9.4.2024

Maistiainen: Fiat 600e – nätti kuin naperokarkki

Kuva Tuomas Rajala

Fiatin ikoninen 600 on kääntynyt sähköversioksi, mutta söpöys ei ole kadonnut vuosien varrella.

Topolinon isompi sisarmalli jäi aikoinaan tähdenlennoksi. Kuussatasta valmistettiin reipas vuosikymmen, mutta siitä ei koskaan muodostunut 500:n kaltaista kestioklassikkoa.

Kun kusiainen tuotiin markkinoille, auto ei juhlinut kovilla teholukemille. Rauhallisen suorituskyvyn takasi versiosta riippuen joko 21,5 tai 32 hevosvoimainen bensiinimootttori. Siihen nähden pompannapin uusi sähköversio on huikea tehopakkaus.

Modernin 600e:n voimanlähde on 156-hevosvoimainen ja 260 Nm vääntävä sähkömoottori. Akku on 54 kWh, jonka ansiosta Fiat yltää 406 km sähköiseen toimintamatkaan. Pikalataus on maksimissaan 100 kW, ja 20–80 % lataus saavutetaan 27 minuutissa.

Keskikulutus on optimaalisissa olosuhteissa 15,2 kWh / 100 km. Arvot vastaavat kohtuuhintaisten sähköautojen perustasoa. Kulutus on hieman kovanpuoleinen, mutta se johtuu katumaasturimaisesta muotokielestä.

600e ei näytä katumaasturilta, mutta mitat ja ominaisuudet menevät pitkälti yksiin Jeep Avengerin kanssa. Jeepin piirteissä on selkeästi enemmän maasturihenkeä, ja ulkoa katsellessa yhtäläisyyksiä on vaikea tajuta.

Fiat on onnistuttu muotoilemaan niin söpösti lapsenpyöräksi, ettei sitä vilkaisemalla heti tajua kyseessä olevan kohtuullisen kokoinen pienen perheen auto. 600e on sähköautomarkkinassa varsin piristävän näköinen automalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Värit italian luonnosta

Auton erottuvuustekijät ovat myös pirteät värit, sillä Fiatia ei saa hankittua tylsillä perusväreillä. Tarjolla on italian aurinkoa, taivasta, merta ja maata. Näistä viimeisin on hieman arkisempi harmaan sävy.  

Varustelutasoja on vain yksi: La Prima. Se pitää sisällään vakiona käytännössä kaiken nahkapenkeistä LED-valoihin ja mukautuvasta vakionopeudensääätimestä

Sähköllä toimivaan konttiin. Valinta on osuva, sillä silmäkarkkia on sisällä ja ulkona. Eikä varusteiden puutteita tarvitse kirota.

Fiat 600 edustaa ajettavuudeltaan nykypäivän sähköautoa tyypillisimmillään: alusta on jämäkkä ja ohjaus hieman tunnoton. Voimaa on etenkin polttomoottoriin tottuneelle mukavasti, muttei liioitellusti. 0–100 km/h kiihdytys ottaa 9 sekuntia, eli Tesla-kuskeja ei tarvitse haastaa.

600e:n edut ovat kiistatta persoonallisessa muotokielessä ja fiiliksessä. Jos luonne miellyttää, voi halukas ostaja valita joko Jeep Avengerin kulmikkuuden tai Fiatin pyöreän söpöyden. Omaan silmään Fiat näyttää vallan mukavalta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat