19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi TT RS tarjoaa säädyllistä anarkiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS on osoitus, että 400-heppainenkin auto voi olla helppo ajettava, kunhan se tulee Ingolstadtista. Kun on hiljattain koeajanut Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion, BMW M3:n ja Mercedes-AMG C 63 S Coupén kaltaisia takavetohurjimuksia, uusi Audi TT RS tuntuu niiden rinnalla lähes helpotuksen huokaukselta. Ei TT RS silti mikään neitiauto ole, kaukana siitä. 2,5-litrainen ahdettu viisisylinterinen bensakone antaa käyttöön tasan 400 hevosvoimaa, mikä on 60 hv enemmän kuin edeltävässä mallissa. Identtisestä iskutilavuudesta huolimatta kone on pistetty lohkoa myöten uusiksi. Tarvittaessa TT RS Coupé kiihtyy sataseen 3,7 sekunnissa, ja kaksipaikkainen Roadster saavuttaa saman rajapyykin kaksi kymmenystä hitaammin. Rajoitetun 250 km/h huippunopeuden voi halutessaan nostaa lukemaan 280 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aina quattrona Mikä sitten tekee Audi TT RS:stä niin simppelin ajaa? Salaisuutena on kompakti koko (pituus 4,2 m), minkä lisäksi auto on säilyttänyt suhteellisen keveytensä (Coupé: 1 440 kg). Tärkeintä on kuitenkin se, että jokainen uusi TT RS on varustettu sähköisellä monilevykytkimellä toteutetulla nelivedolla sekä seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Niinpä ajokäytös on noihin takavetoisiin viisisataaheppaisiin nähden lähinnä idioottivarmaa. Toki TT RS:nkin varmasti saa lipeämään ja kunnolla, mutta tuollainen 80-prosenttinen vauhti, joka espanjalaisella Jaraman radalla oli jo aikamoista tykitystä, sujui pääpiirteittäin kuin kiskoilla. Vain keventävissä nopeissa kaarteissa oli havaittavissa lievää heilahtelua, mikä ei kuitenkaan vaikuttanut ajolinjaan. Kovissa jarrutuksissa auto kylläkin haki suuntaansa melko selvästi. Kuin tatti tiessä Mitä tulee vetopitoon, provosoimalla perän saa irrotettua hieman keulaa laajempaan luisuun, mutta yleensä mutkat mennään tiukan neutraalissa otteessa, ja kaasua voi polkea melko surutta, vaikka ajonvakautuksen olisi ottanut kokonaan pois päältä. Viiden pytyn murina kuulostaa edelleen hienolta ja nostalgiselta, joskin siinä on aiemmista Hannu Mikkola -muistikuvista poikkeavaa rosoisuutta. Moottorin käynnistäminen ohjauspyörän nappulasta, automaattinen lähtöjärjestelmä, RS-tuunattu virtuaalinen mittaristo sekä kiinteillä pääntuilla varustetut sporttipenkit lisäävät tunnelmaa. Lisää TT RS:n yksityiskohdista ja maantietunnelmista myöhemmin julkaistavassa laajemmassa artikkelissa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi, Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt