19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi TT RS tarjoaa säädyllistä anarkiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS on osoitus, että 400-heppainenkin auto voi olla helppo ajettava, kunhan se tulee Ingolstadtista. Kun on hiljattain koeajanut Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion, BMW M3:n ja Mercedes-AMG C 63 S Coupén kaltaisia takavetohurjimuksia, uusi Audi TT RS tuntuu niiden rinnalla lähes helpotuksen huokaukselta.Ei TT RS silti mikään neitiauto ole, kaukana siitä. 2,5-litrainen ahdettu viisisylinterinen bensakone antaa käyttöön tasan 400 hevosvoimaa, mikä on 60 hv enemmän kuin edeltävässä mallissa. Identtisestä iskutilavuudesta huolimatta kone on pistetty lohkoa myöten uusiksi.Tarvittaessa TT RS Coupé kiihtyy sataseen 3,7 sekunnissa, ja kaksipaikkainen Roadster saavuttaa saman rajapyykin kaksi kymmenystä hitaammin. Rajoitetun 250 km/h huippunopeuden voi halutessaan nostaa lukemaan 280 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina quattronaMikä sitten tekee Audi TT RS:stä niin simppelin ajaa?Salaisuutena on kompakti koko (pituus 4,2 m), minkä lisäksi auto on säilyttänyt suhteellisen keveytensä (Coupé: 1 440 kg). Tärkeintä on kuitenkin se, että jokainen uusi TT RS on varustettu sähköisellä monilevykytkimellä toteutetulla nelivedolla sekä seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.Niinpä ajokäytös on noihin takavetoisiin viisisataaheppaisiin nähden lähinnä idioottivarmaa.Toki TT RS:nkin varmasti saa lipeämään ja kunnolla, mutta tuollainen 80-prosenttinen vauhti, joka espanjalaisella Jaraman radalla oli jo aikamoista tykitystä, sujui pääpiirteittäin kuin kiskoilla.Vain keventävissä nopeissa kaarteissa oli havaittavissa lievää heilahtelua, mikä ei kuitenkaan vaikuttanut ajolinjaan. Kovissa jarrutuksissa auto kylläkin haki suuntaansa melko selvästi.Kuin tatti tiessäMitä tulee vetopitoon, provosoimalla perän saa irrotettua hieman keulaa laajempaan luisuun, mutta yleensä mutkat mennään tiukan neutraalissa otteessa, ja kaasua voi polkea melko surutta, vaikka ajonvakautuksen olisi ottanut kokonaan pois päältä.Viiden pytyn murina kuulostaa edelleen hienolta ja nostalgiselta, joskin siinä on aiemmista Hannu Mikkola -muistikuvista poikkeavaa rosoisuutta.Moottorin käynnistäminen ohjauspyörän nappulasta, automaattinen lähtöjärjestelmä, RS-tuunattu virtuaalinen mittaristo sekä kiinteillä pääntuilla varustetut sporttipenkit lisäävät tunnelmaa.Lisää TT RS:n yksityiskohdista ja maantietunnelmista myöhemmin julkaistavassa laajemmassa artikkelissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi, Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen