17.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën ë-C4 sähköauto on välimalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sekä Citroën ë-C4 sähköauto että perinteisemmin polttomoottoroitu Citroën C4 muodostavat melkoisen välimallin niin ulkonäön, tilan, ominaisuuksien kuin hinnankin suhteen. Citroën ë-C4 sähköauto jakaa voimalinjaa lukuun ottamatta lähes kaiken perinteisellä polttomoottorilla varustetun Citroën C4 -mallin kanssa, joten niistä on hankala puhua täysin erikseen. Ulkonäön osalta kattolinja muistuttaa mielenkiintoisella tavalla viistoperäedeltäjistä, kuten Xsara tai GS, vaikka muuten autoa katsovalle tullee jo 156 millimetrin maavarastakin mieleen SUV-luokka. Uudet C4-mallit asettuvat jonnekin luokkien välimaastoon.Samoin kyseessä on käytännössä kilpailija alempaan keskiluokkaan, jossa majailee Volkswagen Golfin lisäksi esimerkiksi sisarkonsernin Peugeot 308. Citroënin uutuus rakentuu kuitenkin Peugeot 308 -mallin EMP2-perusrakenteen sijaan pienemmälle CMP-perusrakenteelle. Tämä salli sähköversion tekemisen, mutta asettaa auton mielenkiintoisen väliin.Aiemmin mainittu Golf alkaa lähes 25 000 euron hinnasta, mutta Citroën C4 alkaa 100-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla alta 20 000 euron rajan. Houkutteleva hinta tukee kahden luokan spagaattia, sillä mitat kelpaavat isompaan luokkaan pienemmästä perusrakenteesta huolimatta. Sähköversion hinta alkaa noin 35 000 euron kohdalta ja kipuaa koeajossa olevana Shine-varusteltuna lippulaivana yli 40 000 euron.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurempaa tuntuaCitroën ë-C4 sähköauto jakaa niin paljon polttomoottorimallin kanssa, että myös suurin osa kokemuksista voitaneen asettaa samaan kategoriaan. Sisätilat näyttäytyvät yksinkertaistetun moderneina heijastusnäyttöineen, mutta digimittaristolta kaipaisi enemmän vaihtoehtoja.Tietoviihdejärjestelmä, ja sen 10-tuumainen kosketusnäyttö, toimii mainiona alustana Android Auto tai Apple CarPlay -peilaamiseen, mutta muuten käyttö on kankeampaa. Hyvistä säilytystiloista voi mainita esimerkkinä apukuljettajalta löytyvän hansikaslokeron lisäksi myös kojelautatarjotin ja Smart Pad Support Citroën -tablettiteline.Auton hiljaisuus, Progressive Hydraulic Cushions -jousitus sekä miellyttävästi verhoillut Advanced Comfort -mukavuusistuimet tukevat kokemusta lähtöhintaa, ja perusrakennetta, suuremmasta autosta. Tässä piileekin uutuussitikan paras puoli. Sama tunne tosin toistuu kääntöympyrän kankeutta kokeillessa. Citroën ë-C4 sähköautoCitroën ë-C4 sähköauto rakentuu 100 kilowattia (136 hv) tehoa ja 260 newtonmetriä vääntöä tuottavan sähkömoottorin ja 50-kilowattituntisen akun ympärille. Auton huippunopeudeksi on ilmoitettu 150 kilometriä tunnissa.Se tuntuu käytössä juuri siltä mitä suoritusarvot lupaavat. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee liikkumisesta vaivatonta ja tämänkaltainen suorituskyky riittää arjen tarpeisiin erinomaisesti. Räjähtävää riemua etsitään kuitenkin eri välinein.Toimintamatkaksi merkitään WLTP-mittaustavan mukaan 350 kilometriä, mutta käytännön toimintamatkasta meillä lienee ikäviä uutisia – ainakin koeajon aikaan vallinneissa piukoissa pakkasissa. Tämän suhteen isona haasteena esiintyy auton kyvyttömyys arvioida toimintamatkaa luotettavasti. Palaamme tähän kuitenkin kattavammin koeajon yhteydessä.Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!