12.12.2014

Koeajo: Volkswagen e-up!

Ketterä kaupunkiauto, jonka valtti on äänettömyys. Hyvää: ajossa päästötön, äänettömyys, ketteryys kaupunkiajossa. Huonoa: hinnakkuus, alituinen lataustarve, pitkähkö latausaika.

Moottorin koeajossa Volkswagen e-up!, joka osoittautui konstikkaasti nimettyksi autoksi. Muttei nimi miestä, jos ei mies nimeä…

Up on kekseliäin sisätilaratkaisuin ideoitu pikkuauto: matkustamoltaan tilavampi kuin ulkoa uskoisi. Takaovet helpottavat kyytiin kapuamista. Takana jaloille on varsin niukat tilat, mutta muutoin korin neliskanttisuus tuo sisälle ilmavuutta. Tavaratila tosin on onnettoman pieni.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Veikeä ja ketterä

Loppusyksystä Suomeen rantautunut sähkö-up on veikeä tapaus. Ja aivan mahtipeli kaupunkiviidakossa. Ketterä, kevyt ja kerkeä kiihtymään.

Ajamisen vaivattomuuden takaa erinomainen käsiteltvyys, josta on kiittäminen luontevaa ohjaustuntumaa ja aivan korin kulmissa sijaitsevia renkaita. Up on mittaansa nähden eli 3,5–metriseksi yllättävän vakaa kulkupeli myös maantiellä jos sivutulen heilautteluja ei laske lukuun. Upin vahvuudet eivät ole moottoritiellä ilmeiset, mutteivat toivottamat. Alusta ja jousitus tarjoavat autoluokassaan riittävän jämäkän ajoelämyksen.

Ehtyviä kilometrejä

Upin akilleen kantapää on toimintamatka. Pidemmät ajot saa suunnittella visusti ennakolta. Taistelu ajotarpeiden ja katoavien kilometrien välillä on karua. Ajoreitin ja ajan käytön on mukauduttava siihen, että autopienokaista saa syöttää kuin ihmistainta ikään: tiuhaan.

Näytön kertoma 160 kilometrin toimintamatka hupenee silmissä etenkin aamukankealla autolla ajettaessa. Kun keskivauhti ruuhka-ajossa taajamassa oli 30 km/h ja keskikulutus 25 kWh/100 km, väheni luvattu toimintamatka 11 kilometriä kahden kilometrin matkalla.

Yhtälöön vaikuttaa auton ja ulkoilman lämpötilan lisäksi se, mitkä mukavuusominaisuudet ovat käytössä. Penkin- ja matkustamon lämmittäminen ja radionkin käyttö syövät virtasta.

Kulutukseen voi vaikuttaa ajotavalla: vauhdin kasvaessa kulutus kasvaa rajummin kuin suoraviivaisesti, ja rajut kiihdyttelyt ovat myrkkyä. Vastamyrkkyä on järkevän ajaminen eli liikennevirran ennakointi.

Itaraksi mukavuudesta tinkien

Sähköautolla ajavasta kehkeytyy jo viikossa itara kuski, joka säästelee kilometrejä mukavuudesta tinkien. Ajoasetukset ovat normal, Eco ja Eco+.

Eco-asetusten suhteessa maksimiteho, maksimivääntö ja huippunopeus leikkautuvat asteittain. Teho muuttuu arvoin 60­–50–40 kW, vääntö 210–167–133 Nm ja huippunopeus130–120–95 km/h.

Ilmastointi toimii samoin portain normaalisti, teholtaan alennettuna tai vain tuuletuksella.

Tehon leikkaus todella tuntuu. Kumimaisen outo kaasupoljintuntuma muuttuu Eco ja Eco+-asetuksilla entistä oudommaksi. Kiihdytyskyvyt nopeusvälillä 0–60 km/h ovat sekunteina 4,9–6,1–7,6.

Up kiihtyy nollasta sataan ripeimmillään 12,4 sekunnissa. Eco+-asetuksella auto kulkee korkeintaan 95 kilometrin tuntivauhta. Tuli kokeiltua, ei muuten kulje kilometriäkään lujempaa, todensi myös varjomittarina käytetty irtonavigaattori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väkevää jarrutusta

Kilometrejä voi säästää vaihteiston B-asetuksella, jolloin moottorijarrutus kerää energiaa talteen. Eteenpäin vievästä sähkömoottorista tulee hetkellisesti sähköenergiaa varastoiva generaattori.

Hidastuminen on väkevää. Jalan nosto kaasulta hidastaa Upin tehokkaasti, jarrua tarvitsee ruuhka-ajossa useimmiten vain hipaista juuri ennen jonon päähän pysähtymistä.

Perässäkulkijat sydämentykytyksiltä säästää se, että B-asetuksella jalan nosto kaasulta sytyttää jarruvalot.

Korvia hivellen

Upin rengasmelu kantaa sisälle taajamassa ja eritoten moottoriteillä, jolloin kuoroon käyvät myös tuulen suhinat.

Toisaalta tässä auto- ja hintaluokassa ei voi vaatia premium-äänettömyyttä. Ja tuulen suhinat kuulee kun moottoriäänet ovat korkeintaan vienoa ujellusta.

Matka-ajossa voi nauttia musiikista tai keskustelusta. Se ei aina luonnistu vallasväen vaunuissakaan.

Lataus vie 6–9 tuntia

Upin tilapäislatauslaite on varustetu normaalilla kotipistokkeella. Tällöin maksimilatausvirta on 10A ja latausaika 9 tuntia. Kotilatauslaitteella voidaan ladata 16A latausvirralla. Tuolloin latausaika on noin 6 tuntia. Pikalatauksella akusto latautuu puolessa tunnissa 80 prosenttisesti.

Sähkö-Upin ostaja saa veloituksettoman latausopastuksen, jossa PlugIt Oy:n edustaja käy tarkastamassa latauspaikan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Volkswagen e-up! 60 kW

Hinta alkaen

28 645 €

Ajoneuvovero

43 €/ v

Käyttövoimavero

82 €/ v

Moottori

Sähkömoottori, yksiportainen välitys, etuveto.

Teho

(82 hv), 2800–12000 r/min

Vääntö

(2800 r/min)

Teho

60 kW, 210 r/min

Vääntö

(2800 r/min)

Toimintamatka

120–160 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,4 s

Huippunopeus

130 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 11,7 (yhd.) (l/km)

Mitat

pituus 3540 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1489 mm, akseliväli 2421 mm
Tavaratila: 250 l
Omamassa: 1214 kg

Muu tieto

Latausaika 6–9 tuntia (3,6/2,3 kW).

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat