimavero 82 €/ v Moottori Sähkömoottori, yksiportainen välitys, etuveto. Teho (82 hv), 2800–12000 r/min Vääntö (2800 r/min) Teho 60 kW, 210 r/min Vääntö (2800 r/min) Toimintamatka 120–160 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,7 (yhd.) (l/km) Mitat pituus 3540 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1489 mm, akseliväli 2421 mm Tavaratila: 250 l Omamassa: 1214 kg Muu tieto Latausaika 6–9 tuntia (3,6/2,3 kW). Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”