19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi TT RS tarjoaa säädyllistä anarkiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS on osoitus, että 400-heppainenkin auto voi olla helppo ajettava, kunhan se tulee Ingolstadtista. Kun on hiljattain koeajanut Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion, BMW M3:n ja Mercedes-AMG C 63 S Coupén kaltaisia takavetohurjimuksia, uusi Audi TT RS tuntuu niiden rinnalla lähes helpotuksen huokaukselta.Ei TT RS silti mikään neitiauto ole, kaukana siitä. 2,5-litrainen ahdettu viisisylinterinen bensakone antaa käyttöön tasan 400 hevosvoimaa, mikä on 60 hv enemmän kuin edeltävässä mallissa. Identtisestä iskutilavuudesta huolimatta kone on pistetty lohkoa myöten uusiksi.Tarvittaessa TT RS Coupé kiihtyy sataseen 3,7 sekunnissa, ja kaksipaikkainen Roadster saavuttaa saman rajapyykin kaksi kymmenystä hitaammin. Rajoitetun 250 km/h huippunopeuden voi halutessaan nostaa lukemaan 280 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina quattronaMikä sitten tekee Audi TT RS:stä niin simppelin ajaa?Salaisuutena on kompakti koko (pituus 4,2 m), minkä lisäksi auto on säilyttänyt suhteellisen keveytensä (Coupé: 1 440 kg). Tärkeintä on kuitenkin se, että jokainen uusi TT RS on varustettu sähköisellä monilevykytkimellä toteutetulla nelivedolla sekä seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.Niinpä ajokäytös on noihin takavetoisiin viisisataaheppaisiin nähden lähinnä idioottivarmaa.Toki TT RS:nkin varmasti saa lipeämään ja kunnolla, mutta tuollainen 80-prosenttinen vauhti, joka espanjalaisella Jaraman radalla oli jo aikamoista tykitystä, sujui pääpiirteittäin kuin kiskoilla.Vain keventävissä nopeissa kaarteissa oli havaittavissa lievää heilahtelua, mikä ei kuitenkaan vaikuttanut ajolinjaan. Kovissa jarrutuksissa auto kylläkin haki suuntaansa melko selvästi.Kuin tatti tiessäMitä tulee vetopitoon, provosoimalla perän saa irrotettua hieman keulaa laajempaan luisuun, mutta yleensä mutkat mennään tiukan neutraalissa otteessa, ja kaasua voi polkea melko surutta, vaikka ajonvakautuksen olisi ottanut kokonaan pois päältä.Viiden pytyn murina kuulostaa edelleen hienolta ja nostalgiselta, joskin siinä on aiemmista Hannu Mikkola -muistikuvista poikkeavaa rosoisuutta.Moottorin käynnistäminen ohjauspyörän nappulasta, automaattinen lähtöjärjestelmä, RS-tuunattu virtuaalinen mittaristo sekä kiinteillä pääntuilla varustetut sporttipenkit lisäävät tunnelmaa.Lisää TT RS:n yksityiskohdista ja maantietunnelmista myöhemmin julkaistavassa laajemmassa artikkelissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi, Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja