19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi TT RS tarjoaa säädyllistä anarkiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS on osoitus, että 400-heppainenkin auto voi olla helppo ajettava, kunhan se tulee Ingolstadtista. Kun on hiljattain koeajanut Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion, BMW M3:n ja Mercedes-AMG C 63 S Coupén kaltaisia takavetohurjimuksia, uusi Audi TT RS tuntuu niiden rinnalla lähes helpotuksen huokaukselta.Ei TT RS silti mikään neitiauto ole, kaukana siitä. 2,5-litrainen ahdettu viisisylinterinen bensakone antaa käyttöön tasan 400 hevosvoimaa, mikä on 60 hv enemmän kuin edeltävässä mallissa. Identtisestä iskutilavuudesta huolimatta kone on pistetty lohkoa myöten uusiksi.Tarvittaessa TT RS Coupé kiihtyy sataseen 3,7 sekunnissa, ja kaksipaikkainen Roadster saavuttaa saman rajapyykin kaksi kymmenystä hitaammin. Rajoitetun 250 km/h huippunopeuden voi halutessaan nostaa lukemaan 280 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina quattronaMikä sitten tekee Audi TT RS:stä niin simppelin ajaa?Salaisuutena on kompakti koko (pituus 4,2 m), minkä lisäksi auto on säilyttänyt suhteellisen keveytensä (Coupé: 1 440 kg). Tärkeintä on kuitenkin se, että jokainen uusi TT RS on varustettu sähköisellä monilevykytkimellä toteutetulla nelivedolla sekä seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.Niinpä ajokäytös on noihin takavetoisiin viisisataaheppaisiin nähden lähinnä idioottivarmaa.Toki TT RS:nkin varmasti saa lipeämään ja kunnolla, mutta tuollainen 80-prosenttinen vauhti, joka espanjalaisella Jaraman radalla oli jo aikamoista tykitystä, sujui pääpiirteittäin kuin kiskoilla.Vain keventävissä nopeissa kaarteissa oli havaittavissa lievää heilahtelua, mikä ei kuitenkaan vaikuttanut ajolinjaan. Kovissa jarrutuksissa auto kylläkin haki suuntaansa melko selvästi.Kuin tatti tiessäMitä tulee vetopitoon, provosoimalla perän saa irrotettua hieman keulaa laajempaan luisuun, mutta yleensä mutkat mennään tiukan neutraalissa otteessa, ja kaasua voi polkea melko surutta, vaikka ajonvakautuksen olisi ottanut kokonaan pois päältä.Viiden pytyn murina kuulostaa edelleen hienolta ja nostalgiselta, joskin siinä on aiemmista Hannu Mikkola -muistikuvista poikkeavaa rosoisuutta.Moottorin käynnistäminen ohjauspyörän nappulasta, automaattinen lähtöjärjestelmä, RS-tuunattu virtuaalinen mittaristo sekä kiinteillä pääntuilla varustetut sporttipenkit lisäävät tunnelmaa.Lisää TT RS:n yksityiskohdista ja maantietunnelmista myöhemmin julkaistavassa laajemmassa artikkelissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi, Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous