6.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Ducati Diavel V4 – Koko tekniikka uusiksi Teksti Janne Huhtala Kuva Alex Photo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteinen teräsristikkorunko vaihtuu alumiinimonokokkiin ja V-moottorin sylinteriluku tuplaantuu kahdesta neljään. Silti uutuus on yhä selvästi tunnistettavissa Diaveliksi Kun Ducati esitteli ensimmäisen Diavelin syksyllä 2010, ihmeteltiin että mihin luokkaan se pitäisi sijoittaa. Se yhdisti cruiserin ajoasennon ja sporttipyörän suorituskyvyn. Ajoasennossa ylävartalo oli pystyssä ja jalat edessä, mistä syystä 162 hevosvoiman teho tuntui erityisen repivältä, kun kiihdytyksissä roikuttiin kyydissä pelkästään käsivoimien varassa.Myös jousitus ja jarrut oli lainattu suoraan Ducatin sporttimallistosta. Lisää hämmennystä koettiin 2016, kun Ducati esitteli Diavelin rinnalle vieläkin rennommalla ajoasennolla ajettavan XDiavelin, jossa ketjuveto oli lisäksi korvattu hihnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoko Ducatin tekniikka uusiksiNyt Diavel kokee elinkaarensa tähän asti suurimman uudistuksen, kun alusta asti palvellut V2-moottori (joka tosin matkan varrella sai 60cc lisää iskutilavuutta ja muuttuvan venttiiliajoituksen) vaihtuu Multistrada-seikkailupyörästä tuttuun V4-moottoriin.Myös ristikkorakenteinen teräsputkirunko pääsee eläkkeelle ja sen korvaa Ducatin sporttimalleista tuttu kompakti alumiinimonokokkirakenne. Teho nousee 168 hevosvoimaan, mutta yllättäen V4-moottori on vanhaa myllyä kevyempi ja koko pyörän paino alenee 13 kilolla.Diavel V4 on kilpailijoiden ulottumattomissaSuoranaisia kilpailijoita Diavelilla ei vieläkään ole. Lähimpänä ehkä ulkonäöllisesti ja hinnallisesti Triumphin järkälemäinen, 2500-kuutioisella pitkittäisellä rivikolmosella varustettu Rocket 3, mutta se on lähes 100 kiloa Diavelia painavampi. Uusi Diavel V4 painaa tankattuna vain 236 kiloa.Huolimatta pitkästä, lähes 1600 millimetrin akselivälistään ja leveästä 240-millimetrisestä takarenkaastaan se on huomattavan ketterä ajettava. Kevyt ohjattavuus on saavutettu erikoisella moottoriratkaisulla, jossa kampiakselin pyörimissuunta on käännetty vastapäiväiseksi, mikä pienentää hyrrävoimia.Erikoinen suorituskyvyn ja ulkonäön yhdistelmäAjoasento on malliuudistuksen myötä muuttunut aavistuksen perinteisten nakupyörien suuntaan, kun istuinkorkeutta on kasvatettu ja jalkatappeja tuotu hieman taaksepäin. Yli 40 asteen maksimikallistus on helppo saavuttaa ja Diavelin jalkatapit raapivat helposti asfalttia ja samalla ajosaappaat kuluvat nopeasti ulkoreunoistaan. Jarrut ovat sporttipyörämäisen herkät.Cruiser-tyyppisissä pyörissä yksi ajettavuuden kannalta selvimmin tuntuva akilleenkantapää on yleensä takajousituksen lyhyt joustomatka, jonka takia epätasaisuudet tuntuvat iskuina selkärankaan. Ducati poikkeaa tältäkin osin valtavirrasta, sillä takapäässä joustomatkaa on 145 millimetriä, mikä on yksi puhtaasti katukäyttöön tarkoitettujen tuotantomoottoripyörien suurimpia lukemia. Jousitus ja iskunvaimennus myös hoitavat työnsä vailla puutteita.Yksi asia Diavelissa on silti säilynyt ennallaan. Yhä edelleen se hämmästyttää ajajaansa erikoisella suorituskyvyn ja ulkonäön yhdistelmällä. Pitäisikö sillä ajaa urheilullisesti kuin sporttipyörällä, vai lipua rauhallisesti rantabulevardia pitkin jäätelölle aurinkoisena kesäpäivänä? Valinta jää kuljettajalle, sillä Diavel kykenee helposti molempiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ducati Diavel V4 Moottori: nestejäähdytteinen V4-moottori, 1158 cc Teho: 124 kW (168 hv) / 10 750 r/min Vääntö: 126 Nm / 7 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1593 mm Istuinkorkeus: 790 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Paino tankattuna. 236 kg Hinta: 36 500 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alex Photo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti